Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Erik_73 »

Borje88 då har den ju inte betalat sig själv, det är ju DU som har betalat den.....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Jag har inte påstått någon stans i tråden att dom betalat sig men dom betalar sig...
Hur räknar du då du inte får ihop dom siffrorna?
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Erik_73 »

Jag betalade 8000kr för min panna, resultatet blev en minskad pelletsförbrukning som motsvarar ung 12-13000/år har då pannbytet betalat sig själv då eller?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Det var ju inte svar på min fråga men...
Jag fattar att förtjänsten på solvärmen inte är högre än investeringen 1a året...
Men när inkomsten betalar amortering/ränta så kostar den ju inte mig något eller...
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Svenn Antenn »

Ok tack för svar. Ger dom nått av värde på vår och höst? Märks det på pelletsförbrukningen om det blir fint väder även fast det är kallt och brännarn jobbar på som vanligt?
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Det märks på pellets förbrukningen även vintertid när dom går, dom värmer den delen av vattnet som man blandar värmen och varmvattnet med. Rekommenderar att välja vacuumrör och att ha en hög vinkel på dom för att få ut mesta möjliga höst/vinter/vår. Viktig att även installera värmen och varmvattnet så att det tas från den delen av vattnet i tanken som solvärmen och inte pannan värmer först.
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Svenn Antenn »

Det låter ju bra att det verkligen märks att hjälper till övrig tid på året. Vi får se om det blir nån solvärme för min del. Men det blir ju givetvis med bivalent shunt och nått smart för varmvatten då.

Och för den som undrar så är inte payoff det viktigaste för oss i alla lägen. Men det är ju kul och veta lite hur det ger förutom sommartid.

Mvh
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av nyman »

Går ju att kombinera en solfångare med en stor gitterantenn så blir det någon nytta.
Styrs antennen altazimut mot solen kan du registrera solfläcksaktivitet och ha rätt mycket nöje. :)

Solfångare för värme däremot är nog en förlustaffär och lika tråkigt som en bergvärmepump.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av André »

Jag va lite intresserad av solfångare 04 när de blev ny anläggning, pelletsen betalade jag 1480:-/ton första 5 åren då de fanns 2 årsavtal samt att jag rymmer 2 årsförbrukningar i förrådet o för att räkna på lönsamheten va man ju tvungen att kolla förbrukningen.. Före pannbytet gick det ca6,7 ton/år efter ca 5,5 ton på senare år med normal kalla vintrar mot 05-07 då det bara låg på runt 5 ton, Iaf så gick det ganska prick 1 ton under 6 sommar månader (15/4-15/10)
Nu dom senaste åren kostar pelletsen 2300:-/ton o de gäller till april då det ska fyllas upp för ytterligare dryga 2,5 år då jag nu kör el 6-7 månader/år, med vindkraftsel...
Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mej att lägga 60-70000:- på solfångare utan hellre lägga till de dubbla o få bergvärme med en total årskostnad för värme/vv/hushållsel under 8000:- inkl alla avgifter :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av maggen »

Hur kan det inte vara ekonomi i solenergi, det är ju den enda energin som inte kostar något. Tyvärr kan man inte påverka tillgången på den, om man nu inte känner för att flytta...
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Erik_73 »

Det är sant att Energin från solen är gratis, men det är tyvärr inte gratis med dom delar som du behöver för att kunna ta till vara och nyttja den energin, visst kan det vara ekonomi i det beroende på hur stor investeringskostnaden blir och hur stort energibehov du har under den tid du klarar dig på solenergin

I mitt fall så går det ung 1,5pall pellets under den tid som jag skulle kunna klara mig på solvärmen det skulle ge mig en besparing på ca 3500kr/år....om det kostar mig 70.000 att göra installationen för att kunna nyttja solenergin så är det först efter 20år som jag börjar ha en vinst av det, får du i en anläggning för 20.000 så har du vinst av det efter 5år.....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av maggen »

Det är tur att man inte tänker så om allt, för då är det inte lönt att investera i nått...
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

Jodå, det finns en hel del investeringar som ger vinns snabbare än så, och andra som har vinster utöver det ekonomiska.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Erik_73 »

Tycker själv att det är lite tråkigt att man inte nyttjar solens energi mer än vad man gör i dagsläget, är som du säger maggen att det är gratis energi, men det förutsätter att man kan ta tillvara på det....skulle nog vara fler som investerat i solvärme om det hade gett mest under våra kallaste månader då energibehovet är som störst
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Tanja
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 16 jan, 2014 12:59

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Tanja »

Klart det är ekonomi i solfångare! :D

Köpte mitt gamla föräldrahem. Som varit 10år utanför släkten. Värmesystemet är/var sen -89.
Solfångare, acctankar och en ved/oljepanna. Vi fick 5kubik ved med. Första vintern eldade vi med ved och det var tungt...

Året efter det installerades en pelletsbrännare i pannan, med veckoförråd. Så underart att slippa veden.

Året därefter fick vi bäbis.

Året efter det bytte vi solfångarpaneler, från hemmabygda till plana LESOL5:or och ett rör, det var av plast och skulle inte hålla för den högre tempraturen. Har inte räknat på skillnaden ännu, men förra året stängde jag av pelletsbrännaren i mitten på maj och satte på den mitten på september.

Nu har jag en uppvärmnings och varmvatten kostnad på mellan 10-12,5tKr räknat på de senaste åren som både varit milda och rysligt kalla. Huset är byggt -37 och är på 160kvm med inreddkällare. Det är renoverat på 80-talet med invändig isolering och hälften av fönstren byttes ut mot då nya 3-glas.

Det är ekonomi i mitt system.

Nu skall det trimmas med nya termostater till elementen. Programmerbara till sovrummen.

Nästa stora projekt blir att byta till en liten pelletspanna och nya acctankar.
Skriv svar