Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Såg det, fixade till den... :oops:

Ok, då betyder ju då att alla som påstår att det blir billigare med el eller sol(inkl rörmokare och tillverkare) är helt ute å cklar?
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

Som du påstod att den raporten visade fast den inte gör det. Kan du exeplifiera ett sådant påstående så kan jag bemöta det.

Men en separat elberedare kommer ju undan pannförlusterna. Men det var inte det jag pratade om.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Erik_73 »

Tro inte jag minskar pelletsförbrukningen mycket mer än en pall kanske 1,5 om jag installerar solvärme, upplever inte speciellt höga stilleståndsförluster under sommaren heller, brännaren har väl startat 2-3gånger per dygn....om uppvärmningskostnaden skulle minska med ca 2200-3000kr och solvärmen skulle kosta 50.000 att installera så är det ju först efter ca20år som det börjar bära frukt om inte pelletspriset skulle skjuta i höjden
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Tror iof att dom menar i rapporten om man får en massa starter och kort gångtid så får du ju en väldigt låg förbränningsverkningsgrad och som du säger beror det var man värmer om man värmer med annat för att påverka systemverkningsgraden. Men att verkningsgraden går ner sommartid är ju ett faktum men hur mycket beror ju på anläggningen.

Solvärme går ihop sig. Det är mest beroende på hur effektiv din anläggning är mot vad du har investerat.
Lägger man mycket på installation, övrigt istället för effektiva solfångare/yta så kommer det ju aldrig gå ihop. Sen är det väldigt viktigt att hålla nere tempen i tanken, har sett exempel där hela tanken laddas med pannvatten och då måste ju solvärmen en bit över den tempen innan den ens startar. Sen att när man tar ut värme/vv att man börjar från botten så att man kyler av där först, har väldigt låg temp i retur från elementen. Sen är ju förtjänsten även beroende på förbrukning, ska själv börja värma pool med dom också och då kommer förtjänsten öka. Sen är det ju inget man blir rik på. :D
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Erik_73 »

Gångtiden för brännaren beror ju på hur hög eller låg effekt du kör den på, förbränningsverkningsgraden behöver inte vara märkbart sämre för att det är sommar, problemet är att dom flesta brännare är gjorda för att gå på en högre effekt än vad man behöver på sommaren och stora delar av året, är brännaren gjord för 10-20kWh så kommer det bli svårt att få rätt blandning på luft och bränsle för att gå bra på 1 eller 2kWh som kanske hade varit mer lämpligt på sommaren...

Hmm där sa du nått som man kanske ska ta med i beräkningen hur hög förbrukning man har, om jag installerar solvärme och låter duschen jämt stå och spola varmt vatten så får jag ju en högre förbrukning så då går det ju fortare att räkna hem :D
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Ja, osakliga lustigkurrar tillför ju ganska mycket yta på ett forum iaf. :D
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Här kommer en länk till er som har riktig energi... :mrgreen:

http://m.youtube.com/watch?v=kK0pMMBxB5Y
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Svenn Antenn »

Hallo. Hur mycket pellets är rimligt att spara om man har solvärme? Om man har en förbrukning på 5-6 ton.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

Borje88 skrev:Ja, osakliga lustigkurrar tillför ju ganska mycket yta på ett forum iaf. :D
Nu var det ioförsig du som först tog upp den ökade lönsamheten om man ökar förbrukningen....
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Svenn Antenn skrev:Hallo. Hur mycket pellets är rimligt att spara om man har solvärme? Om man har en förbrukning på 5-6 ton.
Väldigt svårt att säga, det beror ju helt och hållet på anläggningen.
Min sparar ca 1,5-2 ton.

danei skrev:Nu var det ioförsig du som först tog upp den ökade lönsamheten om man ökar förbrukningen....
Jo men då behöver man inte svara med nått som är helt idiot förklarande eller?
Om det inte är helt normalt för honom då!?
Sen stämmer det ju att om du har högre förbrukning så håller du ner tanktempen och då ökar verkningsgraden på solpanelerna.
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Erik_73 »

Svenn Antenn du kan ju kolla hur mycket förbrukning du har på pellets apr-aug så borde du nog vara ganska nära på vad minskningen blir, skulle nog gissa att det rör sig om 1,5-2ton

Borje88 trodde du att jag var alvarlig med det jag skrev om att låta varmvattnet stå på för att få snabbare lönsamhet?....jag brukar inte idiotförklara folk men jag är extremt skeptisk till ditt påstående om att solfångarna betalar sig själv!!!......hur mycket har du betalat för ditt system?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Förstod att du inte var allvarlig med det du skrev men det var j...... drygt skrivet.
eller håller du inte med om att man får högre verkningsgrad om man håller ner tempen i tanken?

Skrev 65' tidigare i tråden men det var utan bidraget, alltså 57.500:-
Sen vet jag inte hur du menar med att betala sig själva.
I min åsikt så om dom betalar av på investeringen inkl ränta på rimlig tid så betalar dom sig själva.
Sen som jag sagt innan, det är ju inget man blir rik på...

Sen kan jag tillägga att perioden som solvärmen funkar bra är apr-okt om man ska kolla förbrukning.
Men som jag sa är det ju svårt att säga vad man sparar, beroende på vad för grejer man satsar på.
Finns ju exempel som har satt in solvärme men knappt fått ut något alls av det.
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

Visst får man ut mer energi från solfångarna om man dumpar den i en pol. Men att påstå att man på så vis får en mer lönsam anläggning håller jag inte med om. Jag gissar att alternativet skulle varit att inte värma polen. Värmen kommer ju dessutom när den behövs som minst. Jag förstår inte varför du reagerar så hårt på Eriks inlägg.
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Svenn Antenn »

Ok tack. 71 säck till en kostnad på 2860 spänn blev det från förste april till siste september.
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Jag ska ju inte dumpa värmen i poolen för att höja verkningsgraden, utan för att slippa värma poolen med pellets eller el. Annars hade jag ju kunnat göra som Erik_73 säger men enligt er så verkar man ju inte kunna räkna ihop det på något sätt...

Svenn Antenn: sen är det perioden som dom är effektivast men ger en hel del utanför detta också!
Mina ger mellan 5000-7000 kWh sen beror det på hur du räknar pelletspriset/verkningsgrad vad detta blir i pengar!?
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Skriv svar