Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Jakob »

Om du räknar på skillnaden (vilket du inte gjort) så kommer du fram till att det hade varit mer ekonomiskt att strunta i solpanelerna och köpa isolering/pellets istället.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av maggen »

Att minska energibehovet är ju alltid bäst, oavsett system.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
Tanja
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 16 jan, 2014 12:59

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Tanja »

Jag tänkte bo här i minst 40år till. Det jag vill, är att ha en bra uppvärming, till en låg kostnad, inga överraskningar och det skall tillslut betalas med pension. :D
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av maggen »

Då borde du både hinna tilläggsisolera och montera solfångare.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
Tanja
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 16 jan, 2014 12:59

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Tanja »

Har både ok isolering och nya solpaneler. Huset har haft solfångare i 25år. Den har fungerat perfekt, med ett pumpbyte vart tiondeår som underhåll. De nya panelerna märks, acctankarna höll med duschvatten helasommaren. Från mitten på april till mitten på maj, gick det 10säckar.Skriver upp antal säckar som vi fyller på. Stängde sen av pelletsen under 4mån.

Skulle kunna tilläggsisolera utifrån, men panelen är bra och isoleringen inifrån är 7cm, västragötaland, helt ok enligt mig. (Även vinden är redan extra isolerad, 30cm). Det kostar mer än det smakar, med de förutsättningarna.

Det skulle vara om man sen när behovet uppstår, att man tilläggsisolerar källaren utifrån. Men huset dränerades slutet på 80-talet och den fungerar bra när jag tog bort alla buskar. Gräsmattan är åt det gula hållet 1meter utifrån huset på sensommaren.

Panelerna hade gått gratis över 15år. Så jag anser inte att det var fel att byta ut dem med den historiken systemet hade. Jag kommer att få igen de pengarna med råge.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

Det säger du helt utan beräkningar, frågan är om det inte skulle varit bättre att lägga pengarna på pensionsförsäkringen. Att det funkar är inte samma sak som att det är lönsamt. Men man kan ju ha andra motiv till investeringen.
Tanja
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 16 jan, 2014 12:59

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Tanja »

Huset är byggt att ha en varm murstock. Så annan uppvärmning skulle innebära att delar av huset skulle behövas byggas om. Problem skulle kunna bli ventilation, skorsten, vinden och även dräneringen. Det är en onödigt risk.
Så pellets blir det.

Jag var med när solfångaren sattes upp första gången. Andra sa samma sak nu som då, det var dyrt. Men den har varit driftsäker, fungerar fortfarande efter 25år. Hur mycket har inte elpriset gått upp på 25år? (Hittade fort 600%, kan det stämma???? Låter helt fel!!)

Så jag kan påstå att det var en bra investering!

Jag ser det som underhåll av mitt värmesystem, att byta till nya paneler, även om de gamla fungerade. Det är som att måla om huset, byta tak (det räknar man inte heller hem ekonomiskt, men måste göras tillslut). Det vore dumt att inte ta hand om det hus jag har och där ingår även solfångaren.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

Du får underhålla dit hus på vilka grunder du vill. Men kommer man med påståendet "klart det är ekonomi i solfångare! :D " så tycker jag att man bör ha något som stöder det.

Om man räknar bort inflationen verkar inte elpriset ha ändrat sig just något alls. Men jag hittar inga riktigt bra källor.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av André »

Tanja skrev:Huset är byggt att ha en varm murstock. Så annan uppvärmning skulle innebära att delar av huset skulle behövas byggas om. Problem skulle kunna bli ventilation, skorsten, vinden och även dräneringen. Det är en onödigt risk.
Så pellets blir det.
Så du kör pellets hela året fast du har solfångare för att hälsa murstocken varm? :wink:
Vintertid har man för mycket ventilation å på sommaren för lite även då man eldar, lär inte bli bättre med solfångare iaf.. Kanske blir lagom ventilation med VP på vintern?
Håller bara pumparna 10 år?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tanja
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 16 jan, 2014 12:59

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Tanja »

En vanlig cirkulationspump. Då har jag nog haft otur med de jag satt in, om du har bättre. Vissa håller 15år, men i snitt 10.

Känner inte riktigt att du är intresserad av vad huset mår bra av, utan att bara vara nedlåtanden.

Direktcitering borttagen. Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av André »

Med självdragsventilation har man obefintlig ventilation sommarhalvåret då man skulle behöva mer ventilation medans man på vintern har för mycket ventilation då man inte skulle behöva så mycket pga av den torrare luft, De är fakta å inget jag hittat på men du kan ju läsa på lite själv så får du se :wink:
Därför jag la in om VP där det brukar påpekas om vikten av att ha varm murstock för att få ventilation, Konstigt att det inte varnas om ventilations problem med solfångare oxå om man inte behöver elda under 6-7 månader å där man behöver ventilationen som bäst.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tanja
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 16 jan, 2014 12:59

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Tanja »

Ventilationen är bra med pellets vintertid. Pelletsen ger lägre rökgastemperatur än ved.

På sommaren har man andra vanor än på vintern. Det jag skulle kunna tänka mig är kylning av luften på kvällar och nätter riktigt varma dagar, men är inte beredd att betala för det. Husets stomme mår bra och ventilationen är bra, så varför ändra något som fungerar.

Jag har vant mig vid att leva med solfångare, skulle inte vilja vara utan. Systemet har levererat gratis värme oklanderligt i 25år. Efter uppgraderingen är det en rejäl skillnad, till det positiva. Är glad över min investering. Den ger mig så mycket mer.

Jag är inte ute efter att övertala någon med siffror för att varje hus är olika. Alla har olika infallsvinklar. Varje argument har mot argument.

Jag klarade den kallaste vintern på länge med 12500kr i uppvärmning och varmvatten, och då sparade vi inte in på badandet för barnen. En mild vinter landade notan på 10000k. Lite högt men det är det jag har att jobba med.

Är det ekonomi i ett system som ger mycket gratis värme och fungerar perfekt efter 25år?
Ja, det tycker jag!
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Jonas O »

Svenn Antenn skrev:Ok tack. 71 säck till en kostnad på 2860 spänn blev det från förste april till siste september.
Räknar man på detta så tar det 7år att spara in kostnaden för min solfångaranläggning.
Kör helt på sol angiven tidsperiod.
Jag tycker det är ekonomi i solfångare - min åsikt!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av André »

Solfångare ger ytters lite mellan mitten okt tills en bit in i mars så glöm att de ger nån besparing vintertid Tanja, kan nästan sträcka mej till att det ger minimalt mellan 1/10-1/4 då man behöver värme..
Sen är det fakta att man har obefintlig ventilation sommartid med självdrag å det är då man behöver mer ventilation för på vintern med luftfuktighet på runt 20% inne behöver man knappt nån.
Men de ä klart är man knappt inne/hemma på sommarn å badar i nån sjö behövs inte mkt ventilation men då behöver man inte solfångare heller :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Svenn Antenn »

Jonas O skrev:Räknar man på detta så tar det 7år att spara in kostnaden för min solfångaranläggning.
Kör helt på sol angiven tidsperiod.
Jag tycker det är ekonomi i solfångare - min åsikt!

Ok gött. Jag har inte bestämt mej om det blir solvärme eller inte. Jag får nog fundera på det ett år till :D
Skriv svar