Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av DavidU »

Hej,

Blottar här kanske min okunskap, men är det verkligen ekonomi i att installera solfångare/paneler, med de priser som finns idag?
Jag är alls ingen motståndare till varken sol eller vind, hade gärna varit självförsörjande på både el och värme!
Anledningen att jag frågar är att jag fått uppfattningen att man inte får någon vidare energi ur systemet?
Men som sagt, jag kanske är helt ute och cyklar?????

Vad kan man säga priset skulle bli för en komplett anläggning, från scratch, för både varmvatten (tapp) och värme? Då menar jag med installation, acktankar paneler och allt annat som behövs!


Tack så länge
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det verkar ta väldigt lång tid att få tillbaka pengarna, men mycket beror nog på hur mycket som behöver installeras nytt.

Men som du säger, om man ska ha in solfångare, alla rör med kringutrustning och acc. tank så vet i hundan hur man ska få ihop det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Jo,

Det är väl lite den känslan jag har fått.

Som sagt hade vind/sol varit bättre, än vad jag iallafall upplever det, hade jag mer än gärna installerat både och!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Det beror väl helt vad du värmer med i dag.

Om du kan ersätta dålig sommarverkningsgrad med solvärme så kan du få relativt snabb pay off.

Har du tex olje eldning kan sommarverkningsgraden vara så låg som 30%
och då ger ju solfångare ett verkligt tillskott även ekonomiskt. 8)

Men jämför du med modern pelletsteknik eller (med risk för att svära i kyrkan) värmepump så blir kalkylen lite anorlunda.

För en vedeldare är det inte ekonomin som styr utan bekvämligheten, kortare tid på vedbacken mindre slitage på allt :) osv

Mvh Puttee
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av André »

DavidU skrev:
Vad kan man säga priset skulle bli för en komplett anläggning, från scratch, för både varmvatten (tapp) och värme? Då menar jag med installation, acktankar paneler och allt annat som behövs!


Tack så länge
Räkna med ca 50000:- då du måste ha en bra tank både till utformning o isolering, Den bör även va på 750 l så du har ett litet lager då solen inte lyser jämt...

Sen lyser ju solen oftast då man behöver värme som mest.. :wink:

Ser man till den pannan du har o vill ha billigare vv är det nog ett smartare alternativ att montera en elberedare i serie med pannan så du kan stäng den sommartid, Även denna ska vara bra isolerad...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Andreas Hansson »

DavidU skrev:
Vad kan man säga priset skulle bli för en komplett anläggning, från scratch, för både varmvatten (tapp) och värme? Då menar jag med installation, acktankar paneler och allt annat som behövs!


Tack så länge
Lite priser från Sfinx Solar och Husqvarna tank o svets

En 750 L tank 2700 kr plus frakt

Platsbyggd solladdare,
Värmeväxlare
Circulationspump
3-vägsventil
Ställbart termostat
Pris 2500

Platsbyggd tappvarmvattenautomat
Kraftig värmeväxlare
Pump
3-vägs ventil med termostat 35-55 grader
Flödesströmbrytare
Pris 4800

Kombi vakuumrör 60 rör
Pris 24 000 kr

Totalt 34000 - solbidrag 7000kr = 27000

Sen kommer instalations kostnaden isolering mm.
Gör man mycket själv blir det biligare än om man lejer bort det.

Om det är någon ekonomi i det vete fan.Men har man bestämt sig för sol fångare så är det väl bara att köra på.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Olle45 »

DavidU skrev:Hej,

Blottar här kanske min okunskap, men är det verkligen ekonomi i att installera solfångare/paneler, med de priser som finns idag?
Jag är alls ingen motståndare till varken sol eller vind, hade gärna varit självförsörjande på både el och värme!
Anledningen att jag frågar är att jag fått uppfattningen att man inte får någon vidare energi ur systemet?
Men som sagt, jag kanske är helt ute och cyklar?????

Vad kan man säga priset skulle bli för en komplett anläggning, från scratch, för både varmvatten (tapp) och värme? Då menar jag med installation, acktankar paneler och allt annat som behövs!


Tack så länge
Hej
Skickar här en itressant länk om sofångare
http://www.lerumstidning.com/visa_arkiv ... sp?id=4585
Jag känner personligen denna man som syslat länge med solvärme
Han har medverkat till många lyckade solfångar anläggningar,
Själv har jag inte investerat i solvärme, men jag är helt övertygad att
med den teknik som finns idag så går det att värma mycket, men klart det kostar än lite slantar att värma hela huset året om med enbart sol.

Själv har jag ingen uppfattning hur kall vintern max får bli då..
om solen skall kunna värma hela vintern.

MVH
Ruben
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej.

Kombisystem har lite längre återbetalning än renodlade varmvattensystem. Merparten av besparingen ligger på varmvattnet och det krävs en del extra pengar för att få med ett vattenburet system i lösningen.

Om jag räknar på mitt varmvattensysten så har jag tillbaka pengarna på 6-7 år, helt OK. Mitt system kostade 31.500 - 7.500bidrag = 24.000 kr.

Tror fortfarande att självbyggda plana är billigast även om installationen kräver lite extra jobb i jämförelse med vakuumrör.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

"självbyggda plana"? Låter intressant. Har du någon länk till mer info om dessa?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Stugsittaren skrev:"självbyggda plana"? Låter intressant. Har du någon länk till mer info om dessa?
Här tex:
http://www.solgruppen.se/lesol_3.htm
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det enda som fattas sen är om man kan fixa en liten grotta under huset sen med några tusen m3 vatten som man kan lagra energin i....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

micke_932 skrev:Det enda som fattas sen är om man kan fixa en liten grotta under huset sen med några tusen m3 vatten som man kan lagra energin i....
Typ så här
http://www.solentek.se/index.php?action ... cbac8da6cc
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

För att gå tillbaka lite till trådskaparens fråga:

Jo, jag tycker att man kan få lönsamhet i solvärme. Rekommendabelt är att göra en del arbete själv för att hålla ner kostnaden. T ex tycker jag att man ska välja en oisolerad ackumulatortank av ganska enkel konstruktion med lågt placerade slingor. Minst 500 och gärna 750 liters volym. Oisolerad för att det blir både billigare och bättre. Isolera med >150 mm mineralull för bästa lagringsegenskaper.

Det är inte alltid nödvändigt att ha en massa finesser i styrsystemet, man får ganska lite kWh ut av just styrningen. Det kan vara lika bra att ha en enkel styrning plus en överhettningsventil typ SYR-ventil. Då är det bättre att lägga pengarna på solfångaryta och tankvolym, det ger "hästkrafter" åt systemet och större besparing.

Vad gäller solfångare så är det kinesiska vakuumrör eller självbyggen som ger lägst kostnad. Självbyggen låg på ca 1500 kr/kvm när jag byggde för ett par år sedan. 10 kvadrat plana räcker ganska långt, bör då jobba mot 750 liters tank. Vakuumrör (Kina) kostar lite mer, men då blir installationen lite enklare. Jag rekommenderar köp från företag, det har hänt att kvaliteten inte varit den bästa (dåligt vakuum), och då är det enklare att reklamera och få utbytt om man upptäcker "varma" rör.

Ett mindre varmvattensystem börjar på 20-25000 kr. Ett kombisystem börjar nog på 40000 kr (minst). Alla siffror medräknat avdrag för solbidrag och att man jobbar lite själv.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Tack för alla intressanta svar!

Eftersom jag inte tänker göra något själv av installationen, kan tyvärr inte, får jag förmodligen räkna med en ganska rejäl ökning av de 40.000 kronor (minst) som föregående skrivare skrev. Då är man kanske ganska fort uppemot 60.000 kronor för ett kombisystem, som skulle vara det intressanta för oss.

Nja, jag väntar nog och hoppas på bättre priser!


För övrigt måste jag bara säga att föregående ägare av vårt hus låg uppemot 50.000 kwh per år, och då värmdes inte hela huset, hela huset värmt. Nu ligger vi på cirka 7-8 ton pellets per år, snacka om besparing!!!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Varför är bara en kombi system intressant för er? Ett tappvärmesystem är både billigare och ekonomiskt intressantare.

/Aryan
Skriv svar