Inladdad mängd solenergi

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inladdad mängd solenergi

Inlägg av leifa.k »

Lägger ut lite siffror om hur mycket jag har "plockat ned" under sommaren. Betänk att mesta tiden har laddats mot pool= låg temp.

Juni-07
Tot: 1112kWh drifttid:226h snitt: 4.9kW

Juli-07
Tot: 1037kWh drifttid:271h snitt: 3.8kW

Aug-07
tot: 756kWh drifttid:150h snitt: 5.0kW
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Hur mäter du?
Hur har du kalibrerat att mätningen är riktig?
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Jag har inte kalibrerat mätningen, monterat energimätaren mellan trevägsventilen/ och ackarna, den mäter på pannvatten, ej glykolblandning.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

leifa.k skrev:Jag har inte kalibrerat mätningen, monterat energimätaren mellan trevägsventilen/ och ackarna, den mäter på pannvatten, ej glykolblandning.
Mäter på pannvatten????? Har du en vvx som du mäter efter?? Om du har glykol eller ej är i sig ointressant, går ofta ställa in i armaturen. Det är kalibreringen som är intressant.

Om du inte kalibrerat alls så är dina siffror....... ja låt säga okalibrerade....

Ett sätt att kalibrera är att ha alla förbrukare definitivt avstängda, mäta tempuppgången i ack.en, lägga till ack.förlusten (som man måste mäta upp separat) och jämföra med KWh-mätaren. Det är inte helt ovanligt med mätfel på 50% (både upp & ner).
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Citat "Ett sätt att kalibrera är att ha alla förbrukare definitivt avstängda, mäta tempuppgången i ack.en, lägga till ack.förlusten (som man måste mäta upp separat) och jämföra med KWh-mätaren. Det är inte helt ovanligt med mätfel på 50% (både upp & ner)." slut citat.

Många frågetecken, som mest 5st. på rad. Alla mina nedplockade energisiffror är just vad det är, nedplockad energi, mätta efter vvxlare i garaget, där fördelas det till ack, pool, aerotemper. Har aldrig skrivit annat, som jag skrev det du svarade på, det mesta går till pool, och efter ett års drift när jag kör mot aerotemper hela kommande vinter, och nästkommande, nästkommande, med max 20gr. i kollektorn, vad säger du då? Acken är helt borta från detta resonemang, även under sommaren då om solen skiner så kör jag till ack var tredje/ fjärde dag. Nä som jag ser det så är det nog du söm räknar fel. Vi har alla förutsättningar och om du hade läst tidigare inlägg från mig så hade du nog sett att det mesta går till lågtemp och en mindre del av totalen går till ack. Tror iofsig att jag är i minoritet när det gäller att räkna på mitt sätt eftersom jag tar ned så mycket %ellt sett till lågtemp. Är det inte samma som gäller med vilkensomhelst annan energikälla, nedplockad energi=inmatad energi från pelletsbrännare, vp, elpatron eller vad du vill, finns väl ingen elpatron som är kalibrerad efter förbrukarens värmeanläggning. Det är det som är intressant tycker jag, vad man plockar ned eller matar in i tankarna. Om acktankar så vill jag nog tro att jag tillhör bland de bättre "energiförvaltarna", tex. om jag ligger runt 60gr. i mina två 800l. tankar (stor avkylande mantelyta) så tappar jag ca.2gr/dygn. Nä, skulle jag göra efter ditt sätt så skulle jag få bekymmer, eller om du så vill ordentlig felvisning när jag kör till pool eller aerotemper, vilket det räcker att plocka ned pooll 30gradigt, aerotemper 15-20 gradigt till, att då ha kalibrerat efter strålningsförluster i acktank, kulvert skulle nog inte bli bra i mitt fall eftersom jag plockar ned så mycket energi som är lågtempererat som aldrig kommer in i ackarna.

Det finns olika sätt att göra saker och jag tror absolut att det här är den bästa mätpunkten för mig eftersom det går åt 3 håll varav 2 är max 30gr och dit går det helt klart mesta tiden.

Är det vedertaget att man skall kalibrera som du gjort/förespråkar? Kan tänka mig det om man kör all sol till ett ställe.

Mvh/leifa.k
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Hur kan du säga att jag räknat fel när jag inte räknar alls? - Jag bara frågar hur du räknar. Ditt svar tolkar jag absolut som att du vet inte.

Jag har läst andra inlägg från dig och jag vet att du kör mot låg temp och jag tror också att du har närmast idealiska förhållanden för att få maximalt utbyte.

Jag håller helt med dig om att det är "nedplockad" energi som är intressant. Jag har inte heller påstått att du mäter på fel ställe.

Det enda jag undrar över är hur du vet att 1KWh på ditt instrument verkligen är 1KWh. Det är i den mätningen det är vanligt med stora instrumentfel. Om du laddat ner 1000KWh -enligt mätaren - hur vet du att det inte var 500KWh - eller 2000KWh i verkligheten?

Min anläggning är inte helt olik din - kör också mot låga tempar (men inte mitt i sommaren)
Jag är helnöjd med mitt utbyte som fullt naturligt blir lägre än ditt. Det du läst av i KWh verkar högt även mot konstanta lågtempar. Om du inte har kollat ditt instrument så vet ju faktiskt inte du heller....
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Ska kolla upp'et lite mera noggrannt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Hur mycket har du fått ner sedan 2007-01-01?
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Kopplade in grejjorna 2007-03-23, köpte energimätare i slutet av maj-07. så jag har bara statistik på hur mycket jag har plockat ned sedan juni, alltså plockat ned, har inte tagit hänsyn till föruster i tankar osv. 2905kWh blir det om jag summerar juni, juli, aug.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Då har man en fingervisning vad 90rör kan ge. Sedan är det upptill var och en att fundera på vad man ska använda energin till...
Har kollat in "vissa" online loggningar under 2007. Att komma upp till ref.året verkar inte vara problem. Men som sagt , man ska kunna använda energin också. Du som har pool har inga problem med den ekvationen.

Sol är inte dumt....
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

leifa.k skrev:Kopplade in grejjorna 2007-03-23, köpte energimätare i slutet av maj-07. så jag har bara statistik på hur mycket jag har plockat ned sedan juni, alltså plockat ned, har inte tagit hänsyn till föruster i tankar osv. 2905kWh blir det om jag summerar juni, juli, aug.
Hmmm du har då en energisnål pool iaf.. :wink:

En kompis med 50 m3 pool gör av med drygt 7000 kWh/år för uppvärmning, Poolen är oisolerad o är bara delvis nergrävd 50 cm..
Då han startar upp poolen i början på juni brukar den hålla ca 10° o då går det ca 1300 kWh att öka tempen till 30° då det tar drygt 2 dygn med olja o 22 kW panna/brännare...
Sen kräver poolen ca 58 kWh/dygn för att hålla 30° (tappar 1°/dygn)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar