Solens effekt

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Solens effekt

Inlägg av Wodda »

Det har ju pratats en del om hur mycket solen ger. För er som är intresserade kan jag upplysa om att idag (14 November) var det klarblå himmel i Stockholmsområdet och då orkade solen lysa med ca 150W/m² (peak på 202,9W/m²) under 4 timmar mellan 10 och 14.
Det är ju lite skillnad det mot en sommardag 8)
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Sådana där siffror saknar jag i min region, har bara hittat att de mäter luftföroreningar, de har både fasta och mobila mätkurer för detta. Jag är iofsig inte förvånad, medans folk är villiga att investera stora summor i vindkraft så får de bestämmande/styrande/tillståndgivarna gå på kurs för att fatta vad det är frågan om medans grannkommunen, Linköping, är mera driftiga och framåt och har haft vindkraft många år.... Näe fy fasen, undrar vad de styrande i vissa kommuner särskilt Norrköpings kommun sysslar med på regional nivå? Ringer man och vill få reda på någonting så får man till svar att de är på kurs allihopa.... Hemsidan har ingen info heller.... De rekommenderar att man skall prata med energirådgivaren, han kanske vet eller har hört vad som gäller.....Bedrövligt är vad det är i Norrköpings kommun!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Solens effekt

Inlägg av Sfinx »

Wodda skrev:Det har ju pratats en del om hur mycket solen ger. För er som är intresserade kan jag upplysa om att idag (14 November) var det klarblå himmel i Stockholmsområdet och då orkade solen lysa med ca 150W/m² (peak på 202,9W/m²) under 4 timmar mellan 10 och 14.
Det är ju lite skillnad det mot en sommardag 8)
För en horisontell yta ja.....
Solhöjden var ca 10 grader i Stockholm i November och det skulle med en vanlig vinkeluträkning motsvara ca 863 w vinkerätt mot solen. Helt ok.
Avståndet till solen är ju i princip konstant året runt.
Det är därför solfångare skall vinklas mot solen. :D
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Det du skriver är rätt intressant. Om jag förstår dig rätt så är skillnaden mellan horisontalplanet och den räta vinkeln mot solen ca 6ggr starkare.
Och i sådant fall borde en vinklingsbar panel vara mycket lönsam för dom som har vakumrör (under vintertid).

Eller?
Hur många kWh hade 10m2 referensyta gett under den angivna dagen om panelerna hade varit i vinkel mot solen? (Teoretiskt)
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

utan att egentligen svara på woddas fråga...

Jag hittade följande länksida. OBS! Jag har inte hunnit kolla själv men det verkar intressant:

http://rredc.nrel.gov/solar/codes_algs/links.html

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
sol-mange
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 09 dec, 2007 10:29
Ort: Göteborg

Inlägg av sol-mange »

hej, jag och 2 andra killar på gymnasiet håller på med ett projektarbete där vi bland annat försöker ta vara på solenergin. Det här med solens effekt är intressant för oss så denna disskusion fick jag upp ögonen för.

>>Wodda. hej, jag undrar var du fick informationen om vilken effekt solen hade i november. Dessutom skriver du " det är lite skillnad mot en sommardag" hur mycket blir det på sommaren här i mellan-Sverige?

till sfinx skulle jag vilja fråga hur han kunde få det till en effekt på 863 W vinkelrätt. Är inte maxeffektten som kan uppnås i Sverige C.a 850 W /m2


vi är tacksamma för all information!!
brr ja fryser
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hallå sol-mange

En härligt glad amatör har lagt ut sin väderstation på denna adress http://soloregn.se/live/

men det är som sfinx säger att denna mäter solens effekt horisontellt inte vinkelrätt mot solen.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

sol-mange skrev:hej, jag och 2 andra killar på gymnasiet håller på med ett projektarbete där vi bland annat försöker ta vara på solenergin. Det här med solens effekt är intressant för oss så denna disskusion fick jag upp ögonen för.
Låna boken "Solvärme i vårt hus" utgiven av svenska solgruppen. Vissa delar kan ni hoppa över men de förklarar rätt bra hur det funkar med solvärme.
Lycka til!
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
sol-mange
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 09 dec, 2007 10:29
Ort: Göteborg

Inlägg av sol-mange »

tack för alla tips!
brr ja fryser
mato
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 17:31
Ort: Kungsbacka

Inlägg av mato »

Sfinx: Om det inte hade funnts någon atmosfär så hade det kanske stämt, men det är väl så att det just är solstrålningens längre väg genom atmosfären på vintern som gör att man bara får ut lite effekt på vintern eller?
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Utan atmosfär hade det varit betydligt mer. Uppåt 1400W/m2 har jag för mig. Men nere på jordytan får man ut mellan 800 och 1100W/m2 vinkelrätt mot solen på en klar dag. Mäter man som smhi på en horisontel kvadratmeter så minskar instrålningen kraftigt på vintern iom den lägre solhöjden. Det är lätt att räkna om värdena om man känner solhöjden.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Utan atmosfär hade vi inte haft några bekymmer med varken solvärme eller något annat...

Ursäkta, kunde inte låta bli!

Ta sinus på solhöjden, så får man faktorn för en horisontell yta. Lutar solfångaren, vilket den ju vanligen gör, om den ligger på taket, får man räkna på summan istället.

Exempel: Mitt tak lutar 32 grader. Solhöjden idag, vid lunchtid, var ungefär 10° över horisonten.
Sinus på 10° är 0,17, men tack vare att panelerna möter solen en bit, ser det ut som om solen var 32 grader högre upp. Sinus på 42° är 0,67. Rent geometriskt är alltså instrålningen 2/3 av vad den kunde varit, om panelerna lutat optimala (för årstiden) 80° istället.
Sen tillkommer, eller snarare avgår, den försvagning av solstrålningen som den längre passagen genom atmosfären ställer till med.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
mato
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 17:31
Ort: Kungsbacka

Inlägg av mato »

Det är väl just denna försvagning genom atmosfären som står för den stora delen av det dåliga utbudet annars hade väl fler vinklat upp panelerna till 70-80 grader?[/quote]
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Den största anledningen är nog att det är så lite sol så här års...

90° har jag när jag skruvar upp panelerna :-)

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
sol-mange
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 09 dec, 2007 10:29
Ort: Göteborg

Inlägg av sol-mange »

så om jag förstår det rätt:

om man har rätt vinkel mot solen skulle effekten på vintern vara lika stor som effekten på sommaren...om inte för den här försvagningen som beror på atmosfären??

vilken är den största solhöjden som kan uppnås i sverige? (för runt ekvatorn är det väl 90grader?)


sen kan jag lägga till att vi inte håller på med solfångare i vårt projektarbete, så att ni inte tror det, utan en del av vårt projekt handlar om att ta vara på enegin som uppkommer när solstrålar reflekteras till en brännpunkt.

/mange :D
Skriv svar