Solens strålar vintertid till golvvärme ?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Solens strålar vintertid till golvvärme ?

Inlägg av Mats Pyssling »

Jag har klurat länge på hur jag ska kunna sno värme från den kalla delen av mina acktankar till ett golvvärmesystem. Det finns en slinga, som är avsedd för solfångare, i nedre delen av tanken. Det borde gå, det kanske går också, men dit jag hittills kommer är det med hjälp av en jäkla massa shuntar...

Nu har jag en annan tanke. Solvärme lär inte ge så mycket vintertid. Men hur mycket är inte så mycket? Jag behöver ju bara låg temp till golvvärmen (25-35 grader), plus att med låg temp kommer låga förluster i ledningarna. Finns det nån värme därute? Soliga vinterdagar till exempel, borde ett välisolerat system kunna ta opp åtminstone några hundra watt per m2.

Kan jag sen koppla ihop solfångarkretsen med golvvärmen så att den först går till acktanken och där lämnar ifrån sig värme om det är sommar, eller tar upp restvärme från ackens lågtempsida, om det är vinter. Och sen leder jag ut det till golvvärmen. Kan det funka?

Golvvärmesystemet måste givetvis ha någon sorts egen reglering så att inte tempen blir för hög, ifall ackens botten skulle vara varm.

Ähum, jag kom på en sak... Vad är det för tryck i solfångarkretsen? Kan jag ha samma tryck i golvvärmekretsen månntro?

Jag har inga solfångare än så det här är bara i tankevärlden så länge. Och jag har nästan ingen praktisk erfarenhet av solfångare så jag tar tacksamt emot synpunkter.

Någon som har erfarenhet av vad solfångare kan ge vintertid??
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Inlägg av Mats Pyssling »

Nu har jag räknat lite.

Om man räknar med att det går åt 50 W per m2 golvvärmd yta, och jag har två rum på totalt 25 m2 som jag ska ansluta till att börja med, så behöver jag högst 1,25 kW för att värma dessa. Om tankens nedre del är 40 grader skulle jag kunna värma golven med nederdelen i 10 timmar utan att stjäla värme från radiatorkretsen eller varmvatten. Det känns som att det borde fungera... Om jag bara kan koppla ihop det på ett bra sätt.
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Hej,

Jag var uppe över 2kW igår, men under ganska kort tid. Dagarna är korta och det är inte många soldagar så här prs :(
Mats Pyssling skrev: Om man räknar med att det går åt 50 W per m2 golvvärmd yta, och jag har två rum på totalt 25 m2 som jag ska ansluta till att börja med, så behöver jag högst 1,25 kW för att värma dessa.
1,25kW*24h=30kWh
Låt säga att du laddar under 5 timmar, då måste du ha en snitteffekt på 6kW. Min anläggning skulle behöva byggas ut till 300 rör för att klara det.
Mats Pyssling skrev:Om tankens nedre del är 40 grader skulle jag kunna värma golven med nederdelen i 10 timmar utan att stjäla värme från radiatorkretsen eller varmvatten. Det känns som att det borde fungera... Om jag bara kan koppla ihop det på ett bra sätt.
Hmm, det förstår jag inte. Kan du förklara mer?
Hur mycket vatten finns det i tankens nedre del?
All energi du tar ur tanken är väl "stöld" från övriga systemet?
Temperaturen kommer dessutom att sjunka gradvis, hur lågt kan du gå och ändå få ut 50W/m2?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ett standardsätt att koppla är att ha sol-inladdning både högt och lågt. Radiatorerna kan kopplas in högt på tanken med returen på mitten. Golvvärmen behöver lägre temp så den kan kopplas in på samma nivå som returen från radiatorerna och med sin retur lågt på tanken.
Kolla tex ritningen här:
http://www.vvfs.dk/assets/pdf/Solvarme- ... a_VVFS.pdf
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Inlägg av Mats Pyssling »

Det är klart! Tack för den fina länken, det är klart man ska ha en värmeväxlare mellan solkretsen och resten!! Störtbra! Nu gick det upp ett litet liljeholmens, så att säga... :)

Härligt att du hade 2 kW så här nära vintersolståndet... Det låter störtskönt, men du har verkligen 60 rör? :o Vad kostade det att installera, törs man fråga?
Ja, det kan tänkas att jag räknade lite optimistiskt. Jag blir lätt lite knäpp när jag fastnar i ett tänk... :?

Och visst, om jag sänker tempen i den kalla delen av tanken, så måste jag ju på nåt sätt höja den igen med pannan eller vad jag nu laddar tanken med, om jag har för avsikt att ha hög temp i fulladdad tank. Golvvärmen blir ju inte gratis, men den gör att jag kan ladda mer i acken. Jag tar dessutom bort två radiatorer...

Så här tänkte jag:

Jag har kopplat på så sätt att jag håller panntoppen varm. Jag vet att det inte är det mest värmeekonomiska sättet att köra med acktankar, men jag har en bra värmeväxlare i panntoppen med egen pump för varmvatten. Och så har jag låtit shunten sitta kvar på panntoppen och distribuera värme till elementen.

När pannan slocknat laddar ackarna tillbaks till panntoppen så att vi kan ta ut varmvatten. Panntoppen ska då hålla 45-50 grader för att det ska vara möjligt. Då trycks pannans övriga vatten sakta tillbaks till tankarnas botten. Det vattnet håller cirka 40 grader. Om jag vill ha 25 graders vatten till golvvärmeslingan så känns det onödigt att ta från värme från det fina 85-gradiga vattnet från tanktoppen. Hellre skulle jag sno värmen från det ljumma i botten. Om ackarna är 50 % fulla så har jag cirka 750 liter vatten med 40 grader.

15 graders tempskillnad på 750 liter/kg gör [750 x 4,2 x 15] 47250 kJ eller 13,2 kWh. Delade på 1,25 kW = cirka 10 timmar.

Och nu har jag läst på lite och konstaterat att jag skulle kunna få ut betydligt mer från vakuumrör om jag sänker tempen i solslingan till 50 grader Tänk om jag kunde slaska med 25 grader i solslingan direkt ut i golvet... :roll:
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Hej,

Jag tror du tänker helt rätt. Jag har inte vågat räkna ut vad min installation gick på men arbetet var gratis (själv är bästa dräng). Förutom solfångare och tank så gick det säkert minst 5000:- till rör, kopplingar, pumpar, värmeväxlare etc. Sedan tillkommer också soldatorn om du inte köper den i paketet.

Sedan vill jag inte lura dig. 2kW var hittils bara en dag. Det som räknas är totalen. Så glöm både dec och jan, de ger nästan inget. Nov och feb är nog inte heller mycket att räkna med. Men både sept och okt fick jag över 200kWh, och jag hoppas det blir minst lika mycket i mars april.

25 graders framledningstemp? Ja det skulle kanske funka om man hade golvvärme i hela huset och superisolerat, tyvärr har jag precis tvärtom.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Min erfarenhet är också att de fyra månaderna november till februari är i princip förlorade. De andra åtta får man åtminstone något. Fem av dessa är det självförsörjande.
Problemet är att på vintern är det ofta antingen väldigt kallt eller molnigt. Mitt gamla hus är inte så välisolerat. Isoleringen består mest av tretex och tapeter. Därför vill det ha mer värme in än vad man får extra bara för att det är klart och solsken på vintern. Den solvärme jag får en vinterdag motsvarar några vedträn, så det har inte stor betydelse.
Eller så är det mulet, och då blir inte panelerna mer än kanske 10°C, vilket inte gör någon gladare.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Solens strålar vintertid till golvvärme ?

Inlägg av BG »

Mats Pyssling skrev:Jag har klurat länge på hur jag ska kunna sno värme från den kalla delen av mina acktankar till ett golvvärmesystem. Det finns en slinga, som är avsedd för solfångare, i nedre delen av tanken. Det borde gå, det kanske går också, men dit jag hittills kommer är det med hjälp av en jäkla massa shuntar...

Nu har jag en annan tanke. Solvärme lär inte ge så mycket vintertid. Men hur mycket är inte så mycket? Jag behöver ju bara låg temp till golvvärmen (25-35 grader), plus att med låg temp kommer låga förluster i ledningarna. Finns det nån värme därute? Soliga vinterdagar till exempel, borde ett välisolerat system kunna ta opp åtminstone några hundra watt per m2.

Kan jag sen koppla ihop solfångarkretsen med golvvärmen så att den först går till acktanken och där lämnar ifrån sig värme om det är sommar, eller tar upp restvärme från ackens lågtempsida, om det är vinter. Och sen leder jag ut det till golvvärmen. Kan det funka?

Golvvärmesystemet måste givetvis ha någon sorts egen reglering så att inte tempen blir för hög, ifall ackens botten skulle vara varm.

Ähum, jag kom på en sak... Vad är det för tryck i solfångarkretsen? Kan jag ha samma tryck i golvvärmekretsen månntro?

Jag har inga solfångare än så det här är bara i tankevärlden så länge. Och jag har nästan ingen praktisk erfarenhet av solfångare så jag tar tacksamt emot synpunkter.

Någon som har erfarenhet av vad solfångare kan ge vintertid??
Jag HAR det kopplat så som du funderar på att göra....
Än så länge iallafall... solstrålarna ned i källargolvet....Har nämligen inget behov av varmvatten ännu...

Men jag rekomenderar att skilja systemen åt med en värmeväxlare...
Dels för att trycket i solfångarkretsen kan bli högt... jag har 1,5 -2 kg som grundtryck i mitt system... blir högre när det blir varmare.... säkerhetsventil på 9 kg...
Och så blir det dyrt att fylla golvslangen med glykolblandat....

Jag har plana fångare på 13 m2 ... de ger ingenting nu... vinkel 41 grader..
Tinar inte ens av frosten nu när solen står så lågt... tilläggas kan att jag var uppe i deygt 6 kw i sommras..

Men i slutet av månaden eller kanske en bit in i februari ska det väl kunna börja ge lite igen....

Om intresse finns kan jag försöka komma ihåg att tala om när de första kw-ttarna dyker in...

BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Igår var första gången jag såg solfångarnas laddpump gå detta året. Om den varit igång någonting tidigare, då har det varit när jag inte varit hemma.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

apersson850 skrev:Min erfarenhet är också att de fyra månaderna november till februari är i princip förlorade.
Instämmer till fullo numera när jag är en vinterperiod erfarenhet rikare. Mitt tidigare "orerande" gällande vintern har kommit på skam, men man skall inte vara sämre än att man kan ändra sig....visst, det ger lite emellanåt även under dessa 4 månader, men det är inget man skall investera någe i för att utvinna dessa fjuttiga solstrålar som ger sig till känna. Det sparar som sagt in endast några vedklabbar.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

I söndags fick jag ca 1,5 kW i tanken. Vet inte om det är mkt att skryta om, det är med 40 Sfinx rör som jag har gjort vinklingsbar så att de nu har optimal vinkel mot solen.

Vet ännu ine hur effektiv koaxialvärmeväxlaren med själv cirkulation till tanken är men den fungerade iaf och jag har mkt kvar att isolera, bl a värmeväxlaren.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
soltomten
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 09 dec, 2006 09:55
Ort: Kungälv

Inlägg av soltomten »

Från 11 november 2007 fram till nu har jag fått in 66 kWh med mina 18 m2 platta. Jämför det med de 5000 kWh jag totalt tar in på ett år med solpanelerna.
Det är inte värt besväret att göra något för de fyra vintermånaderna.

Håkan
- utanför Kungälv
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Mina plana var uppe i en effekt på drygt 2.5kw som mest( vad jag såg iallafall) den 13 januari
hann nog inte få in många kwh... men det blev väl vad det blev....

/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

soltomten skrev:Från 11 november 2007 fram till nu har jag fått in 66 kWh med mina 18 m2 platta. Jämför det med de 5000 kWh jag totalt tar in på ett år med solpanelerna.
Det är inte värt besväret att göra något för de fyra vintermånaderna.

Håkan
- utanför Kungälv
Nu vet jag inte hur du har dina paneler men jag antar att de är ca 45 grader eller mindre? Med perfekt vintevinkel, nära 90, så hade du nog kunnat få dubbelt så mycket. Men då är det ju fortfarande inte lönt. Fast det är ändå roligt när det händer något och man har ju lika mycket nytta av tilskottet på vintern som på sommaren om inte mer.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Nja, på sommaren har man nytta av solvärmen så tillvida att den sköter alltihop.
På vintern har man "nytta" av densamma genom att den knappt gör någon skillnad...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar