Skillnad med selektiva kontra svartkromade kollektorer ?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Skillnad med selektiva kontra svartkromade kollektorer ?

Inlägg av Perpetum »

Hej.

Jag byggde Lesol 3 AR för 2,5 år sedan. Jag har de nya selektiva Lazerplate från Sunstrip. Vad är skillnaden mellan de gamla svartkromade kollektorerna och de nya selektiva, sådär mellan tummen och pekfingret ? Vad jag vet så är det de gamla värdena som står på SP:s hemsida.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Fråga Gano i värmepumpsforum.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Köpte själv Lesol 5AR för 3,5 år sedan och fick den nya Lazarplate kollektorn. Skillnaden mellan den och den gamla (5AR) var att på den nya var röret draget i EN slinga över en hel plåt, dvs all vätska passerade hela ytan. Medans på den "gamla" lösningen så delades vätskan ut på TRE olika vägar, dvs absorbatorplåten i solfångaren bestod av tre stycken mindre plåtar som inte satt ihop och i andra ändan på solfångaren så drog rören ihop igen till ett utlopp. Detta gäller då Lesol 5AR men jag tror att detta också gäller Lesol 3AR. Skillnaden mellan 3:an och 5:an är väl att 3:an får man bygga ihop själv med trästomme medans 5:an är färdigbyggd och är en metallkonstruktion.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar