Vakumrör eller plana solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Vakumrör eller plana solfångare

Inlägg av Zwentomen »

Hej!

Vilken skall man välja? Prisskillnaden per kvadrat är ungefär 50% på de som jag frågat på till plana solfångares fördel....

Jag får upp 4 paneler vakumrör till samma pris som jag får upp 6 paneler plana.....

Hur skall man välja vilka ger bäst effekt???
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Ett väldigt prisvärt alternativ om du inte har tummen mitt i handen är plana självbyggen. Har du kollat på det ? Du får ringa och kolla, inte alla återförsäljare hos www.solgruppen.se har det. När jag byggde för 3 år sedan kostade det 12000 kr för 8 kvm inkl styrpanel, cirkpump, flödesmätare, backventil, övrig armatur men exkl rör/kopplingar. Tillkom kostnader för rör, takplåt och vanligt byggmaterial, kanske 6000 kr. Sedan avgick bidragsdelen på 7500 kr.

Skillnaden är inte våldsamt stor mellan vakuumrör och plana solfångare när man jämför inladdad energi per kvm byggyta (den storlek solfångaren tar på taket). Finns en rapport från SP som är värd att läsa, går att ladda ner från SP:s hemsida. "Jämförelse mellan vakuumrör och plana solfångare genom simulering och praktiska försök" tror jag den heter. Författare Peter Kovacs.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Här kan du jämföra hur mycket enegi de ger per kvadratmeter och år:
http://www.sp.se/sv/units/energy/Docume ... angare.pdf
Plana solfångare har större toppeffekt men det är ointressant, rören tar igen det eftersom de ger mer då de är belysta från sidan. Snarare är den högre effekten en nackdel eftersom det kräver högre flöde.

Räknar man kWh per byggyta och år skiljer det inte mycket mellan plana och rör. De som perpentum tipsade om ger nog mest per investerad krona.

Du säger att plana är 50% billigare, vilka vakumrör har du kollat? Hur stora är panelerna?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Prisen i Finland för intelliheat alltså endast panel 900 euro (2,3 kvadrat)

Callidus plan solfångare endast panel 490 euro. (2,1 kvadrat)

Styrutrustningen till de båda går ut på ett.

Ok det är då inte riktigt 50% men nästan....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

www.sfinx.se
Solfångare 58-30X
30 rör
2,8m2
10000SEK
Bara något att jämföra med.
Men kolla min signatur. Jag är något partisk.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Tyvärr vet jag inte om det finns nån som säljer de rör som du använder här i Finland. Blir något höga transportkostnader att ta hem dem till Finland bara för lilla mig och mitt tak.

Kanske borde jag själv börja importera dem...
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar