hur f*n ska man räkna!

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

hur f*n ska man räkna!

Inlägg av pyrro »

Tjo!

vi står på startlinjen för att skaffa solfångare för tapvatten under sommaren , hösten!
Men jag har försökt att räkna lite själv och göra som det står på de flesta sidor ...

iaf så undrar jag vad som är " normalt " i antal m2 på solfångarna ... hur många behövs och vad räknas som optimalt.. ?
har 3 * 950 L acc volym idag och ingen beredare eller sol slinga! vad ska jag tänka på ??

/ förvirrad
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: hur f*n ska man räkna!

Inlägg av Shakespeare »

pyrro skrev: iaf så undrar jag vad som är " normalt " i antal m2 på solfångarna ... hur många behövs och vad räknas som optimalt.. ?
har 3 * 950 L acc volym idag och ingen beredare eller sol slinga! vad ska jag tänka på ??
Hur gör du varmvatten idag?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Hurdan tank?

Inlägg av Mekaniker »

Hmm..
Ack-tankarna= Är den som har varmvattensberedningen förberedd för sol-slinga= Har då en "lucka" i nedre delen av tanken
Är i så fall möjligt att montera en sol-värmeväxlare "enkelt"
-Tömma tanken-> montera sol-slingan-> fylla tanken igen+ att lufta halva sommaren;-)
Ett råd: Ta tillvara vattnet från tanken! Pumpa tillbaka det igen efter jobbet. Det är ju redan avluftat och "dött"

Du har 950 liters tank= Ingen risk för kokning ens med 10 kvm?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hurdan tank?

Inlägg av Roli »

Mekaniker skrev:Du har 950 liters tank= Ingen risk för kokning ens med 10 kvm?
Håller inte riktigt med där.....

Jag har 11,3 m² och har fått 1800 liters acktank att gå i kok, så helt omöjligt är det inte.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Hurdan tank?

Inlägg av pyrro »

Mekaniker skrev:Hmm..
Ack-tankarna= Är den som har varmvattensberedningen förberedd för sol-slinga= Har då en "lucka" i nedre delen av tanken
Är i så fall möjligt att montera en sol-värmeväxlare "enkelt"
-Tömma tanken-> montera sol-slingan-> fylla tanken igen+ att lufta halva sommaren;-)
Ett råd: Ta tillvara vattnet från tanken! Pumpa tillbaka det igen efter jobbet. Det är ju redan avluftat och "dött"

Du har 950 liters tank= Ingen risk för kokning ens med 10 kvm?
hmmm .. ja det jag funderar på är om det kan vara värt att ha en extern tank på ett par hundra liter och bara köra solen på den?? eller ska man göra i redan befintliga tankar??

sen vilka fångare är prisvärda och hur många m2 behöver man för normal familjen ??

/dan
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Pyrro,
Om du inte har beredare, hur gör du då ditt varmvatten?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

Shakespeare skrev:Pyrro,
Om du inte har beredare, hur gör du då ditt varmvatten?
mvh
har varmvatten slinga i tank nr1.... det är så det blir till!
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ok, då fattar jag.

Dimensionera är nästan omöjligt. De flesta verkar överens om att 60 vakumrör eller 8-10m2 plana är lagom för en familj. Men 3*1m3 tankar har nog en hel del förluster. Det vore bra om du kunde koppla ur slavtankarna och bara koppla in dem om det blir för varmt i tank #1.

Jag antar att din slinga är likadan som min, dvs den ligger högt upp och utan förvärmning. Att skikta tanken för att få mer varmvatten är nästan meningslöst, det blir ändå fort blandat. Så man måste värma rätt stor del av tanken för att få tillräckligt med varmvatten.

Hade jag haft dina förutsättningar hade jag satsat på lite större yta (iom att du kan lagra uppåt 200kWh). 90 rör eller motsvarande yta plana.
Att du inte har solslinga fixar du med en extern vvx. Jag gillar Sfinx solpaket med trevägsventil och termostat:
http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=solladd+2
Laddningen sker från toppen av tanken och termostaten ser till att laddningen inte startar förrän solfångaren nått tillräcklig temperatur, tex 45grader. Fördelen med att toppladda är att du inte behöver värma hela tanken ända från botten men som vedeldare känner du säkert till fördelarna med skiktning.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Hej.


Håller med sista om hur du kan lösa det bäst och enklast med platt.

Det som spelar roll vid valet/dimmensionering sedan är:

Hur många anslutningar har du till tankarna för inkoppling och vart på tankarna. I första hand så är inkoppling på tanken med varmvattenslingan intressant.

Hur många är ni.

Hur mycket varmvatten förbukar ni ungefär om dagen eller kw till varmvatten. Typ dusch,bad mm. .

Typ av val solfångare. Plan, heatpipe vacuum, u-pipe vacuum etc..

Vart du kan ha solfångarna var det gäller takyta,väderstreck etc..

Hur du kan dra rör och vad du har för förluster vid tankar mm. .

Med så mycket volym/tankar kan du överdimmensionera solfångarna mot vad ni har behov av, så däri ligger inte problemet. Det är väl mest vad man är beredd att satsa på vad det gäller pengar i anläggningen= mest för pengen.

När det gäller vacuum heatpipe så:

Kommer nu nästa generation vacuum/glasrör, pipe och kollektor mellan innerröret och pipen. Så de nya genererar ännu mer per kvadratmeter yta. Gå in på SP-s test av fångare och kolla vilka som ligger bäst till där.

1,5 kvm (heatpipe,vacuum) per person och 100 liter acca minst per person till tapp. 2,5 till kombi och 200l per person minst i accalagring brukar rekommenderas. Ökar du över detta med 50% på fångarna yta så ökas accorna med 100-150% från denna regel. Detta i grov drag.

Sen har man ju alltid alla möjliga typer av förluster så det brukar i regel inte bli i överkant i alla fall. Mängden lagringskapacitet har du ju så däri ligger inte något av problemen. Det som kan spöka är att jag tror du ska satsa på att ladda tanken med vvslingan i första hand och ha de andra om den blir full med värme. Annars så får du tre tankar med ljummet vatten.


Hade jag satt en platt i dag så ska den fungera enligt följande.

De dagar som ej ger bra med sol ska tanken laddas nerifrån.

De dagar då det finns mycket sol laddas tanken mot inställd temperatur (typ 50 grader) uppifrån.


Annars så riskerar man att förlora en hel del energi.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Skriv svar