Fyllning av vätska i ett system med partiell förångning.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Fyllning av vätska i ett system med partiell förångning.

Inlägg av Wodda »

Under Maj ska jag sätta upp mina vakumrör och jag behöver lite tips från er som vet hur man ska göra.
1) hur gjorde ni när ni fyllde era system och med vad?
2) körde ni vatten ett par veckor inann ni bytte till frostskyddsvätska?
3) Har nån lust att göra en utförlig beskrivning på hur man får till det med expansionskärlet när man ska ha partiell förångning. Jag har läst Klaus Lorentz beskrivning om Partiell förångning men det var inte dirket någon utförlig beskrivning.
4) Vilket systemtryck är att föredra? Jag gissar på 1bar vid 20°C eller?

Systemet består av 16m² vakum rör (ref yta 14,4m²). Panelerna kommer stå ca 30m från huset och matas via kulvert. Väl inne i huset tas värmen om hand av tekniktanken som har 3x10m kamrör(tripp,trapp,trull).
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Intressanta frågor, sitter lite illa till just nu avseende tid. Så jag återkommer senare med mina funderingar/erfarenheter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

1/ Fyllde först i rätt mängd ren glykol, sedan vatten mha slang och kommunalt vatten till rätt tryck.
2/ Körde vatten hela sommaren och halva vintern för att se att det var tätt.
3/ Se till att expansionskärlet kan ta emot den evakuerade vätskan utan att säkerhetsventilen löser ut. Montera solfångarna så att vätskan kan rinna ur kollektorn vid evakuering och så att det inte blir lågpunkter där vatten står kvar och måste koka bort. Sätt expansionskärlet på rätt sida om backventilen så att vatten kan evakueras åt båda hållen (på både framledning och retur). Stäng av pumpen en solig dag och testa att det funkar (helst innan du fyllt med glykol).
4/ Ca 1bar i kollektorn tycker jag verkar bra. Har för mig att man då klarar 120 grader utan kokning.

Men jag bara undrar... 16m2 :shock:
Det är ju jättemycket. 150 rör eller?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Re: Fyllning av vätska i ett system med partiell förångning.

Inlägg av Anders S »

Wodda Undrar:

Under Maj ska jag sätta upp mina vakumrör och jag behöver lite tips från er som vet hur man ska göra.


1) hur gjorde ni när ni fyllde era system och med vad?.

Beror lite på. har du någon avluftning på högsta punkten vid solfångarna?.

Då kan du fylla systemet bakvägen därifrån med mesta mängden av vätska. Annars så finns det lite olika sätt.

Att spola genom systemet med högflödespump nerifrån solpanelen. Om du har ett inlopp och ett utlopp så kopplar du det där.

Det går även bra med en vanlig vattenpost att fylla upp systemet. Har du avluftningar på lite olika ställen fyller du till det bara kommer rent vatten ur alla ställerna när du har lite övertryck i systemet. Kolla bara om du har backventiler i solpanelen att du trycker in åt rätt håll, eller ställ kranarna mitt mellan ändlägerna så brukar dom öppna backventilerna( beror lite på vad du har för solstyrpanel).Öppna flödesventilen för fullt så du har max cirkulation i systemet. Sen när du inte får fram någon mer luft så kör du på cirkulationspumpen för fullt och stannar av den en stund. Då brukar det komma lite till och du får lufta ur igen några gånger.


2) körde ni vatten ett par veckor inann ni bytte till frostskyddsvätska?.


Rekommenderar detta starkt, dels så du ser att det är tätt överallt i systemet innan du lägger i frysvätskan. Låt det gärna vara tills du har haft hög temp på solfångarna i drift, resp, låg temp efter natt. Då blir materielvariationerna störst och du kommer ovillkorligen få reda på om någon koppling eller annat inte klarar av förändringarna. Sen dels så kan du hålla på att lufta ur i några dagar tills du är säker på att du inte har någon luft kvar i systemet. Håll koll på trycket så ser du om det sjunker. Då vet du att det inte är tätt.

Om du fyller upp med bara vatten (och vet hur mycket systemet rymmer i liter totalt), så kan du bara trycka i glykolen sedan i rätt mängd. Antingen genom att göra som i beskrivningarna på solpanelerna (se under 3 nedan), trycka in det med vattenslangstryck, eller som jag gjort för småjusteringar + efterfyllning. Köpte en ogrässpruta på Jhula för 150:-, tog bort spruthandtaget och ersatte det med en koppling till påfyllningen av solpanelen. Sen handpumpar man in det man ska, slangen går ner till botten av behållaren på sprutan, så har du bara vätska i det så kommer ingen luft med in när du trycker upp vätskan.


3) Har nån lust att göra en utförlig beskrivning på hur man får till det med expansionskärlet när man ska ha partiell förångning. Jag har läst Klaus Lorentz beskrivning om Partiell förångning men det var inte dirket någon utförlig beskrivning.


Gå in på Sfinxens hemsida så hittar du lite förklaringar där.

http://www.sfinx.se/

Under manualer.


Eller här:

http://dalea.du.se/research/archive/5eb ... eb34ab.pdf


http://www.trebema.se/?art_id=102&_Calmar_Solystem

Längst ner på sidan under inst anv. av solp.


Förtyck i exp. kärl och tryck i systemet varierar lite i olika system med totalhöjden på systemet, samt till vilken temperatur du vill att systemet ska gå innan det kokar (högre tryck=senare kokpunkt). Du måste ha en övertycksventil på solpanelen som klarar trycket också. Men det sitter väl i regel på de flesta solstyrpaneler i dag.

4) Vilket systemtryck är att föredra? Jag gissar på 1bar vid 20°C eller?

Systemet består av 16m² vakum rör (ref yta 14,4m²). Panelerna kommer stå ca 30m från huset och matas via kulvert. Väl inne i huset tas värmen om hand av tekniktanken som har 3x10m kamrör(tripp,trapp,trull).

Det var ett rejält system. Du måste bara ha exp.kärl som är stort nog till systemets volym.


Lycka till!.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

jo systemet är väl tilltaget men priset medgav detta :D .
Sen har jag inga vetenskapliga uträkningar på om detta kommer funka, mitt största problem är nog att kulverten är för snålt tilltagen(maxitherm 2x22).
Poolen kommer förhoppningsvis hålla konstanta 28° :) sommartid.

Tackar sfinx hade nog den bästa instruktionen.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Wodda skrev:jo systemet är väl tilltaget men priset medgav detta :D .
Sen har jag inga vetenskapliga uträkningar på om detta kommer funka, mitt största problem är nog att kulverten är för snålt tilltagen(maxitherm 2x22).
Poolen kommer förhoppningsvis hålla konstanta 28° :) sommartid.

Tackar sfinx hade nog den bästa instruktionen.

Vad har du?. 5-6 paneler?. Jag har 2x18 mm. i min 14,5 meterskulvert från Maxitherm till 5 st. 24 rörspaneler. Och det räcker till 1-3 paneler till utan några större problem. Så det ska nog gå. Det är kanske val av pump och flödet som du ska ha koll på i sånt fall.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Skönt och höra att det funkar hos dig det ger en ju lite förhoppningar.
Har en wilo pump den som är rekomenderad till solanläggningar.

Hur mycket ref yta(absorbatoryta) är dina 5x24 rör´s paneler på?

Körde ni det där tricket med att hänga upp exp kärlet i en våg?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Wodda skrev:Skönt och höra att det funkar hos dig det ger en ju lite förhoppningar.
Har en wilo pump den som är rekomenderad till solanläggningar.

Hur mycket ref yta(absorbatoryta) är dina 5x24 rör´s paneler på?

Körde ni det där tricket med att hänga upp exp kärlet i en våg?
2,28 har jag för mig det är per panel.

Nej. Jag har mer tankvolym än vad solpanelerna ska klara av att toppfylla, så jag planerar inte att stagnera mina paneler någon gång. Om båda mina tankar börjar närma sig 100 grader så har jag satt dit ett nödkylsystem på accan + att jag har nattkylning av tankarna i solpanelen, om de skulle vara fulla av värme typ när man är på semester och inte tar ut något varmvatten.

Har du en pool att köra mot i nödfall så kan du ju aldrig få övertemperatur i ditt system.

Men så har vi ju verkligheten också. Pumpen kan ju paja eller strömmen gå mitt i sommarsolen. Då kan det ju vara bra att ha justerat in det så att partiell fungerar.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Vore spännande om jag kunde få mina 70 000liter(poolen) att gå i kok :lol:
Blir nog mycket knappande i styrcentralen känner jag.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Wodda skrev:Vore spännande om jag kunde få mina 70 000liter(poolen) att gå i kok :lol:
Blir nog mycket knappande i styrcentralen känner jag.
Har du 5x750 liter tankar så kan du ju räkna på dem först. 1,16 kW för att höja vattentempen 1 grad på 1000 liter. Det innebär att du ska ladda in 217-218kW för att höja den volymen 50 grader och det utan förluster på vägen dit.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev:Vore spännande om jag kunde få mina 70 000liter(poolen) att gå i kok :lol:
Blir nog mycket knappande i styrcentralen känner jag.
Vet du hur många kWh/dygn poolen behöver??

En kompis 46 m3 pool behöver ca 55 kWh/dygn
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Aha, du har pool. Då ska du väl värma den med överskottet och på så sätt hålla nere tanktempen. Kopplar du poolvärmen på tank 2 eller 3 eller har du någon smartare stryrning.

Som någon skrev så är det bra om ånglås funkar vid strömavbrott.

Jag satte expkärlet på en vanlig badrumsvåg, inte så exakt men man ser på ett ungefär.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jo tanken är att jag kör poolvärmen från tekniktanken. Alltså inte dirigera om solslingan till poolen. Det fiffiga med det blir att jag även kan värma poolen med vedpannan.
Min ide´är att hitta ett brukbart läge när tankarna är tillräckligt fyllda med varmvatten för att klara ett par dar utan sol och då ge poolen tillstånd att hämta värme ur tekniktanken. På detta sätt kan jag dels hålla poolen isfri vintertid och möjligtvis även ha ett nyårs partaj eller så. Räknade nån gång på att det skulle ta 6 dygn att värma poolen från 6°C till 30°C, vet inte om det stämmer men jag får väl prova.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Vi fyllde mina solfångare med så kallad värmepumpsfyllning. Rörmokaren hade en pumpmojäng, som han kopplade i solfångararmaturen. Vatten och glykol blandade vi i en spann, som pumpen sög från.

Fungerade utmärkt. Pumpen var effektiv nog att dra luften med sig ner, trots att vi ju på detta sätt fyllde nerifrån källaren.

Jag har 3 bar övertryck i källaren, vilket innebär ungefär 1,7 bar uppe vid solfångarna. Säkerhetsventilen öppnar vid 9 bar. Expansionskärlet är på 24 liter. Jag har tre 24-rörs vakuumpaneler (Intelli-Heat).
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev:Jo tanken är att jag kör poolvärmen från tekniktanken. Alltså inte dirigera om solslingan till poolen. Det fiffiga med det blir att jag även kan värma poolen med vedpannan.
Min ide´är att hitta ett brukbart läge när tankarna är tillräckligt fyllda med varmvatten för att klara ett par dar utan sol och då ge poolen tillstånd att hämta värme ur tekniktanken. På detta sätt kan jag dels hålla poolen isfri vintertid och möjligtvis även ha ett nyårs partaj eller så. Räknade nån gång på att det skulle ta 6 dygn att värma poolen från 6°C till 30°C, vet inte om det stämmer men jag får väl prova.
30° är lagom temp på sommarn, En granne kör 38° i sin 50 m3 pool 5 mån/år så han slipper elda i tunnan.. :lol:
Han kör med bergvärme men jag skulle ändå vilja se elräkningen, Men tjänar man 5 mille/år spelar det nog ingen roll hur stor räkning man får..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar