Åskskydd?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Åskskydd?

Inlägg av Wodda »

Hur många av er som satt upp solfångare har även installerat åskskydd?

Tanken slår mig nämligen när jag ser en 16m² stor yta av metall på min tomt med en liten uppstickare i form av avluftningsventil. Snacka om att tala om för blixten att hit vill du!

Har någon varit duktig och gjort det eller är det självklart att man gör det?

:?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag behöver inte såskskydd, jag har blixtlås! :D :D :D

Alvarligt talat... Till min solstyrning medföljde ett "åsk-skydd". Det består av en sockerbit i ett plasthölje. I sockerbiten sitter en liten komponent fastskruvad, ett transientskydd antar jag, har inte kollat så noga.

Tror också det stod att man skulle förbinda solfångarna med ett ordentligt jordspett men det har jag inte gjort.

Jag läste lite om åskledare och ska man göra det enligt alla konstens regler så är det tämligen avancerat. Det är inte bara en ledare från tak till mark. Det ska grävas ner en jordslinga runt hela huset. Strömmarna i ett blixnedslag kan orsaka ett spänningsfall i marken på 6000v/meter (tror jag det var). Har man ett hus som är 10 meter så blir det 60kV från gavel till gavel. Sedan ska telefon, antenner och elskåp ha en (bara en) gemensam jordpunkt och transientskydd. Alla metallföremål på husets utsida skulle jordas (borde även betyda fönsterbleck, fattar inte varför). Mm, mm ...
(fritt från minnet fyll gärna på eller rätta mig)

Men jag förstår din oro, jag tänker likadant. Hur ska man egentligen göra?

Vad kostar det att ta in en firma och göra ett ordentligt skydd? Att bara göra något halvdant tror jag inte på.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har inte ens tänkt tanken...... Undrar om det kan hända :?

Jag har förvisso ingen avluftning som sticker upp ute på taket, min sitter inne på vinden. Men det kanske inte har någon större betydelse för blixten....???....

Rören och solfångarne blir jordade via pumpen nere i pannrummet men det räcker nog inte för en blixtträff.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Hej.

Jag har på givarkabeln till styrdatorn, men ej gammal herderlig åskledare på själva solpanelerna.

Nu ligger inte mina paneler på högsta punkten, runt om här, så slår det söker det troligtvis något annat. Men det är inte säkert. :roll:
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Anders S skrev:Nu ligger inte mina paneler på högsta punkten, runt om här, så slår det söker det troligtvis något annat. Men det är inte säkert. :roll:
Det kan ändå vara närmsta vägen till jord. Minsta motståndets lag, koppar leder bra.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
GammelMan
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 15 maj, 2008 21:31
Ort: Lövånger

Inlägg av GammelMan »

Rören och solfångarne blir jordade via pumpen nere i pannrummet men det räcker nog inte för en blixtträff.
Det innebär ju att man flyttat upp markytan till samma nivå som taket som solfångaren sitter på egentligen. (borde ju bli väldigt utsatt egentligen)

En åskledare är det ju tänkt ska ta smällen istället för det som sitter högst på ett hus, så man sätter ju inte fast åskledaren i solfångaren direkt utan lägger en kabel (grov kopparvire) längs efter nocken nån decimeter upp så tar den smällen istället för huset, solfångare m.m.
En villa från 1953 på ca 100m2 + källare på 50m2 och garage på 50m2.
Värms av en Focus PE20 med en Janfire Flex-A.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

[quote

En åskledare är det ju tänkt ska ta smällen istället för det som sitter högst på ett hus, så man sätter ju inte fast åskledaren i solfångaren direkt utan lägger en kabel (grov kopparvire) längs efter nocken nån decimeter upp så tar den smällen istället för huset, solfångare m.m.
[/quote]


Så ska det vara. Om det ska vara riktigt. Samt riktig jordning enligt konstens alla regler.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag har gått igång med att installera Åskskydd och har tagit hjälp av en kille som bygger mycket Tele-master och förhoppningsvis kan detta.
Först och främst potenitialutjämna huset(sprider kraften från nerslaget).
Sedan är det dags för närskyddet(alla smådosor vid varje förbrukare)
Sen kommer ringledaren som kopplas mot potentialutjämningen och sist tak och nedledare.
Tanken är att visa urladdningen en bra och lätt väg som går förbi själva huset och kommer den in skall den fördelas så mycket som möjligt.

I mitt fall står panelerna på marken 30m ifrån huset så hos mig kopplas dessa ihop med jordspettet för att inte leda strömmen in till huset(Om nu blixten skulle slå till från sidan på panelerna). 3 st uppfångare(klass 1 skyddsvinkel 60°) kommer att användas för att täcka mina 8x2m paneler.
Tänkvärt va?
Imorgon kommer ytterligare en expert och ger sitt utlåtande, kan återkomma om han har något matnyttigt att förtälja.
Senast redigerad av Wodda den fre 30 maj, 2008 13:39, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

En kille från AB Novum inspekterade anläggningen och kom fram till i princip samma slutsatser som jag skrev ovan.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar