Hur mycket behöver man ladda in en solig dag?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Hur mycket behöver man ladda in en solig dag?

Inlägg av Johan_F »

Hej,
Hur mycket tycker ni att man ska ladda in en solig dag om man har 750 l tank för tappvarmvatten?
Ja, naturligtvis så många grader som möjligt. Men vad behövs för att få ett uthålligt ystem som klarar av genomsnittligt väder?

Nu när jag har haft mitt system i drift i en vecka under augusti (utan styrsystem och med bristfällig isolering). Jah har noterat de tre tanktemperaturerna morgon och kväll, räknat ut genomsnitt, och funnit:

Tanken förlorar ca 3°C under natten (och troligtvis lika mycket under dagen). Det blir 6° per dygn vilket motsvarar 5 kWh. (I detta ingår lite uttag av varmvatten till handtvätt och diskmaskin).

En dag med 2/3 sol ökar temperaturen ca 13°. Dvs det laddas in 16° och förloras 3 => 13° som sedan sjunker 3° under natten till ett netto på 10°. Om det hade varit klarblå himmel hade kanske siffrorna varit 15° netto.

Men nu kan man nog inte räkna med 2/3 sol varje dag.

Om tre personer duschar på kvällen så tappas 10° under natten, dvs ca 2° per dusch.

Under veckan som har gått har min genomsnittstemperatur varit oförändrad 42°.
Jag tror att jag har ett för snålt tilltagen solfångaryta i förhållande till förlusterna, förbrukningen och molnigheten och bör öka kollektorarean.
Solfångarna är 60 st vakuumrör 58x1800 mm mot 150° och lutning 40°. Morgonsolen skyms till 08:00 av träd f.n.
Troligtvis bör jag öka från 2 till 3 solfångarmoduler eller vad tror ni?

Vad har ni för temperatiurökning vid en dag med full sol i väl fungerande system?
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Hej. Jag hade ökat till 4 och minst 3 paneler.

Jag förlorar 2 grader per 24 timmar ung i min 750 tank utan uttag. Så du behöver isolera och kolla upp så du får in all energin i tanken och ut den dit du ska ha den med så små förluster som möjligt.

Räkna att du ska ha en 10-15 kWh per dag in i alla fall till förbrukningen utan rumsvärme + förlusterna du har, så ser du sanningen närmare.

Vad det gäller tempökningen så är den väldigt väderberoende och vad starttempen är i tanken. Men jag över dimmensionerade mitt system så jag har inte stått utan solvärme sedan sista veckan i Mars ännu, utan några andra tillsatser av energi (men nu tycker jag det blev höst med en gång, så snart blir man väl tvungen att slå på pumpen).

Alltså dilemmat är att ju lägre temp du kan ladda in mot, ju mer energi får du in. Men brytpunkten kommer ju att det måste vara användningsbart och volymmässigt lagringsbart också.

Har jag 40 grader i hela tanken går jag till 95 på ca 48 kWh.

Soldag hela dagen in ca 50-60 kWh

Halvtaskiga 20-30 kWh

O.s.v
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Höjning av 750 liter vatten 13 grader:

(4180 X 750 X 13) / (3600X1000) = 11,32 kWh. :scratch: Lite lågt...

En heldag med sol bör man ladda in minst det dubbla för att kunna bygga upp en buffert för molniga dagar. En vanlig familj gör slut på 12-15 kWh i varmvatten per dygn.

Dilemmat blir tydligt. Alla tankar tappar temperatur, ju högre temp desto mer värmeförluster. Det är mycket svårt att klara varmvattenbehovet mer än 3 regndagar i följd t o m med en 750-liters tank. Men det är sällan solen är helt borta så länge, ofta räcker det med 2 timmar sol så är man räddad.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Skriv svar