Helt otroligt vilken dålig instrålning.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Känner igen det där med husfriden väldigt väll, dessutom finns det olika synpunkter på vad som är tillräckligt varmt vatten.

Har länge funderat om inte den bästa lösning vore en elektrisk genomströmsvärmeren efter acktankens slinga som räddar husfriden när solen inte räcker till, då kan man helt strunta i tillskottsvärme i acktanken eller i alla fall ställa i termostaten så lågt inställd så att genomströmsvärmeren altid orkar att ge tillräckligt mycket varmt vatten.

/Aryan
Senast redigerad av aryan den tor 04 sep, 2008 12:21, redigerad totalt 1 gånger.
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

En liten VVB drar knappt ström alls.Koppla den i serie efter slingorna.
Jag har så.En på 50L.Jag eldade en gång i juli och VVB har dragit 94kWh.

Edit: Borttagen citering, det är onödigt att citera när man svarar rakt under. Forumet blir mer lättläst om vi undviker detta. / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Jag har funderat på det framförallteftersom jag har en oanvänd 80l beredare http://www.gorenje.at/11223 men det finns nackdelar, den har 1,85 kWh/dygn (50 l 1,32 kWh/dygn) värmeförlustar och den måste pga legionella risken värma all varmvatten till minst 55 grader, annars kan jag fortfarande få bra duschtemperatur med 44 grader vatten. En annan praktisk nackdel är att vvb tar mycket plats, min 80l: 480 x 490 x 800 mm, 50l 480 x 490 x 595 mm en genomströmsberedare är bara 470 x 230 x 100 mm, vatteninnehållet är 0,4 l.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det brukar dyka upp beredare annars på blocket för strunt summor.
Jag gav 1800kr för min Thermia rostfria.Det är väl rätt bra om man kan köra den på 3kw
Jag har tillläggs isolerat min lite.Jag tror det blev lite skillnad.
http://picasaweb.google.se/725hansson/P ... 8027896306

Skall kolla vad den har för värmeförluster
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag brukar spärra min med brytaren...
Behöver jag elda varar det ju i flera dagar, när tankarna varit uppe på 90° och vänt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Har kollat lite var den drar i tomgångsförluster.
3kWh på 4 dagar.

Inte så mycket med andra ord.
Jag vet inte exakt vad temperaturen är men jag gissar på ca 75 grader
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej Andreas

Har funderat på att tilläggsisolera min sol-vvb. Den läcker rent kriminellt med värme när tempen ligger uppåt 90 grader. Redan vid normal temperatur så läcker den strax över 1000 kWh/år enligt Råd&Rön.

Men jag kan ju inte lägga på alltför mycket, den står i tvättstugan och där har vi inte obegränsat med plats. Hur mycket isolering la du på ?

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag drog runt en 50mm byggmatta.
På toppen klippte jag ut 2st runda bitar av byggmattan 10cm.
Sedan drog jag byggmattan som jag svepte runt vvb ända upp i taket.

Jag tror faktiskt det blev rätt stor skillnad.VVB var ganska varm förrut
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Har mätt under lite längre tid nu och den verkar dra 0.7 kwh per dygn.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Andreas Hansson skrev:Föresten tror jag aldrig det har upptäcks någon legionella i små hus.
Hej Andreas,

Där har du nog tyvärr fel. Enligt Smittskyddsinstitutets rapport "Legionella i vatteninstallationer" så hade 74 % smittats i sin bostad beträffande 23 utredda smittspårningar av Legionella. 3 smittades i småhus, 9 i flerfamiljshus och 5 i äldreboende eller grupphus. Uppskattningsvis 1000 människor smittas årligen i Sverige men knappt 100 rapporteras.

Se mer här:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/pre ... llationer/

jag jobbar med en liknande rapport fast beträffande endotoxin i kranvatten. Under provtagning av 800 prover har vi konstaterat många värmeanläggningar som har alldeles för låg temperatur på varmvattnet. De nya normerna säger att varmvattnet ska bli 50 grader inom 10 sekunder!

Men infektion av legionella drabbar främst sådana som har nedsatt immunförsvar, t ex diabetiker, äldre, AIDS-patienter, rökare och alkoholister. Dödligheten uppskattas till mellan 6 och 21 %.
Senast redigerad av Johan_F den mån 15 sep, 2008 22:29, redigerad totalt 3 gång.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Perfekt med lite fakta.
Jag har själv letat efter info men inte hittat någon bra om Legionella.
Tackar

Men hur menar du att varmvattnet ska bli 50 grader inom 10 sekunder?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej igen,

Det krävs varmvattencirkulation för att uppnå detta. Alla kranar ska alltså ligga längs en slinga (eller flera) som når ut till alla tappställen och sedan går tillbaka till varmvattenberedaren för uppvärmning igen. Varmvattencirkulation har främst använts i stora byggnader tidigare, t ex sjukhus.

Målsättningen är, förutom att bekämpa Legionella, att minska energiåtgången genom att man inte behöver spola ut en massa fesljummet vatten i en minut när man vill ha varmt vatten. Antagligen går det åt mindre energi på att värma vattnet kontinuerligt jämfört med att spola ut uppvärmt men avsvalnat vatten i vasken.

Är det någon som vet hur man ska fixa varmvattencirkulationen om man har kamrörsslingor i en tank för att undvika att förstöra skiktningen?

Förresten på tal om Legionella: Boverket kollade fyra mindre bubbelpooler 2006 i privata hem, mindre hotell och gym. Samtliga hade Legionella bakterier i hög halt i vattnet!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Johan_F skrev:
Andreas Hansson skrev:Föresten tror jag aldrig det har upptäcks någon legionella i små hus.
Hej Andreas,

Där har du nog tyvärr fel. Enligt Smittskyddsinstitutets rapport "Legionella i vatteninstallationer" så hade 74 % smittats i sin bostad beträffande 23 utredda smittspårningar av Legionella. 3 smittades i småhus, 9 i flerfamiljshus och 5 i äldreboende eller grupphus. Uppskattningsvis 1000 människor smittas årligen i Sverige men knappt 100 rapporteras.
Har läst rapporten och i fallen där det upptäckts i småhus så var ju system helt felbyggda.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Äntligen två dagar med typ brittsommar. Otroligt fint väder, man blir lite bågesugen.

Nu öser det upp 750 literstanken i 80-90 grader totalvolym igen. Funderar på att köra båda 750 till 50-60 grader i stället för att testa, att få in lite mer kWh från taket.

Trimmade in värmepumpen lite under de katastofala Augusti och halva September det varit här. Det har ju för fanken inte varit någon instålning alls knappt.

Nja, jag hann i alla fall ställa in solkretsen och shunt elementslingan, samt banka upp alla temostater på elementen, så jag körde flytande kondensering på solfångarna. Så även när det var mulet väder gav de 30-40 grader till husvärmen.

Man kunde nästan tro att Svenska staten kommit på ett sätt att lägga beslag på solen också, för att kunna ta ut en avgift. :D


Värmepumpen trimmas in angående starttid och temp. Så sambon inte hugger kniven i en efter varje kalldusch kl. 06,00 på morgonen. Pigg blir hon i alla fall när tempen är låg. :D
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Skriv svar