UVR 1611

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

UVR 1611

Inlägg av zorro »

Finns det någon svensk firma som säljer denna styrning..
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Re: UVR 1611

Inlägg av leh »

Inte vad vet. Vissa säljer ju de mindre UVR styrningarna så kolla om de kan ta hem en UVR 1611.

Jag köpte i alla fall min från http://www.echtshop.de men även http://www.vvfs.dk säljer den.
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Ok Tack

Inlägg av zorro »

Jag står och velar mellan en Steca 0704 eller en uvr 1611 :roll:
Stecan säljs ju i sverige iallafall.... :lol:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

UVR 1611 - lite hur man förfar

Inlägg av Johan_F »

Hej Zorro,
Jag köpte också en UVR 1611 (fullt utvecklingskit) från www.echtshop.de.

Betalades via EU-överföring från Swedbank (transaktionsavgift 10 kr) förrförra måndagen tror jag. De skickade förra fredagen då jag också hade beställt några specialgrejor som antagligen inte var på lager. Grejorna kom med postens bud utkört i fredags. Inga problem så långt! Varför måste du köpa i Sverige? Det blir billigare på andra ställen, bl.a. tack vare lägre moms inom EU. Support får du troligtvis bäst från tillverkaren. De har bra manualer gratis på nätet.

Systemet verkar vara mycket genomtänkt och bra på många sätt. Jag är imponerad av många av finesserna och utförandet (och jag sysslar professionellt med industriautomation och robotteknik och har höga krav).

Det är dock ett system för dem som är ganska bra på datorer, konfigurera portar osv om du tänker utveckla din egen styrning. Annars bör du konsultera någon som kan programmera den åt dig och som har utvecklingskitet. Men eftersom du redan har ett PLC så gissar jag att du behärskar dylika ting.

Jag ska börja köra igång mitt system provisoriskt under morgondagen efter att ha testat olika varianter på skrivbordet. Du är välkommen att fråga mer om du undrar över något.

Systemet är mycket kompetent och du kan realisera massor av olika system nästan som du själv vill med olika funktionsblock.

Du kan använda Windows programmet TAPPS (gratis) för att rita ett hydraulschema över givare, tankar, solpaneler etc. Sedan realiserar du schemat med en verktygslåda av funktionsblock, t ex PID-regulator, mixer-styrning, solautomatik, logiska funktioner m.m. Sedan kompilerar du och skickar ned koden i BL-NET (Bootloader) från PC:n via t ex Ethernet eller USB. I den kan du ladda ner upp till sju olika program samtidigt som du vill t ex prova. Sedan kopplar du BL-NET till styrenheten UVR 1611 via CAN-bus. Väljer vilket av de sju programmen du vill ladda in. Klart för provkörning!

Jag lovar, denna styrning slår det mesta annat under 25 kkr men är du inte intresserad av data och lite programfinlir så ska du köpa något annat alternativt använda ett program som någon hjälper dig med. Har du ingenjörshandlag så kan du få igång det mesta utan att öppna manualerna. Displayen skriver på tyska vid leverans men du kan hämta engelska på TA:s hemsida och ladda ned det i UVR.

En annan fördel är att du kan styra resten av värmesystemet också om du har lust, t ex brännare, shuntar, avläsa rumsgivare, solinstrålning, vindhastighet m.m.

Lycka till! /Johan
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Jag har inga problem

Inlägg av zorro »

att handla från utlandet så länge allt funkar men om grejorna trasslar och det blir frågan om garantier så trasslar de säkert till sig ivarjefall för mig som inte är någon världsmästare på tyska pricis :lol: ..
jag har en Siemens s7-300 ligger men de vore skönt med något färdigt bara att smälla upp,min Crouzet funkar ju helt perfekt och är lätt att programera men den faller på antalet analoga utgångar de finns en expansionsmodul att köpa så man får max 2 st analog out men den lilla skiten kostar ju lika mycket som 2 st plc er tillsammans..
Så de lutar nog åt en Steca 0704 iallafall.... :shock: ..
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Re: Jag har inga problem

Inlägg av leh »

Kan bara hålla med Johan_F om att det dels är en kompetent styrning men samtidigt inget för den som är helt ointresserad av datorkommunikation.

Jag funderade också på en Steca 0704 men insåg att det blev enklare och billigare för mig med en UVR1611 pga dess större antal ingångar och utgångar. Kunde på det här sättet få in min kulvertstyrning i samma styrenhet som solvärmens reglercentral.

Om det bara är språket du är bekymrad över så varför inte beställa den hos dansken, http://www.vvfs.dk. Där bör du kunna kommunicera något så när på svenska och definitivt på engelska. Tror att det är ett par andra här på forumet som beställt sina UVR1611 därifrån.

Sen som sagt, det ger en många trevliga möjligheter ju fler ingångar och utgångar man har :)
Senast redigerad av leh den mån 25 aug, 2008 22:48, redigerad totalt 1 gånger.
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

TAPPS

Inlägg av mjansson »

Hej,
Har inte hittat någon sida där det går att ladda ner TAPPS... Kan någon vänlig själ posta en tack.

Mvh, Mattias
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Mattias!

Det finns mycket att hämta här:

http://www.ta.co.at/component/option,co ... 9/lang,en/

Lycka till! /Johan
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Behöver man

Inlägg av zorro »

bootloadern för all komunikation mellan pc>UVR 1611. eller är den bara till för programering :oops:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Re: Behöver man

Inlägg av leh »

Bootloadern används vid all kommunikation mellan PC och UVR 1611.

Det går att ansluta den via USB eller Ethernet, själv har jag kopplat den via Ethernet till en trådlös accesspunkt i pannrummet för att slippa dra nätverkskabel in till bostaden. På så sätt har jag alltid direkt tillgång till statistik och online data när jag sitter vid datorn.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Zorro,

Bootloadern BL-NET används för att överföra styrprogrammet man programmerat i PC-programmet TAPPS till UVR 1611.

BL-NET används även för uppdatering av firmware programmet i UVR, t ex för att ändra språk.

BL-NET omvandlar också från datorns USB eller 10base-T till CAN-bus som UVR använder.

Man kan ladda BL-NET från datorn med sju olika styrprogram med hjälp av PC-programmet Memory Manager (från TA). Sedan bär man iväg BL-NET till pannrummet om man inte har datakommunikation dit. I UVR kan man sedan välja att hämta ett av de lagrade programmen eller uppdaterad firmware. Man kan även jobba andra hållet; kopiera inställningarna från en UVR till en annan eller hämta information till datorn.

Små konfigureringar kan man göra direkt på UVR, t ex byta givartyp, ändra gränsvärdem osv.

Hoppas du blev något klokare. Mitt system är provisoriskt i drift nu och fungerar utmärkt. Jag packade upp grejorna i lördags och i måndags provkörde jag lite. Det tog ca två dagar att komma in i det hela och kunna uträtta något. I dag har jag förfinat styrprogrammet lite och lagt till statistik. Senare ska solinstrålningsgivaren upp samt två kollektorgivare.
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

CAN-bus

Inlägg av zorro »

om man har ett löst CAN-bus interface går det att använda ellet måste man köpa deras låda för 1500:- :cry:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Eftersom denna tråd heter UVR 1611 tänkte jag höra om ni vet vad jag gör för fel? Ni som har denna har ni fått meddelandet "communication with module not possible" ? Jag får inte riktigt till snacket mellan bootloadern & PC.
+ att när jag uppgraderade UVr:en till engelska så slutade den att skicka loggad data.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Wodda,

Har du provat Memory Manager - Setup - TEST COM?

Dvs att du har rätt port inställd? Kör du RS-232 eller 10Base-T?

Jag tror att jag fick problem om jag hade skrivit svenska tecken åäöÅÄÖ på "welcome page" och då hjälpte bara reset till fabriksinställningarna.

Lycka till! / Johan
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Tyvärr har jag ingen bra lösning på ditt problem. Jag har kopplat min via nätverket och använde först Memory Manager via USB för att ställa in IP-adress. Efter det har det fungerat.

Jag började på tyska och har byt till engelska att det skapat problem.

Vilka versioner använder du på firmware och program? Jag använder följande:
BL-Net: v1.33
Winsol: v1.18

Har vid ett par tillfällen råkat för att BL-net inte tagit svarat när jag försökt ladda upp ny konfiguration för UVR1611. Detta har löst sig efter att jag brutit och återanslutit strömmen till utrustningen.

Mvh
/Lennart
Skriv svar