Läckage

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Läckage

Inlägg av Wodda »

Hej på er.
Jag har ett irriterande litet(stort) problem. Min solslinga tappar trycket!!!
Varannan vecka får jag fylla på, dock ytterst lite men ändå. Eller kan det vara så att luften i vattnet avgår så långsamt? jag har jobbat över sommaren med max kanske 70° i systemet.
Varannan vecka fyller jag på så att trycket visar 1,4 bar där mätaren sitter men efter ca 2 veckor visar trycket kanske bara 0,2 bar. Och när jag sen fyller på får jag in kanske 2-3dl så är trycket tillbaka.
Jag har gått med läckspray på så gott som alla ställen men kan inte se något (lufttryckt system).
För mig verkar det som att antingen är det en minimal läcka eller att systemet innehåller luft i vatten eller fickor.
Har ni några tips om vad jag ska göra?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Du har kollat att det inte kommer ur säkerhetsventilen va?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Wodda,

Kolla även att du har rätt förtryck i expansionskärlet när det är trycklöst på vätskesidan. Det ska ju kunna uppta lite volymökning utan att trycket skenar iväg. (Men det förklarar inte läckaget.) /Johan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Mitt har varit i drift i två år nu. Manometern står stadigt parkerad på 3 bar.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

jag ser en klar tendens i varje fall och det är att oavsett hur lågt tycket gått så går det upp igen(till normalt) när panelerna börjar värma och pumpen snurrar.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Wodda,

Det tycker jag avslöjar att expansionskärlet inte gör vad det ska. Uppvärmningen utvidgar vattnet så att trycket stiger så mycket. Vattnet har ingen plats att ta vägen för sin expansion så trycket stiger snabbt till 1,4 bar. Vid avkylning drar vattnet ihop sig lite och trycket minskar till 0,2 bar.

Är där verkligen förtryck i expansionskärlet som det ska (när du inte har tryck i solslingan)?

Är det hål på membranet i expansionskärlet?

Expansionskärl borde varit försedda med titthål eller mätare så man kunde se hur mycket vatten det är i dem.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag håller med föregående talare. Men vart tar vattnet vägen? Har du kollat att det inte kommer ur skvallerröret?

Det kan lika gärna vara en liten läcka. Det läcker som mest när systemet är varmt och trycket är högt, läckaget dunstar bort i samma takt som det läcker ut. När det svalnar och trycket sjunker slutar det läcka.

Man kan mäta hur mycket det är i exp. Koppla det via flex-slang och väga det ;)

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har också "problem" med att det "försvinner" solfångarvätska.

Får fylla på 1-2 ggr per år med någon eller några deciliter vätska. Var det tar vägen kan man ju alltid fråga sig. men det troligaste är att det läcker så lite och bara vid högre tryck isamband med hög temperatur och då dunstar vattendelen bort medans min glycerolbas som är den som hindrar frysning blir kvar som ett mörkt "klet" vid vissa linskarvar, kopplingar och ventiler. Kopplingarna är numera så hårt dragna att de nog snart ger upp men lika f---t så kryper det ut lite svart "klet" med tiden.......

Kanske skall byta bort Lesols solfångarvätska och ersätta den med något annat..... Vad det nu skulle kunna vara. Det finna med den jag har är att den går att hälla ut i vasken om man skulle behöva.

Hur länge kan man/skall man använda vätskan?? Min börjar bli väldigt mörk.
Och vilka ph-gränser gäller ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Det finns kanske någon riktigt professionel rörmokare här som vet hur man får alla skarvar riktigt täta. Jag har bara sysslat med "learning by doing" som man säger inom scoutrörelsen.

Några frågor/kommentarer infinner sig:

Efter att ha haft flera klämringskopplingar diam 22/28 som läckt lite svagt över längre tid började jag med att fetta in klämringarna och gängorna med universalfett innan jag drar ihop kopplingarna. Då behövs inte alls så stora åtdragningsmoment och det verkar bli tätt. Känns betydligt bättre att slippa övervåld och blir lättare att ändra om man vill förbättra konstruktionen senare.

Använder ni stödhylsor på hårda kopparrör vid klämringskopplingar? Jag håller på och sätter dit sådana på alla 22 och 28 rör som saknar det. Känns på gränsen till onödigt, Vad tycker ni?

När man gängar ihop delarna använder jag lin och Locher-pasta. Det fungerar ju rätt bra för det mesta och är mycket bättre än teflontejp som man absolut inte får "backa" det minsta. Men lin är oftast inte helt tätt utan fukt dras genom linet och avdunstar. Gör ju inget med vatten men inte lika kul om man försöker stänga inne kemikalier.

Nu har jag köpt Loctite rörtätning. Ett gult klet. Vet ej hur bra det funkar. Ska man bara ta det eller ska man sätta det ihop med linet?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har använt lin och locherpasta på de gängade kopplingarna och de blir inte 100% täta, lite kladd kommer igenom....

När det gäller klämringskopplingarna så använder jag även där locherpasta. Dels för att det smörjer så att det blir lättare att dra åt kopplingen men också för att det gör kopplingen tätare. Kopparrören kan ha längsgående repor som klämringen inte förmår att täta, har man då lagt ett tunt lager pasta på rör, koppling och ring så blir det tätare än om man inte har det.
Stöd hylsor har jag bara använt på mjuka rör och när man kommer nära en lödskarv/lödkrök men inte på hårda rör där man inte har gjort något och peppar peppar så har det inte läckt där. Men jag har fått dra en del av kopplingarna rejält hårt. Om det sedan beror på att det saknas stödhylsa eller om klämringen har svårt att "tränga" in i röret det kan jag inte svara på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Läcker nån dl per år hos mig, men eftersom jag kör med vanlig glykol så blir läckorna mycket synliga. Hos mig är det en "box ventil" som satt på drivpaketet från fabrik som inte gillar solfångarsystemet, någon gång skall den bytas till nåt bättre, men än så länge står jag ut med lite vitt klägg där å sedan fylla nån dl per år.

Så jäkla mycket syre kan de inte vara i en DL vatten.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Hos mig läcker det inte (längre).

Jag provtryckte systemet med tryckluft innan jag hade i glykol i systemet, då hittade jag många små läckor med såpvatten (bla annat en kulventil som inte höll tät och en övergång pumparmaturen) och var inte nöjd förrän det höll trycket i ett dygn.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
uffux
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 21 mar, 2005 12:52

pump

Inlägg av uffux »

hej
jag använder en pump som man kopplar till bormaskinen den har problem att få upp trycket kommer endast upp till 0.9-1.1 .
har ni tips på bra biliga pumpar som man kan använda vid påfylning.
eller vad använder ni.

//uffe
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Det lättaste är att pumpa i ren glykol och sedan trycksätta med vattenledningsvatten och trädgårdsslang.
Eller så fyll på högsta punkten, då räcker det med 1bar övertryck :wink:
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Roli skrev:Hur länge kan man/skall man använda vätskan?? Min börjar bli väldigt mörk.
Och vilka ph-gränser gäller ??
Jag har Tyfocor i min anläggning och den skall bytas om den mörknar. PH bör enligt min manual ligga >7 och man skall kolla PH-värdet årligen.
Skriv svar