Programmering av UVR 1611

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Får vi se lite online-exempel av er därute?
Här är mitt senaste bidrag:
http://www.liljenberg.net:8080/TempMoni ... beb7dec7c6
// Åke
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Lite trist med "EIN/AUS". Är det någon som kommit på en smart lösning för detta? Hoppas BL-NET firmware i alla fall kommer på engelska snart.
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Den här kodsnutten fungerar för mig. Det jag har lagt till runt den befintliga definitionen för utgången är grönmarkerat.

<div class="style1" id="pos07"><script type="text/javascript">var str="$d1a0";str=str.replace("EIN", "P&aring;");str=str.replace("AUS", "Av");document.write(str);</script></div>
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Vilket år som helst 8) får jag nog ut min sida. Kanske i helgen.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

leh skrev:Den här kodsnutten fungerar för mig. Det jag har lagt till runt den befintliga definitionen för utgången är grönmarkerat.

<div class="style1" id="pos07"><script type="text/javascript">var str="$d1a0";str=str.replace("EIN", "P&aring;");str=str.replace("AUS", "Av");document.write(str);</script></div>
Grymt! Tack för tipset!
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Jag hade också funderat lite på det där med EIN/AUS så när du skrev ditt inlägg tänkte jag att det kan ju inte vara omöjligt att lösa och det var det ju inte :)

Har kollat din online sida lite Åke, stämmer den verkligen? Det verkar som att du knappt värmer tanken överhuvudtaget? Har du en VVB i serie med acktanken? Dina temperaturer ligger ju så lågt så att man ryser bara man funderar på att duscha... :)
Sen så indikerar din övre elpatron att den är på jämt men om man kollar statistiken så är drifttiden mycket lägre. Är det ena en indikering på när matningsspänning skickas till elpatronen och det andra när termostaten väl har startat den?

Bortsett från detta tycker jag att du har fått till en riktig riktigt snygg sida!!!

Min ska vi inte diskutera än... Kör en internt som jag labbar med men den behöver förbättras en del rent grafiskt innan jag publicerar den...

Har inte haft tiden riktigt, min prioritet just nu ligger på att få ihop något som liknar ett vedförråd före den första snön, om inte får jag stapla all ved själv utan hjälp av min sambo...
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

leh skrev:Har kollat din online sida lite Åke, stämmer den verkligen? Det verkar som att du knappt värmer tanken överhuvudtaget? Har du en VVB i serie med acktanken? Dina temperaturer ligger ju så lågt så att man ryser bara man funderar på att duscha... :)
Sen så indikerar din övre elpatron att den är på jämt men om man kollar statistiken så är drifttiden mycket lägre. Är det ena en indikering på när matningsspänning skickas till elpatronen och det andra när termostaten väl har startat den?
Hehe, jag förstår att du undrar!
Jag har faktiskt inte någon tank eller solfångare än, UVR:en och alla givarna ligger bara uppkopplade på skrivbordet.

Jag beställde UVR:en först för att lära mig hur den funkar innan jag använder den i "verkligheten". Nu i höst skall jag installera allt utom solfångarna som jag sätter upp till våren.

Statistiken stämmer inte riktigt pga en bug i BL-NET:s firmware som gör att när man använder det som kallas "Network Variables" inte blir riktigt rätt. Jag har rapporterat dettat till Technische Alternative och de håller på att titta på det.

Anledningen till att jag använder Network Variables är att jag ville komma bort från att en Counter visar "Std" (tyska: Stunden, dvs timmar). Network Variables kan man nämligen få dimensionslösa. Men med ditt javascript kan man ju fixa detta ändå.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nu behöver jag hjälp.
Min dator kan inte få kontakt med bootloadern helt plöstligt :?
Communication not possible
Vad göra?

Tillägg:

ooooo shit fick stora självan där ett tag.
Drog ut can & dl o satte tillbaks dom och då funkade det. Verkar som att den nollställdes eller nåt nar man gjorde det.
Problemet löst.

:roll: :oops: :)
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Har råkat ut för det några gånger också. Har då stängt av och satt på strömmen igen till utrustningen i pannrummet.
Utrustningen är alltså min UVR med bootloader samt min trådlösa accesspunkt.

Har hittills trott att det varit accesspunkten som bråkat eftersom det är en D-Link...

Testade du att bara bryta strömmen lite kort till din UVR?
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nä jag kom inte så långt, jag har min bootloader vid datan och uvr::en sitter i källaren.
Det räckte med att jag drog ut CAN delen (det är väl den som förser bootloadern med ström).
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Wodda skrev:Det räckte med att jag drog ut CAN delen (det är väl den som förser bootloadern med ström).
Ja det är helt riktigt, strömmen kommer från CAN-bussen, eller egentligen en DL (Data Line) tror jag. Synd att det inte finns en reset-knapp på BL-NET. Kanske det funkar att hålla in "Start"-knappen? Har inte testat.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

jag provade start knappen med ett tryck och det funkade inte men kanske om man håller in den som du säger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Är det möjligt att förinställa räknarna?

Inlägg av Johan_F »

Hej,

Om man laddar ner ett nytt program till UVR 1611 så återställs ju alla räknarna (energi, antalsräknare osv) till 0.

Är det någon som vet om man kan förinställa räknarna på något sätt så att man kan fortsätta räkna där man slutade?
Senast redigerad av Johan_F den tis 02 dec, 2008 22:51, redigerad totalt 1 gånger.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Re: Är det möjligt att förinställa räknarna?

Inlägg av ake_l »

Johan_F skrev:Är det någon som vet om man kan förinställa räknarna på något sätt så att man kan fortsätta räkna där man slutade?
Ja, i TAPPS kan du förinställa ett värde i "parametrization".
T ex i "Heat Quantity Meter" längst ner i rutan "HEAT QUANT" kan du fylla i godtyckligt värde.

// Åke
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Man lär sig något varje dag...

Tackar!
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Skriv svar