Programmering av UVR 1611

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Grymt bra, tack.
Vad vore livet utan pellets.info....?Jävligt jobbigt och långsamt.

Apropå info flöde har ni kollat Fredrik Hären´s föredrag på kunskapens dag om just info flödet idag? Grymt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48
http://www.youtube.com/watch?v=t210BTHEcLU

Det finns fler delar sök på fredrik hären så kommer dom upp.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ny fråga
Är det någon som vet om man kan få Autoskalan att vara permanent i winsol?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har en ny fundering som jag inte riktigt får kläm på hur jag ska få till.
Jag har ju 3000l slavar & 750l Tekniktank.
Nu är det precis på gränsen att solen räcker till men jag behöver fortfarande stöd elda en gång i veckan.
Grejen är att slavarna står mest och har förluster så efter 5 dagar är det 90°:a vattnet nere i 50°C.
Det jag vill göra är att mellan 6 & 7 på morgonen pumpa över från slavarna och fylla tekniktanken med 50°igt vatten. Detta för att få användning av dessa grader ett dygn till. Normalt sett så jobbar solen mot botten i tekniktanken som endast är 20-25° vilket gör att tanken kommer upp i ca 65-75° en bra solig dag. Och detta räcker fram till på småtimmarna så lite stöd behövs från slavarna men detta vatten är under 50° den sjätte dagen.
Har ni nåt tips? Vilket eller vilka program skulle ni ha använt?

Denna funktion skulle man även kunna använda till att fylla tanken baklänges(TT till slav) på eftermiddagen när solen börjar bli svagare och har jobbigt att jobba mot varmt vatten. På så sätt tömmer man även systemet på all hög värme som finns. Jag har gjort detta manuellt vissa dar och det har blivit några kWh extra på det.

Idag har jag en givare nästan i toppen av TT som håller 55°C konstant(eller Slav+2°diff mot TT), kan man med tidalternativ ändra detta till en av de nedre givarna? För att på eftermiddagen övergå till den övre igen?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Är det verkligen ett programmeringsproblem?
Inte skall du behöva stödelda med så mycket solfångare.
Prova att flytta varmaste vattnet till bivshunten lägre ner i tanken.
Port 2 på din ritning. Även 1 och R skulle du kunna skicka längre ner i tanken.
På så sätt skulle du alltid spara varmt vatten i toppen av tanken till tappvarmvatten. Och kyla det kallaste lite till.
Inte behöver du använda 50-60 grader till framledningen nu?
Och det är väl onödigt att använda det gottaste vattnet till att späda upp golvvärmetempen. Minskar du uttaget av det varmaste vattnet slipper du nog stödelda.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ber om ursäkt ritningen stämmer inte längre R går idag in i botten och båda systemen går på samma ledning. Och den givare som idag bestämmer temperaturen i TT sitter ca 10 cm ifrån toppen (55°) där varmvattenslingan går ut. Det ger normalt sett att elpatronen ligger i ca 40°:igt vatten, och den är idag helt avstängd.
Huset ligger med framledningstemp tidvis på ca 30°C nu när det är 4°C ute.Returen hamnar just nu på 22,5°C efter att all värme varit i viloläge under dagen, dock blir den oftast inte högre än ca 25°C just nu.
Tanken blev idag laddad Till 72°C(47,4kWh) och min gissning är att mellan 1 & 3 inatt kommer huset att ha tömt tanken och då behövs stöd i någon form.

Och det är nog ett "programmeringsproblem" eftersom tanke´n är att höja temperaturen på det vatten som står i slavarna före det övergår i värdelöst vatten(<50° p.g.a. förluster) som min tekniktank inte kommer att vilja ha. Detta vatten är ju så att säga redan förvärmt och kommer snabbt att nå lagringstemperatur.

Edit 2 maj:
De 47,4kWh räckte från ca 09,00 till 01,15, med andra ord hela dagen och halva natten. Dusch,disk,tvätt och värme.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Vattnet är inte värdelöst bara för att det är under 50 grader.
Det kan användas till uppvärmning av huset. Ända ner till att även toppen på dessa tankar blir under framledningstemperaturen 30 grader .
Är verkligen slavtankarna så kalla som mellan 20-30 grader från botten till toppen när du börjar stötta med annan energi?
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nej det är dom som är under 50°. Låt mig förklara.
Teknik tanken består av 5st slingor för v-växling. 3 st går på sol panelerna 2 till varmvatten. Från tekniktanken tar vi även all värme till huset. Värmen tas via en bivalent shunt som i första hand tar varmt vatten ifrån elpatronshöjd och neråt när detta är kallt tar vi från toppen. För att varmvattnet ska fungera så behöver jag ca 50-55° i den övre slingans topp. UVR:en sköter detta genom att hämta vatten från slavtankarna och stabiliserar givaren i denna höjd till 55°C. När vattnet i slavtankarna går under denna temp kommer inget vatten att pumpas över förrän temperaturen har sjunkit i TT så att slaven är 2° varmare än TT. Här börjar spiralen neråt.
I de fall då vattnet i slavarna nått 40° börjar det bli på gränsen för en dusch för det betyder att toppen är 38°C, men det kan fortfarande vara 1000l inpackat i slavarna som är 40°. Tekniktankens bottendel är i det här läget 20-25°.
Systemet är alltså på gränsen att behöva tillskott.
Poängen är nu att pumpa över det 40-50° vattnet i slavarna till TT och ge solen en större chans att tillverka varmt vatten även kanske med bara lite sol. Vilken i sin tur ger nån extra dag om vädret tillåter innan eldning eller elpatron drift.
Snart går jag nog över till elpatrondrift eftersom det är så lite stöd som behövs ändå men det vore kul att maximera systemet så långt det går.
Jag kommer ju inte att tjäna speciellt många kWh på detta men funktionen ger ju andra fördelar om man kan få det att funka.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Har du 3 m3 vatten som är 30-50 grader borde du klara värmebehovet ypperligt utan tillskott denna tid på året..
Problemet verkar vara att du inte använder allt dvs även de 3 m3 som är 25-55 grader. Nu använder du bara varmvattnet i TT för värme eftersom tekniktanken inte är 55 grader. Och det räcker inte.
Men om slavtankarna är svalare skall du inte pumpa in det vattnet i toppen på TT utan säg i mitten av TT. Så att din biv använder det svalare vattnet som inte är lämpligt för tappvarmvatten..
Det är ju det jag försöker säga. Det är en rördragningsfråga.

Om du nu har 1/3 av TT i säg 75 grader och resten av tankarna i 40 grader får du problem om du jobbar mot 55 grader i styrningen.

http://www.termoventiler.se/upload/doku ... 5030_w.pdf

Hade du inte använt tankladdomaten skulle en vanligt självcirkulerande system gjort jobbet. Gravitationen flyttar vattnet.
Kanske skall du ställa om pumpen till tempdiffstyr istället för bara temp.
Då får du faktisk samma funktion som ett självcirkulerande system.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Du har en poäng där....ska se om man inte kan trixa lite med rören....hmmm. :scratch:
Dubbelbackventilen mellan pumparna hindrar att jag låter systemet anpassa sig självt. Det jag borde få till är att returen från värme systemet skall skifta mellan att gå in i botten på slavar och TT med hjälp av en växelventil. På så vis kan jag utnyttja slavarna fullt ut och sedan gå in på TT bara när det behövs.
Eller kanske bara vända på anslutningarna mellan primär och sekundär på BIV:en och ansluta returen i botten på slavarna. Men det känns som att den varianten blir lite uppochnervänd :scratch:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Är det någon som har en UVR modell som fått felkoden "Error 27"? Vad betyder den?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar