Projekt Pannbyte + sol

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Projekt Pannbyte + sol

Inlägg av tt-96 »

Hej på er , Ny här..

Skall ge mig på att byta ut min gamla Egor V25 mot en något modernare Tmv E20P med Ecotec A3, vilken blev över hos föräldra pga fjärrvärme.

Nu ligger det även 60 vacum rör som jag håller på o monterar.

Har några funderingar att bolla innan jag beställer ny tank.

Skall man satsa på extern värmeväxlare eller solslinga i tanken :?:
har nämligen läst på nån rapport från http://www.svensksolenergi.se/pdf/solva ... as2004.pdf
och uppfattar det som att det faktiskt inte är nackdel med extern värmeväxlare utan tvärtom är bättre rätt installerat.

Jag har fortfarnade möjlighet o välja driftskåp med för intern "kopparspiral" eller externvärmeväxlare (med tvåpumpar).
Själva tanken i fråga blir en 750L,

Likaså, skall man ha en tappvatten automat/värmeväxlare istället för förslinga/slinga :?:

Så har ni några ideer,synpunkter :?:

Mvh Benny
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Hej
Du är nog rätt ute.
Jag skulle kört på växlare för både varmvattnet och för solen.
Kolla in den här länkarna
http://dalea.du.se/research/archive/a87 ... 93dc9b.pdf

http://dalea.du.se/research/archive/fef ... e80f6b.pdf
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

O, tackar, skummade igenom dem lite lätt ikväll, skrive ut dem o studerar ikväll.

Ska söka efter info om V-växlare på solsidan ochså.
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Fina rapporter.
I praktiken tycker jag mina slingor (15 meter för sol, 9,5 + 15 meter för varmvatten) fungerar utmärkt. Fördömligt enkelt, utan rörliga delar.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Ligger nåt i det, måste bli känsligare för injustering av flöde på tanksidan,
, utan att veta att man borde vispa runt vattnet i tanken o förstöra skiktningen vs koppsprial som inte rör om att alls.
Jag antar att ni med v-vxl på solsidan matar in på mitten?!

Tappvatten automat finns en massa info, men på solsidan är det värre,

Någon som använder v-vxl på solsidan och fått det funka bra?

Edit: För att göra forumet mer lättläst så försöker vi undvika direktciteringer när vi svarar rakt under ett inlägg. Direktciteringen borttagen / Roli moderator
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Kamflänsröret rör också om. Inte med själva vattenflödet, men den termodynamiska effekten av att värma nertill i tanken gör att efter ett tag har hela tanken samma temperatur.

Men det går att fixa med ett stratifieringsrör, bara man tänker på det innan tanken svetsas ihop. Fortfarande inga styrningar eller sånt, bara smart utnyttjande av naturlagarna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Personligen är jag missnöjd med mina slingor för varmvatten och skall snart installera en tappvattenautomat. Slingorna dödar temperaturhållningen alldeles för hårt, ofta eller alltid så har man givare som ska hålla vissa punkter på viss temperatur i sin tank eller panna. Och när man då sänker ett helt område (som vid slinga)så blir det onödigt mycket pumpande tycker jag för att hålla rätt temp. Problemet är inte själva pumpningen utan att det drar iväg halvvarmt vatten klassat som icke användbart längre. Där har en tappvattenautomat ett bättre läge där du förhoppningsvis kan vrida ur varenda droppe energi innan det läggs tillbaka på en "kall" plats i tanken.

Slingor för solen har jag inte haft några problem med, kanske för att solenenergi laddning inte har samma effektuttag/ilägg som en dusch eller disk. Däremot inte sagt att det skulle vara bättre än en funktion med lite teknik i likt en vvx. Och att ha system med så lite rörliga delar som möjligt kan väl vara bra men jag tycker inte att det är realistiskt i dagens teknik samhälle. (jag behöver nog inte ens dra upp paralleller för detta)

Om jag vore dig skulle jag försöka ha en tank med så lite ut och inlopp som möjligt (ett i toppen, ett i botten + 1 på mitten). Detta för att kunna göra en så bra isolering som möjligt. Dom enda uttag jag hade lagt till är eventuella uttag för BIV shunt, elpatron, givare osv men det beror ju på hur ditt system kommer att se ut.
Solenergin har egentligen bara 2 lägen 1:varmvatten(Topp), 2: så varmt vatten det går att producera(nedre del för BIV).
Sätt all teknik på utsidan är mitt råd.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Tanken att isolera så effektivt som möjligt och sedan ha så mycket som möjligt utanför tanken hänger inte ihop.

En fördel med kamflänsrören är att man inte behöver isolera dem. De är ju därinne där de ska avge värmen ändå.

Sen är vi en del som inte har någon användning av hyperisolerade tankar. Hade jag gjort det hade jag fått betala mer för isoleringen och dessutom för att få ett element i rummet där tankarna står. Nu läcker de så där lagom, så klimatet blir vettigt där.

Mina varmvattenslingor har jag inga alls problem med, när det gäller att "fel" vatten får "fel" temperatur. Antingen eldar jag i pannan, och då tar den värmen som kommer därifrån överhanden över förbrukningen.
Eller så har jag eldat tidigare, och då jag har mer än en tank påverkas inte skiktningen i slavtankarna av varmvattenuttag i tekniktanken. Däremot stabiliserar slavtankarna skiktningen i huvudtanken, så den återställs automatiskt.
Eldar jag inte är det för att solenergin räcker till, och då är omrörningen som sker vid varmvattenuttag inte av någon betydelse. Hela tanken har samma temperatur ändå.

Skulle jag gjort installationen idag skulle jag bara flyttat en ventil, som sitter dumt till, och lagt in en solslinga i toppen också. Då kunde jag haft nytta av enbart solsken för varmvatten fler dagar per år än vad jag kan nu.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Biovalent shunt blir det,

Tanken skall enligt mig ha följande:

in från panna topp
ut till panna från mitten (pellets)och botten (ved)

Radiator,
ut från toppen samt mitten, (biovalent)
retur något under mitten?!
Har högtemp men ska försöka hålla ner radiator tempen med en automix 20

Solsidan skulle ja vilja ha om extern vväxlare,
in på toppen (på sommar utan ved/pellets) och vid ved/pellets in något
under mitten, (under pellets returen) i höjd med radiator retur??

Synd att man är kass på ritprogram.

anledningen till att jag vill "krabba" till det är nyfikenhet, billigare tank, har"lätt" för o få tag på rördelar,isolering , värmeväxlare o cirkpumpar.
(jobbat på Perfecata pump 8år)
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Olika tankar om tankkopplingar

Inlägg av Johan_F »

I rapporterna tycker jag de har förbisett två åtgärder som kan förbättra för kamflänsrör och som jag har gjort.

1. De har dubbla varmvattenslingor, seriekopplade. På mina sitter det en blandningsventil som bara tar värme från den övre slingan omdet behövs för att få varmvattnet tillräckligt varmt. Detta innebär att man kyler botten på tanken i första hand och behåller värmen upptill => skiktningen förbättras.

2. Jag har även dubbla solslingor där den ena eller andra laddar tanken beroende på om man vill ha varmvatten snabbt eller om man vill ta tillvara svag solstrålning i botten på tanken eller toppa upp det sista. Detta kan förbättra skiktningen avsevärt.

Jag har faktiskt lite svårt att inse varför en tappvarmvattenoutomat skulle vara så mycket bättre än kamrör enligt ovanstående modell. Tappvarmvattenautomaten tar ju alltid av den "dyrbaraste" värmen i toppen på tanken medan kamröret inte "gasar" mer än nödvändigt för att gradvis värma varmvattnet med en mer konstant temperaturdifferens.

Sen om man har mycket pumpar, växlare och ventiler så gäller det ju att allt är helt rätt intrimmat och styrt. Annars blir det kanske sämre i alla fall, t ex om tappvarmvattenautomaten har för stort flöde så att inte allt vattnet är avkylt ordentligt innan det matas in i botten på tanken.

Ja, det var bara några tankar. Idag är det förresten den första dagen på hela sept-okt som tillsatsvärmen egentligen behövts då tanktoppen bara är 38°C av solen.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag vill ändå påstå att det finns andra varianter att fundera på.

Johan
1. Jag har precis som dig dubbla slingor och dubbla ventiler för att få just den funktionen du berättar om. men det som händer är att den första blandningsventilen öppnar först därefter späs den ut med så att säga dubbel hastighet genom den nedre slingan. Hos mig betyder det att den övre slingan alltid har ett flöde litet men dock ett flöde som kommer att sänka temperaturen på det övre skiktade lagret med påföljande påfyllning från slavar. Inte omrörning men den temperatur som gått under gränsvärdet exempelvis 60°C för det övre lagret kommer nu att petas neråt i tanken och detta vatten kan då vara 59,9°C. När detta pågår för länge ligger tillslut hyfsat varmt vatten i botten på slavarna.
En någorlunda injusterad TVA petar in 20°C i botten för vidare transport till botten av slavar.
2. Precis som en extern vvx kan göra med 2 inlopp.

Apersson850
Min erfarenhet är i varje fall sommartid när allt annat är avstängt vill man behålla värmen länge eftersom man inte har några större uttag. Och att isolera en vvx är inga problem, och med tanken på den lilla mängd vatten som blir stående i denna är nog försumbar jämfört med en tank med massor av mojänger som är svårisolerade. Du pratar med en kille som har ca 25 mojänger på sin tank :cry: :wink:

Sen skulle jag vilja säga att kamflänsrören kan sprida värme ut i ledningar som står still under natten. Viktigt att man är noga med nedböjar o dyl med luftningar.

Sen något helt annat, jag har faktiskt mer och mer börjat titta på det kalla vattnet. Det varma vattnet har aldrig varit något problem anser jag det är det här mellan vattnet(20-40°C) som är ett krux. 3500liter *20°K som i mitt fall icke användbart det är i varje fall för mig en hel del.
Mitt mål är att mina slavar skall ha 10cm skikt från 20-90°C vid ved eldning, idag är jag nere på 28°C mot 90°C vid noll utomhus.I vintras låg jag på 35 mot 85.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

25 mojänger på en tank, det var gediget, det.
Då ligger jag kraftigt i lä, måste jag ju tillstå.
Kanske min konstruktörsbakgrund som har lärt mig att mojängfritt = bekymmersfritt?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kan inte annat än hålla med :oops: . Men jag trodde att jag hade skitbra idee´r när jag beställde tanken, nu är jag klokare än då och skulle inte beställa en likadan idag. Men jag har kunnat pröva ett gäng varianter av inkopplingar och se vad som inte funkar(för mig i varje fall).

hejhopp
/W
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Wodda,

Hellre än att försöka isolera alla mojängerna:

Spika upp ett par skivor runt om allt. Blås in lösull upptill. Klart! Hoppas att allt fungerar, he, he! Hälsar Johan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det får man hoppas då, för servicevänligt blir det inte.

Här är en annan installation.
Panna
Mycket mojänger på den tanken också.
Tekniktank
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar