Avisning till vakuumrör?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Johan_F skrev:Typiskt!
Var borta hela dagen och det var strålande sol hemma. Med spänd förväntan gick jag in i pannrummet för att se hur mycket värme som hade fångats ...

Det var nu kväll och mörkt. 60° i solfångaren! Fortfarande? Vad skulle det vara i tanken då?

INGEN FÖRÄNDRING SEDAN I MORSE!

Jag fyllde i 50 % glykol häromdagen och ställde pumpen på läge II. Pumpen hade inte lyckats få något flöde alls i rörsystemet. Det var tydligen mycket mer svårstartat med glykol och flödeshastigheterna blev mycket lägre med glykol.

Så nu får pumpen tyvärr stå på läge III (93 Watt).

Man kanske inte ska ha så mycket som 50 % glykol här nere i norra Skåne.

Det måste väl stå luft eller något nån stans.

Nej jag kör inte med så mycket här i småland. Glykolen försämrar bara vattnets förmåga att leda energi per enhet. Jag har till en -15-18 ung. Det fryser ju aldrig så länge det är så.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hm,

På högsta pumphastigheten (III) visar nu den mekaniska flödesmätaren 9 liter/minut medan den elektroniska visar 270 l/tim = 4,5 liter/min.

Den elektroniska är av följande typ:

http://www.ta.co.at/content/view/116/34/lang,en/

Innan glykolpåfyllning visade de lika.

Viskositeten för monopropylglykol är mycket högre än för vatten. Så nu är frågan: Vilken visar rätt eller visar båda fel?

Jag kollade också lite på glykolinblandning. 50 % inblandning ger en fryspunkt på ca -32°C. 40 % höjer fryspunkten till -22°C och så kallt kan det ju bli här så det är inte värt risken att minska glykolinblandningen.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Vad har du som visar värdet från den "elektroniska"? På UVR 1611 ska man ställa in andel "frostprotection". Fsat det kanske bara har att göra med kW uträkningen.
Mäter dessa mätare på samma plats?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Är det den´mekansika mätaren som mäter glykolvattnet, eller båda?
Det finns tabeller för hur man korrigerar värdet för en tacosetter beroende på hur mycket glykol man har i. För egen del litar jag mer på tempgivarna. Samma tempdiff på primär/sekundärsidan av vvx ger lägst medeltemp i solfångaren.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Johan_F skrev:Hm,

På högsta pumphastigheten (III) visar nu den mekaniska flödesmätaren 9 liter/minut medan den elektroniska visar 270 l/tim = 4,5 liter/min.

Den elektroniska är av följande typ:

http://www.ta.co.at/content/view/116/34/lang,en/

Innan glykolpåfyllning visade de lika.

Viskositeten för monopropylglykol är mycket högre än för vatten. Så nu är frågan: Vilken visar rätt eller visar båda fel?

Jag kollade också lite på glykolinblandning. 50 % inblandning ger en fryspunkt på ca -32°C. 40 % höjer fryspunkten till -22°C och så kallt kan det ju bli här så det är inte värt risken att minska glykolinblandningen.
Du måste ju kalibrera den elektroniska. Mekaniska visar ju alltid rätt oberoende av glykolen, så länge den är hel. Den mäter ju liter per minut eller timme typ.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Om du kollar diagrammet högst upp på sista sidan så ser du att den mekaniska visar för mycket vid glykolinblandning:
http://www.taconova.ch/pdf/2e_av23si.pdf
Det är ju logiskt att ju högre viskositet detsto mer motstånd gör den lilla vita pluppen.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag kan bara konstatera att man blir imponerad av all kunskap och finurlighet här på forumet :D :D

Man hoppas att tillverkare, säljare och installatörer tar del av allt som finns här, helt gratis.

Skulle på tjänsteresa i morse men fick ge mig. 40 cm snö, inte plogat, sikten lika med noll, kaos på Arlanda, flyget inställt. Veckan börjar bra...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3839609.ab
Ha en underbar dag allihop!

MVH/Rayyan :)
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Shakespeare skrev:Om du kollar diagrammet högst upp på sista sidan så ser du att den mekaniska visar för mycket vid glykolinblandning:
http://www.taconova.ch/pdf/2e_av23si.pdf
Det är ju logiskt att ju högre viskositet detsto mer motstånd gör den lilla vita pluppen.
mvh

Det jag menade är att den alltid gör sitt jobb. Den du länkar till är ju inte kopplad som en normal solarmatur-mätare. Därför kommer den visa fel.
Senast redigerad av Anders S den mån 24 nov, 2008 10:23, redigerad totalt 3 gång.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Shakespeare,
Tack för diagrammet! Det är inte samma mekaniska flödesmätare men en liknande.

Ja, visningen påverkas tydligen ganska mycket av glykolens högre viskositet. Tydligen är det också mycket beroende på om man använder strypningen. Fast jag behöver köra på max.

Jag hade även några envisa luftbubblor i systemet. De verkade mycket svårare att få ut med glykol i systemet. Någon verkade ha satt sig i den elektroniska flödessensorn för plötsligt hoppade verdena upp till högre nivåer. Jag har skrivit till TA för att få deras syn på saken.

Men inställningen "Frost Protection" verkar inte påverka flödesvisningen alls utan bara hur fort kWh räknaren ska räkna.

Jag hann tydligen precis få i glykolen i tid. I morse var det -8°C inuti solfångaren.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Johan_F skrev:Hm,

På högsta pumphastigheten (III) visar nu den mekaniska flödesmätaren 9 liter/minut medan den elektroniska visar 270 l/tim = 4,5 liter/min.

Den elektroniska är av följande typ:

http://www.ta.co.at/content/view/116/34/lang,en/

Innan glykolpåfyllning visade de lika.

Viskositeten för monopropylglykol är mycket högre än för vatten. Så nu är frågan: Vilken visar rätt eller visar båda fel?

Jag kollade också lite på glykolinblandning. 50 % inblandning ger en fryspunkt på ca -32°C. 40 % höjer fryspunkten till -22°C och så kallt kan det ju bli här så det är inte värt risken att minska glykolinblandningen.

Du måste kalibrera den elektroniska först o främst. Pumpen vet du ju vad den ger med olika viskositet vid viss temperatur/ tryck. Och om du har fullt flöde.

Läser bara Tyska bladet snabbt. Men får inte fram kalibrering. Annars så får du manipulera signalen.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Re: Avisning till vakuumrör?

Inlägg av aryan »

För att återgå till ämnet:
Johan_F skrev:Är det någon som har funderat på att ordna någon form av avisning till vakuumrören?
Nej, men jag har tidigare undrat om någon beläggning mot kondens på glas skulle kunna vara en förebyggande lösning. Se http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5870

Har även köpt två olika medel, ett "nano" medel och ett vanligt mot is på bilvindrutor men inte kommit igång att testa det. Tanken var/är att först bara ta det på två rör för att se om det hjälper.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Här ser man hur det funkar på sjätte röret från höger:

Bild

Nja, så bra var det inte, har inte testat mina medel ännu, det svarta röret verkar inte isolera vidare bra :? och måste nog bytas..

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Avfrostning...

Inlägg av Pellfan »

Isf värmekabel etc, funderar jag på flygets variant....vätska :roll:

Tänk.. ett klent rör upp till respektive solfångar med spray munstycke
(finns lösa till bl.a. högtryckstvättar)
...i källaren står kompressorn, addera en "avfettnings spruta" till rören,
fyll denna med vatten/sprit blandning och blås på tills det blir tom och sedan lite till så bör rören bli renblåsta också.
Bör inte denna mix ta bort rimfrosten?

Frågan är om solfångarna eller jag blir mest blåst :lol:

Go'fortsättning / P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Imorse var det -10 i solfångarna och de var täckta med is (frugan fick skrapa bilen i tio minuter). Först hände ingenting, sedan ingenting... Men efter en halvtimme/tre kvart så vips försvann isen ock laddningen satte igång. Jag kan inte missat mer än högst en timmes laddning. Kan inte tänka mig att det kan vara lönt att bygga något för de futtiga kWh som finns att tjäna.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Shakespeare,
Tinar dina rör? Mina tinar absolut inte i -10°C trots att det var fin sol hela dagen. Däremot laddade rören några kWh i alla fall genom ca 5-10 mm is och frost.

Det sista som blir frostfritt på mitt tak är vakuumrören. De läcker ut så otroligt lite värme att de ej smälter isen på ytan.

De rör som tinar är tyvärr felaktiga hos mig och ger markant lägre effekt.

Pellfan, Det är inte mycket avisningsvätska man kan köpa den ökade värmeproduktionen. Har du räknat på detta? Avisningen får inte kosta många tio-öringar per rör.

Aryan, har du provat några av dina medel ännu?
Skriv svar