rördragning

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Den typ av vakuumsolfångare som jag har ersätter inte takbeläggningen, utan hamnar ovanpå befintligt tak istället. Till skillnad från en plan panel håller rören inte tätt på det sättet.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Jag undrar också över rördragning, hos oss vore det enklaste (och kortaste) att dra rören utomhus längs fasaden och gå in till panrummet utifrån.

Är det en dum ide?

All värmeförlust blir då rena förluster som inte ens bidrar till upvärmnigen, men det kan ju å andra sidan vara en fördel på sommaren. Man kanske skulle kunna använda ett 90mm stuprör rund varje rör ören och isolera mellan suprör och kopparrör?

Vad kan i så fall vara lämplig isolering, t ex pur skum (tål det 120 °C?), lös minderalull (eller sjunkar det ihop)?

/Aryan
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Vet inte om det är någon hjälp för dig ,
Men jag har dragit utvändigt ,,, köpte kopparrör från MAXITHERM , dom har dubbla kopparrör med givarkabel å isolering, allt i ett ... pluss ett hölje som inte fåglarna äter upp ...

Iof så skall jag tillägsisolera huset snart å då blir rören ytterligare inpackade....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Tack för tipset! Kollade in maxiterm och det ser praktiskt ut, men var det inte svårt att få rören snygga och raka?

/Aryan
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Ja helt lätt är det kanske inte att få till spikraka dragningar men det går, jag var inte så jättenoga, ganska långt mellan klammorna för jag skall ju ändå bygga in dom snart ,,,, PS. panelen levererade några kwh även idag.. DS.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Mina rör går inomhus nästan hela vägen, så jag har ingen åsikt om utomhusrör.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Mina solfångarrör går också inomhus, följer murstocken upp till vinden.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

aryan skrev:Tack för tipset! Kollade in maxiterm och det ser praktiskt ut, men var det inte svårt att få rören snygga och raka?

/Aryan
Å så kom jag på att det var när jag böjde med rören på bredden som det var lite bökigt ,,,
men lättare på flaten ( att få till det snyggt )
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar