Riktning på solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
KAN SJÄLV ?
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 24 mar, 2007 15:21
Ort: Västmanland/ Västerås

Riktning på solfångare

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

Hej alla kloka.
Jag skall montera 6st 2m2 plansolfångare mitt garagetak.
Taket är ca:70m2 och plant,så möjligheterna är många.
Panelerna skall vinklas till lämplig vinkel men nu till min fundering.
Vilken riktning är bäst :?:
Rakt söderut , eller ska man kanske sätta dom i "båge" så att den 1:a är riktad mot morgonsol och den sista mot kvällssol.
Om man tar hjälp av "Mullemeck" kanske man kan ha dom vridbara.
Tacksam för alla funderingar och förslag :D
Viking bio-06+Värmebaronen Combimax-90
Dragbegränsare TIGEX 25, Egentillverkat pelletsförråd (typ Mafa veckoförråd)
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Rakt söderut ger mest energi.

I en båge ger mindre energi totalt sett men med en jämnare effektkurva. Dvs de startar tidigare och går längre på kvällen men med en lägre toppeffekt.

Jag skulle sätta dem rakt söderut (alla) eller möjligtvis lite mer åt sydost.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
KAN SJÄLV ?
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 24 mar, 2007 15:21
Ort: Västmanland/ Västerås

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

Tack shakespeare för ditt svar.
Du får gärna utveckla ditt svar.
Varför sydost ,och ungefär hur mycket :?: :)
Mvh
Viking bio-06+Värmebaronen Combimax-90
Dragbegränsare TIGEX 25, Egentillverkat pelletsförråd (typ Mafa veckoförråd)
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

På sommaren, när solen skiner bäst, blir det oftare mulet på kvällen än på morgonen. Värmen drar upp moln, som ibland blir åskmoln, under dagen.

Genom att vrida lite mot sydost siktar du mera mot dagens tidiga solsken, som inte är lika mycket hindrat av moln.

Nu gissar jag bara, men det är den anledning jag kan se.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Exakt så tänkte jag.
Själv har jag mina rör åt SV, de startar inte förrän klockan 12 :x
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

jag tänker sätta 60 rör i sydöst på 38 gradigt tak (t hö om kupan) och 60 rör på sydvästvägg. På så vis hoppas jag kunna nyttja olika scenarier av väder och årstidsvariationer i solinstrålning
Synpunkter??
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

60 rör på taket tycker jag låter bra. Då ska du klara dig större delen av sommaren bara det inte är för dåligt väder. Tycker dessutom att det verkar vara bra placering på taket, lagom skymda och helt okej att montera.

Men jag är tveksam till att sätta ytterligare 60 rör på vägg. På sommaren behövs de inte, på vintern borde de vara i rakt sydlig vinkel för att ge något. Så det är bara höst och vår som du har nytta av dem men då tror jag de skulle kunna ge ungefär lika mycket om de var placerade på taket. Dessutom bör du köpa en solstyrning som klarar två paneler. Jag skulle nog nöjt mig med ytterligare 30 rör på taket om det får plats.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

varför ger de vertikalställda inget på vinter?
har köpt solkulvert som bara klarar 60 vacuumrör tror jag, dvs 16 mm diam. Annars får nog 90 rör plats på taket men då om lott pga takfönster ska också dit

Edit: Direktcitering borttagen.
Vore bra om du kunde minska din bild i profilen, den tar "väldigt" mycket plats....... / Roli moderator
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

sjönära skrev:
Shakespeare skrev: varför ger de vertikalställda inget på vinter?
Framförallt för att det är så få soltimmar :(
Jag vet inte hur det är i småland men Köpen hamn hade totalt 41 soltimmar under december och januari förra året. Det är först framåt februari/mars som det verkligen börjar ge något och då står solen 25-30 grader över horisonten och fördelen med väggmonterade inte så stor. Jag tänker också på att du skulle få en enklare montering och billigare inköp.

16mm låter lite udda, kanske var det 15. Jag tror inte det är ovanligt att köra 60 rör på 15 mm med 8-10 graders diff. Med 90 rör får du 12-15 grader och det funkar det också med obetydligt sämre verkningsgrad. Ska du ha 120 rör så blir det nog lite för mycket.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

(har tagit bort min jättebild - trodde programmet automatiskt reducerade bilderna...)
det står 16 mm på fp iaf - köpt av sfinx.
Det är dubbelrör i rostfritt - kopparrören är 15 mm. Rörisen säger att rostfritt är lättare att jobba med.

Kanske det räcker med 90 rör i sydöst då iaf.
Det blir kanske krångligt med extra styrning t vertikalställda på annat ställe. Monteringen blir kanske också lite knepig.
Jag ska ta mig en funderare - tänkte annars att om man har fångare i två väderstreck optimerar man fångandet, men till vilket pris är ju såklart relevant fråga
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har glödgade kopparrör. Bara att rulla ut, som en styv vattenslang, ungefär. Lättare blir det nog inte.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

sjönära skrev:Det blir kanske krångligt med extra styrning t vertikalställda på annat ställe.
Hej sjönära,
Frågan är om man behöver separera kretsarna till de två solfångarna om man har vakuumrör med heatpipe. Kan man inte ha alla rören i seriekoppling? Jag gissar att ganska lite värme går baklänges ned i rören som ligger i fel väderstreck. Annars får man ha t ex en motorstyrd ventil som väljer den varmaste solfångarkretsen, t ex med en UVR1611 regulator eller annan.

Sen tror jag att dina färdigisolerade rostfria rör är betydligt enklare att hantera än glödgade kopparrör som behöver isoleras separat. Jag använde Ø22 mm kopparrör men det var ingen lek att hantera dem på vinden och de är inte färdigisolerade överallt ännu. Lycka till!
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ingen värme går baklänges ner i en heat-pipe, det är en fysikalisk omöjlighet. Däremot har man ju några förluster i värmeväxlarlådan, och halva dagen kör man ju först genom en värmd låda följd av en kallare.

Mina glödgade kopparrör har isolering som måste träs på, så då blir det gjort vid installationen. Annars blir det aldrig, för sen får man inte dit den.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Anders,
Att säga att INGEN värme går baklänges ned i en heatpipe är väl att ta i? De är ju gjorda av den utomordentliga värmeledaren koppar så viss värmeledning blir det väl ändå nedåt med lite strålningsförluster.

Sen tar ju en ej direktbelyst solfångare upp en del diffus strålning som kanske kan kompensera en del av förlusterna pga att man inte kopplat bort den.

Skulle vara kul att se ett experiment hur mycket skillnad man kan få med/utan automatik.

Sen är det väl inte helt uppenbart vad som är bäst om man kan placera solfångarna i valfri riktning. Låt oss leka med tanken att sätta alla i söder jämfört med hälften åt SV och hälften åt SO.

Visst, det ska bli mest värme runt middagstid åt söder. Men antag att moln skymmer solen ibland. Ibland är det mulet på fm och sedan kvällssol. Då får jag ingen värme.

Är det inte bättre att få mindre värme men oftare jämfört med stora laddningar mer sällan om man har stor solfångaryta i förhållande till tanken/värmebehovet. När det kommer jättemycket sol har man ingen nytta av överskottet. Det är kanske viktigare att överbrygga halvdåliga dagar när solen bara skiner någon timme på kvällen eller morgonen?

I övrigt håller jag med om att det brukar vara mer moln på eftermiddagen än på förmiddagen. Det utnyttjar alla segelflygare som inte brukar börja förrän vid middagstid. De gillar moln ...
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Lite värme leder nog heatpipen/kopparen ned, men då är vi väl nere i vacumröret redan i vvxlarlådan och dessa rör isolerar ju väldigt bra.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skriv svar