Acktank och solfångare för tappvarmvatten

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Det låter som att det kan fungera men vet du någon som provat?

Det gäller att man verkligen kan svetsa. Och glöm inte provtrycka med vatten och ett tryck som är högre än det tänkta arbetstrycket! Är det en rund tank så är väl bottenplåten välvd för att kunna stå emot trycket? Hur fixar du det? Är tankens sockel av samma kvalitet som resten av tanken och hur är den svetsad? Den är ju inte gjord för att vara tät. Klarar en markisoleringsskiva stå emot trycket från 1000kg tank?

Nej, jag tycker mer det låter som en kul idé. Kom igen när du provat!

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Iden är kul men jag tror inte det kommer att funka så bra för att:

1 Plåten av tanken leder värme mkt sämre än koppar i en olslinga.

2 Bottenyta är inte så stor; en 500 l tank som är ca 640 mm altså har man 0,32 m2 värmeöverföringsyta. En 22 mm solslinga på 10 m har redan mer än dubbla överföringsytan 0,69 m2 om det bara vore av slät rör och de brukar väll vara av special räflig rör för att ök ytan mera.

3 om man inte leder solslingans vätska rund i bottenskivan så kommer inte det bli lika varmt överallt där och värmeöverföringen ännu mindre effektiviteten blir ännu mindre.

För skiktningen i tanken är det väll inte så bra att värma i tanken underifrån öht, bättre är nog att värma tanken med en extern platt vvx eller min konstruktion med passiva coaxial vvxl som ochså funkar fint så att det varma vattnet kommer in i tanken längst upp isf tvärtom.

Vad gäller isoleringen så är det väll en smaksak, men PUR är ganska giftigt iaf vid tillverkningen och tål inte så höga temperaturer som det kan bli i solslingan. Mineralull tycker jag är jobbig av andra ursaker.

När jag tillägsisolerade min tank hittade jag ett väldigt trevligt alternativ till mineralull som heter Vital och säljs hos Bauhaus, det är gjort på cellulosa och är som dukar som man lätta kan klippa och skära i och sätta fast rund tanken med lie järntråd rund.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej
näää jag skulle alldrig snåla,det enda som gäller hos mig är plattis
helt överlägna allt annat ,billiga å grymt effektiva

toppladda in solvärmen i tanken så slipper ni få en seg tank även om den är stor..

som jag alltid säger...
växla in värmen med en plattis å gör varmvatten med en TVA
så är det lättsamt,effektivast och billigast

finns ingen vits att jiddra på med nått annat..........
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

jockefors skrev: finns ingen vits att jiddra på med nått annat..........
nu tycker jag du säger emot dig själv?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej
det finns folk som vägrar inse att färdiga lösningar funkar bäst.

vill man promt stå å riva ner sin tank å mickla så tycker jag det verkar vettigt att svetsa igen botten i stället för att gillra in tex slingor i en tank
mycket mindre jobb

har vare med då folk monterat in vanliga radiatorer i tankar som värme växlare för det är billigt
visst billigt men vilket jävla jobb för att spara in på ca 1000 kr =vad en plattis kostar

iden med att svetsa botten på tanken kommer från en rörkrökare
som gjort så med sin tank för att värma garaget med värmen i botten på
tanken....han körde golvärme i garaget å behövde inte så varmt vatten till det....utan kylde ut tanken nerifrån för att få ut lite golvvärme
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

jockefors skrev:utan kylde ut tanken nerifrån för att få ut lite golvvärme
Enda tillfället då skiktning är värdelöst. Har man vettig skiktning slutar ju den idén att fungera redan efter några minuter.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar