Räkna sol

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Räkna sol

Inlägg av Dempan »

Hej
Jag har en fundering över hur man räknar på vad man kan förvänta av min solanläggning.

Tittar på DMI där snälla trevliga personer mäter solinstrålningen i W/m².

Jag har 2 ggr 2.24 m² solfångare (rör, märke inte kollat)

Om vi säger:
att det det lyser med 100 W/m² i en timme
jag har 4,48 m² solfångaryta
det är 3600 sek på en timme

så får jag in 1612 kWh

Vilket jag inte får för det saknas verkningsgrad och troligen någon konstant och kanske något till.

Nu till frågan: Vilka saker ska jag gånga med för att få fram det värde som jag reelt kommer att få in i min anläggning.

pok dempan
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ursäkta mig men hur räknar du där.....?????.....

Om det lyser med 100W/m² i en timme. Hur kan du då få 1612kWh :?: :roll: :?: :roll: Det är ju mer än en fjärdedel av vad en solfångare skall ge på en hel säsong.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Det blir nog mycket svårt att räkna på. Du behöver veta verkningsgraden som i sin tur beror på temperaturen i ditt system vid varje ögonblick, högre temp -> lägre verkningsgrad.

Sedan måste du även ta hänsyn till solens riktning i. Är dina rör belysta helt belysta eller kommer ljuset snett från sidan?

Sedan måste du även ta hänsyn till solhöjden. Värdena på DMI mäts på en vågrät kvadratmeter. Du kan få mer eller mindre på dina solfångare beroende på om de har "bättre" eller "sämre" vinkel mot solen.

Köp en energimätare ;)

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Re: Räkna sol

Inlägg av Wodda »

Dempan skrev:Hej
Jag har en fundering över hur man räknar på vad man kan förvänta av min solanläggning.
Hej Dempan

Jag tror att du menade 1000W/m² eller hur?
Sak samma min filosofi säger att det är omöjligt att räkna på hur mycket man kommer att få ut i kWh. För att få ut kWh måste du veta om det är mulet eller soligt hur mycket och hur länge och då behöver du en turboladdad siare.......det går inte. Sen finns det vissa medeltal på vad vissa solfångare levererar på en viss godtycklig beräkning som någon har antagit som godtycklig.....ja du hör hur löst allting är.
Däremot kan man räkna på maxeffekten så man dimensionera rör,pumpar och rimlig tankstorlek. Här har du det tal 1000W/m² som man normalt sett refererar till som Solens maximala instrålningseffekt vid markytan (innanför atmosfären).
och sen har du det som Shakespear drog upp med vinklar,verkningsgrader osv.

Kort och gott
4,5m² är inte speciellt mycket solfångar yta men allt är relativt
:oops:
Skall du vara självförsörjande sommartid så:
ska du inte ha barnfamilj, panelerna ska vara optimerade för högsommar vinkel och då även ha en liten volym vatten att värma. Hur man nu gör detta är en helt annan sak.

Jag har själv paneler o dessa har väldigt snarlika mått med dina bara det att jag har 4ggr så stor anläggning och jag maxar kontinuerligt (ca450-500l/h)flöde mitt på dagen 6-7kW(50-60°C). Så teoretiskt så borde du ligga på en fjärdedel av detta alltså ca 1,5kW. Totalt en högsommar dag kan jag få in ca 40-50kWh (om jag har tur). Tänk på att effekten från solen börjar och slutar dagen med låga värden, det är endast mitt på dagen man kan räkna med 1000W/m² (oftast 8-900W/m²).
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Lyser det med 1 kW/m² (rimligt värde när det är bra "flås"), får du ju in 4,48 kWh på en yta av 4,48 m² under en timme, eller hur?
Sen vad du får ut beror på verkningsgraden, hur stor yta av dessa 4,48 m² som är aktiv osv.

Hur du fick ihop 1612 kWh begriper jag inte, men du tänkte nog tokigt någonstans i kedjan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Inlägg av Dempan »

Nä det var ju just det att det får jag inte (ihop det alltså), men jag ville veta hur man räknar. Och japp jag fattar att jag inte får in så mkt som jag skrev men jag fick ju reaktioner, även om någon var snabb att stämpla mig, vilket är ok...vad kan jag säga, bott i huset i 3 veckor och stått 3 veckor i pannrummet o kliat mig i huvudet.

Men nu har jag lärt mig att det är inte så lätt. Skulle fortfarande vilja veta lite mer. Någon som har länkar till ngn rapport. Det borde finnas lite överslagsbaserade räkneexempel som jag kan tillgodogöra mig.

Det är inte så att jag ska köpa nya solfångare, jag fick ju det på köpet när jag flyttade in i huset. Vad han som bodde där innan tänkte på när han installerade ska jag låta vara osagt.

Energimätare sitter redan monterad så nog kan jag kolla där när solen äntligen börjar att lysa...

Nu ska jag återgå till att klia mig i huvudet o se om jag kan hitta lite litteratur som kan konfundera mig mer. Tror att jag gått en kurs för läääänge sedan som avhandlade solenergi, där finns kanske ngt att hämta. Återkommer när jag hittat ngt så kanske jag kan ställa mer intelligenta frågor.

Får man besvära om en trevlig helg :?
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Solfångarberäkning

Inlägg av Sfinx »

Effekten på en solfångare är alltid lägre än instrålad solenergi. Det som ofta spökar är hur man mäter ytorna. Uppmätt instrålad solenergi KAN var på en horisontell yta och då blir värdet mycket lägre än för en yta som är vinkelrät mot solen. Vanlig meterologimätning är ofta horisontellt.
Solfångare har också olika form som gör att solfångaren sysn olika mycket. En helt rund solfångare skulle exempelvis ha samma storlek på ytan mot solen hela tiden. Men inte samma yta. Dvs solen ser olika delar av solfångaren. Som jorden ungefär.
En helt plan yta visar mindre yta fm och eftm.
Enkelt överslag är att en solfångares MAX effekt är ca 70% av solens instrålade effekt. Säg ungefär 700W/m2. Sedan är det bara att multiplicera med verksamma ytan, dvs vinkelfaktor.
Utbytet är av en solfångare i energienheten kWh är effekt x tid
0,7 kW x 1 timma (h) = 0,7 kWh'
(egentligen är w=J/s och tid s ==> energi = J i kWh => 1kHw= 3,6 mJ
din första beräkning var pt rätt håll men fel om vi säger så...)
Om du hade haft 100W vinklerätt hade det blivit
100 J/s m2 x 3600s x 4.48 m2 x 0,7 = 1128960 J = 0,3 kWh
Med full soleffekt blir det max ungefär 3kW i effekt

Om du vill räkna finns demoprogram ex här:
http://www.solarenergy.ch/spf.php?lang=en&fam=15&tab=1
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Re: Solfångarberäkning

Inlägg av apersson850 »

Sfinx skrev:(egentligen är w=J/s och tid s ==> energi = J i kWh => 1kHw= 3,6 mJ)
Han menar förstås att W=J/s och med tiden i sekunder => energi, där man ofta räknar med kWh, och 1 kWh = 3,6 MJ.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Inlägg av Dempan »

Nu klarnar det! Förvandlingen Js till kWh hade jag missat. Tänkte att det var ngt sånt som skulle till

Tackar Sfinxen!
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej

dom flesta fångarna som e bidragsberättigade har ju testats
då står det ju vad dom ger per år i kwh

tex mina 60 rör kan knappast ge mer än ca 4000kwh in per år...

jag brukar säga att man maximalt kan dra ner ca 8-900kwh per m2/år
mer går det inte att hämta hem då instrålad effekt ligger på ca 1000-1200
kwh per år och m2 maximalt

sen e det ju bara att räkna ...6m2 ger....maximalt ca 5-6000kwh
mer går inte att ladda ner på årsbasis
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Skriv svar