Disk och tvättmaskin på varmvatten

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det sköter sig självt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

André skrev:
Wodda skrev:Har pratat med siemens om detta. Befängt tycker dom. En diskmaskin av dagens kvalite värmer upp 10 l vatten så du hinner knappt få fram varmvattnet innan kranen stänger av och får istället förluster när du fyllt ledningen med varmvatten. Vad gäller tvättmaskin så var det samma visa där och även värre var att fleratlet tvättmedel fungerar inte om du har för varmt vatten idag.
Så har du vvc kan det kanske finnas ide i att göra detta men inte annars.
Gammal tråd men ändå..

10 L i ledningen krävs det att det är 50 meter rör om man har 20mm ledning för att rymma 10 liter vilket jag inte tror många har från beredaren till disk/tvättmaskin, 20 mm rör innehåller ca 2 dl/meter..
Jo det var nog lite klumpigt skrivet att bara hysta iväg en siffra sådär. Mittåt!
Och jag är nog med på att det kan vara en besparing speciellt om man har en maskin med några år på nacken och har gratis ved.
Men lite rätt har dom på siemens i varje fall. Som sagts här tidigare i tråden så bör man nog spola lite innan man kör igång och det kan ju ske naturligt med rengöring runt spis och sånt som man normalt sett gör ändå. Jag kollade vår egen maskin och den gör av med 12 l fördelat på 4 intag(fördisk, huvuddisk, mellanskölj, sköljglans) och test resultatet i energi förbrukning säger att det går åt 1,05 kwh för ett standard Eco program.
(kommer själv att testa detta vid läge)
Anslutningseffekt: 2300 W / 10 A
Testat program: Eco 50 °C
Energiförbrukning vid testprogram: 1,05 kWh
Vattenförbrukning vid testprogram: 12 l

Utan att veta exakt hur maskinerna funkar så kan man väl tänka sig att fördisk och mellanskölj inte behöver så mycket värme och att varje intag består av 3 liter vatten. Vilket då borde betyda att fördisk och mellan skölj består av ca 6 liter. Om vi säger ett genomsnitt på 5m ledning så är det väl inte omöjligt (alltså 1 liter). 1 liter svalt vatten och 2 l varmt når maskinen = besparing 2,5 liter varmvatten + om man vill ha tork effekt på den sista sköljen så lägg till ca 3l. Totalt sett ca 5,5l varmvatten/disk kan man bidra med.
Förlusterna då jo 4 x 1l men dom kommer väl huset till godo ändå. Och så har man ju fått ett par kanon avsköljningar vilket säkert är bra i ett Eco program.
Varför då allt detta dravvel......jo förbrukningen är ju på en modern maskin ca 1,05kwh alltså 1 hederligt skattad svensk enkrona.
Här kan i varje fall jag hålla med siemens om att det är löjligt lite.
Men det lustiga är att jag tänker själv koppla in min på varmvattnet, mest bara för känslan. Och för att jag då kan köra på det varmaste programmet och bara sitta och små le 8)
Som sagt....man ska inte lita förmycket på vad andra säger utan tycka lite själv också. Själv har jag lärt mig mycket sedan jag skrev det förra inlägget vilket har ändrat min syn på det hela.

Jag hoppas att jag har rätt i mina påståenden denna gång, tveka inte att påpeka om jag är ute och cyklar. :wink:

PS. Finns bara ett krux i kråksången och det är om dom använder en integrerad värmeväxlare och värmer vattnet vid start, då är det kallt vatten som normalt spolas ut vid 3 till fällen + det varma på slutet. Då är det alltså endast 3 liter som värmts och om jag ställer det mot dom 16 liter (12 i avloppet + 4l i förluster)varmvatten jag matat maskinen med så känns det fel. Tänk om det är så.........? :oops:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Jag satte för en tid sedan i en billig E-tech mätare och kollade upp förbrukning med kall- respektive varmvatten i diskmaskinen. Eftersom det mesta rör sig om ren resitiv last i värmeelementet så räknar jag med att mätnoggrannheten är OK.

Maskinen är en Cylinda av 90-tals modell. 55-graders disk. Cirka 52-53 graders framledningstemp (kollat med termometer)

Med kallvatten: 1,36 kWh

Med varmvatten: 0,37 kWh.

Så, visst gör det skillnad. Jag har solvärmt varmvatten så jag kör varmvattenanslutning april-okt. nov-mars går med kallvatten. Eftersom vi kör diskmaskinen minst en gång per dag så blir det pengar....

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

:thumright:

Bra med någon som har kollat.Jag kommer ha min kvar på varmvatten
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart spar man genom att ha kopplat på vv om man har billigare värmekälla än el (även om det inte är mycket) men det bästa vore ju om disk/tvättmaskinstillverkarna hade varm/kallvattenanslutning direkt..
Jag brukar försöka att INTE spola vv i kran innan man ska köra en diskmaskin pga äggviteämnena (glasen blir inte så fina)

Det jag därimot skulle vilja kunna göra är att stänga av torkfunktionen då man kör på vv.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

André skrev:Helt klart spar man genom att ha kopplat på vv om man har billigare värmekälla än el (även om det inte är mycket) men det bästa vore ju om disk/tvättmaskinstillverkarna hade varm/kallvattenanslutning direkt..
Ja, disk och tvätt går också snabbare när maskinen inte behöver värma upp vattnet själv.
André skrev:Jag brukar försöka att INTE spola vv i kran innan man ska köra en diskmaskin pga äggviteämnena (glasen blir inte så fina)
Det vore inte så invecklad med två elektromagnetiska vattenavslutare (såna finns i gamla disk/tvättmaskiner) och en korttidstimer för att låta disk eller tvättmaskinen ta kallt vatten till fördisken / förtvätten och sedan varmt.
André skrev:Det jag därimot skulle vilja kunna göra är att stänga av torkfunktionen då man kör på vv.. :(
Den torkfunktionen irriterar mig även när jag diska med kallvatten, hur mkt onödig ström tar inte det? Det kan gott torka av sig självt. Brukar springa dit när jag hör på maskinen att den kommit så långt för att vrida fram programmet och öppna luckan.

/Aryan
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Jag kör alltid på 55 grader och med avstängd torkfunktion på diskmaskinen (går att stänga av med en knapp på maskinen).

På vår/sommar/höst när man sköljer med varmvatten är disken så varm att det återstående vattnet ångar av. På vintern när vi har kallvatten i sköljningen är luften så torr inomhus så det torkar ganska snabbt ändå.....så jag tycker det funkar bra i båda fallen.

Jag har funderat på att shunta ut ljummet vatten till tvättmaskinen genom en vanlig ESBE termostatventil, men här är jag lite mer osäker. Man tjänar säkert en hel del på det, en tvätt kräver mer energi är en disk. Det som kan försämras är tvättresultat på t ex protein/blod.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Skriv svar