Disk och tvättmaskin på varmvatten

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
hjobo
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 16:05
Kontakt:

Disk och tvättmaskin på varmvatten

Inlägg av hjobo »

Är det någon som har anslutit disk och tvättmaskinerna på varmvattenanslutningen? Vi som använder sol, ved och pellets borde kunna ansluta maskinerna på varmvattnet. Visserligen kommer sköljningen också att bli i varmvatten men måste bli billigare än med el.
:?:
hjobo
hjobo
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 16:05
Kontakt:

Re: Disk och tvättmaskin på varmvatten

Inlägg av hjobo »

hjobo skrev:Är det någon som har anslutit disk och tvättmaskinerna på varmvattenanslutningen? Vi som använder sol, ved och pellets borde kunna ansluta maskinerna på varmvattnet. Visserligen kommer sköljningen också att bli i varmvatten men måste bli billigare än med el.
:?:
Jag har talat med Mora Armaturer om de har någon lätt omställbar blandare men de har inte hört att det finns någon efterfrågan.
hjobo
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Diskmaskinen är på varmvattnet ja, funkar bra. Inte tvättmaskinen, knappast bra att tvätta allt i 55 grader... Det lär ska finnas tvättmaskiner med varm och kall intag och egen blandare, men har inte sett någon.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

det är inte så många diskmaskiner som går att ansluta till VVatten
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Tvättmedelskemisten svarar:

Inlägg av Anders G »

Nej, du skall INTE koppla tvättmaskinen på varmvatten.
1. Skiten bränns fast.
2. Gångtiden blir för kort, den mekaniska bearbetningen är minst lika viktig som den kemikaliska. Uppvärmningsfasen utnyttjas till att banka och slå på tvätten.

Diskmaskinen går utmärkt att koppla på varmvatten, under förutsättning att du har en temperaturbegränsare på varmvattenberedaren. (Se ovan "skiten bränns fast" men inte lika besvärande.)
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Jag har diskmaskinen ansluten på varmvatten. Det går utmärkt, och gångtiden blir kort! Man hinner knappt ställa in disken på snabb-programmet förrns det är dags att plocka ur.

Detta är naturligtvis endast ekonomiskt fördelaktigt om veden/solvattnet är billigare än elström. Men så är ju oftast fallet!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Inlägg av Jolle »

Jag kör min gamla E-lux diskmaskin på varmvatten. Den blir blixtsnabb som Anders G också erfarit. Har inte märkt att tex. proteiner 'bränner' fast.
hjobo
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 16:05
Kontakt:

Inlägg av hjobo »

Tack för alla synpunkter. Jag kopplar över min diskmaskin på varmvattnet i helgen.
hjobo
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Diskmaskinen på varmvatten jepp.. 8) Detta började jag med -90 då jag skaffade min första bänkdiskmaskin.. Bodde i lägenhet då med gratis varmvatten.. :wink:
Varit tveksam till om de går lika bra att köra tvättmaskinen..
Är nog som de påpekas att de kan gå för fort.. Men annars skulle de ju funka med att begränsa tempraturen till 30-35 grader..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Ja kan ju tillägga att då första sköljningen i min diskmaskin inte är speciellt många liter vatten plus att maskinen är rostfri plåt och dessutom fylld med fler kg kall porslin glas och metall, så är sköljvattnet knappt fesljummet iallafall trots att jag släpper in 55 grader. Kan konstaters då man öppnar luckan för att kasta in något som man glömt.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Den vattenmängd som värms i resp. maskinen är bara den till första disken / huvudtvätten, sen är det kallvatten vid sköljningarna. Är osäker på vattenmängderna här, men det låter lurt att besparingen skulle bli speciellt stor om ens någon. Visserligen slipper man värma tvättvattnet men å andra sidan slösar man bort varmvatten helt i onödan vid sköljningarna. :?

Troligen lönsamt om man eldar med egen ved, men knappast med pellets.

Har man solvärme så har man överskott på VV vissa dagar under sommarhalvåret, då är det hela förstås försvarbart, men det är inte många dagar...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:Troligen lönsamt om man eldar med egen ved, men knappast med pellets.

Har man solvärme så har man överskott på VV vissa dagar under sommarhalvåret, då är det hela förstås försvarbart, men det är inte många dagar...
Den som vill ansluta sin maskin på varmvatten kan väl sätta en växelventil på matningen till diskmaskinen så att man kan välja om man vill ha kallt eller varmt vatten till matningen. Beroende på om man har överskott eller inte på vv just då.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Roli skrev:Den som vill ansluta sin maskin på varmvatten kan väl sätta en växelventil på matningen till diskmaskinen så att man kan välja om man vill ha kallt eller varmt vatten till matningen. Beroende på om man har överskott eller inte på vv just då.
Frågan är hur många år det tar att tjäna in kostnaden för ventilen... :wink:
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

finns

Inlägg av snillet »

Detta finns på vissa marknader.

Även i sverige finns ju tvättmaskiner med varmvattenintag men mest till tvättstugor i flerfamiljshus å så där...

Men en man som skriver på Novator ibland, han bor i chile under vintern och där kör man disk/tvättmaskiner med dubbla vattenintag pga att det är så billigt att värma varmvatten med gas där.

Så nog finns tekniken i vanliga vitvaror....men i sverige finns väl ingen marknad kan tänka ?

Billig el :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

En tvättmaskin med varm & kallvattenintag finns till 99% endast på industrimaskiner....såsom i flerbostadshus etc.
Men dessa är ju ca 10.000:- dyrare än en "vanlig" dyr tvättmaskin.
Man får en hel del el för dessa 10.000:- ;)

/Bamyl
Skriv svar