OTYDLIGT, KRÅNGLIGT och smått obegripbart på SP

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Dossedoss:

Nu får du sluta med reklamen. Detta är ett forum där det diskuteras olika användare emellan. Om försäljare/återförsäljare vill vara med så skall det tydligt anges i profilen.

Detta har du inte gjort, vi vet vem du är......

Vi vill inte ha någon smygreklam.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

dossedoss skrev:Vad jag är glad att jag valde effectas solfångare, för de har hållt i rören ALLA, samt att när beräkningarna var färdiga på SP är de effektivast per panel och byggyta.
Vad glad ja blev, TACK för att ni retats(hi) för ett glömt skrivfel...)
Kollar man i eran prislista så är ju era solfångare ganska dyra.Det blir alltså ett högt kWh pris om man väljer dom.

Tråkigt med smygreklam på forumet.Det är något som upptäcks ganska fort och gynnar verkligen inte företaget.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu vet jag inte om det kan kallas smygreklam det dossedoss gör, Måste väl ses som nån extrem kampanj el nått.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
dossedoss
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 11 dec, 2008 01:17

Inlägg av dossedoss »

Återkommer till perfekta soltanken.

såg i somras någon innovatör (uppfinnare ) i Piteå som visade en ny sorts acktank , teknisk tank.
Tanken finns nog ej på marknaden, verkar vara i sin linda.
Stod ibland nyteknik, uppfinnare.
Om någon vet, får ni görna skriva. Verkade väldigt intressant.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

André skrev:Nu vet jag inte om det kan kallas smygreklam det dossedoss gör, Måste väl ses som nån extrem kampanj el nått.. :roll:
Jo om man jobbar på effecta så tycker jag att det reklam.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Det har i alla fall varit en mycket fin soldag med rekord för min installation. Medeltemperaturen i tanken (750 l) ökade från 30 till 65 grader. Det motsvarar 30,5 kWh. Energimätaren visar 31,1 kWh inlagrat. Kul! Sådan sol var tredje dag så sköter det sig bra!
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

30kWh! Verkar inte vara så dåligt "skit"?
:thumright:
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nä de va en grym anläggning...... 30kW, själv fick jag in 10 på mina 14m² mellan kl 10-15.
Vad har du för rör Johan? Hur stort? Kan du inte lägga in det i din profil?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Re: OTYDLIGT, KRÅNGLIGT och smått obegripbart på SP

Inlägg av Johan_F »

dossedoss skrev:Jag har nu ägnat 2 timmar till att reda ut det hela på SP s hemsida ang solfångare, är jag dum i huvudet eller kan någon förklara.

Jag köpte Effectas solfångare på inrådan av en expert förra året.
Nu har en kompis köpt andra solfångare och vi började disk i fyllan.
Jag ville påstå att mina är effectivare och ville kolla på SP.

Jajemänn, om man ger sig tid och fattar vad de menar, man måste ju lägga ner en massa tid på att räkna osv.
Men det var som jag trodde,de är EFFEKTIVAST per panel.
Och detta med råge. Min kompis ville påstå att hans gav ca 750 kW och effectas bara ca 500, Ja helt rätt men ointressant då man jämför äppel och päron.
Synd att man nästan måste va idiot för att fatta.
.
OK dossodoss,

Jag studerade just SP:s uppdaterade lista och gjorde några reflektioner:
Panelerna med störst verkningsgrad (kWh/år x m2 ref.yta):

1. Roslagsbrännaren, vakuumrör m U-rör, 775 kWh/m2 x år, 1,11 m2, 860 kWh/år
2. Arsite, vakuumrör m U-rör, 770 kWh/m2 x år, 0,67 m2, 516 kWh/år
3. Sfinx, vakuumrör m heatpipe, 709 kWh/m2 x år, 2,83 m2, 2006 kWh/år
...
...
X. Effecta (CPC 18 OEM), vakuumrör m U-rör och reflektor, 542 kWh/m2 x år, 2,99 m2, 1621 kWh/år.

Slutsats: Enligt SP är de effektivaste och näst effektivaste provade panelerna av vakuumtyp med U-rör. På tredje plats kommer Sfinx heatpipe.

Men sen bör man beakta att 1 och särskilt 2 ovan har liten yta och ger totalt sett ganska lite värme vilket medför att många fler paneler måste inköpas och installeras för att ge tillräcklig energimängd. U-rören har andra egenskaper som kan vara nackdel jämfört med heatpipe (t ex svårare lufta ur, fungerar ej med partiell förångning som överhettningsskydd, känsligare för läckage, kräver mer frostskyddsvätska i systemet och större expansionskärl).


Men menar du "effektivast per panel" så har du väl valt:

TeknoTerm HT, en plan solfångare, 417 kWh/m2 x år, 12,50 m2, 5213 kWh/år.

Den ger flest kWh/panel x år men så är den ju jättestor, 12,5 m2 ref. yta.

Men man bör väl snarare mäta antal kWh / år x byggyta om man ska få fram den effektivaste panelen. Det blir lite orättvist för hur gör man med utrymmet som krävs vid sammankopplingen av flera paneler? Det blir även beroende av hur många paneler som behöver sammankopplas. Man borde nog se till yttermåtten för hela solfångargruppen.

Däremot så hamnar CPC 18 OEM som Effecta säljer bra till om man räknar energi per modulyta; 475 kWh/m2 x år medans Sfinxens får 420.

Detta beror på att energin i mellanrummen mellan rören slösas bort hos Sfinx medan energin delvis tas tillvara med reflektorer hos CPC. Men hur länge är dessa reflektorerna effektiva? Hur ofta krävs rengöring? Fastnar det skit under reflektorerna som blir svår att få bort?

Man måste tyvärr notera att SP inte har använt samma väderstandard vid bestämning av de olika solfångarnas prestanda varför det fortfarande är svårt att jämföra solfångarna!

Men var har Intelliheat tagit vägen? Vill de inte betala längre till SP eller varför är de inte med i listan längre? De hade ju mycket bra resultat tidigare.
Senast redigerad av Johan_F den ons 25 feb, 2009 09:31, redigerad totalt 2 gång.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag samlade in som Wooda ungefär, med 12 m² solfångare (byggyta), så vi ligger väldigt lika.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

SP och jämförelser

Inlägg av Sfinx »

SP visar årsutbytet per solfångare och visat jämfört med några olika ytor.
Det data SP visar är en mycket bra jämförelse att börja med, men saknar mycket andra viktig information.
Priset per modul är kanske mest saknad i listan.
Alla andra jämförelser som faktiskt har praktisk nytta är inte med.
Ex maxeffekt som dimensionerar flöden och därmed rör och pumpar.
Tryckfall/maxflöde ger max antal solfångare i serie och krav på pump.
Max flödeshastighet i solfångaren så man inte får inre läckage pga erosion.
Stagnationstemperatur? ==> Maxtryck ==> Krav på överhettningskydd.
Är solfångaren lämplig för partiell förångning?
Klarar solfångarens konstruktion strömavbrott i solsken utan att koka ur systemet?
Transport vikt/sätt.
Montagevikt, Behövs kran?
Årsutbyte vid andra temperaturer än +50.
Täthet mot underlag med standard montage? Risk för läckage?
Vindlast? För att ställa rätt krav på fästpunkter.
Uppskattad tidsåtgång för montage och reparation.
Reservdelskostnad?
Uppskattad livslängd pga konstruktion. Hur länge gör en reflektor nytta?
Hur gör man ren en reflektor?
Det finns mer data att jämföra med.

Och som sagts:
Pris per modul Dvs per kWh. Dels på komponenterna och dels på systemet och på reservdelarna.

Listan på de krav man kan ha när man väljer mellan olika typer av solfångare och mellan samma typ av solfångare är mycket längre än det värde SP visar.

Effektivaste modulen? Det beror på hur man räknar. Hos SP, på taket, per kg, i själen eller i plånboken. Jag tror att det underlättar om man själv räknar utifrån sina egna förutsättningar.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Det här blir bara mer och mer förvillande av SP!

Inlägg av Johan_F »

Det här blir bara mer och mer förvillande av SP!

De redovisar i sin senaste förteckning att Effectas CPC 18 har 542 kWh/år x m2 referensyta samt 1621 kWh/år per solfångare.
http://www.sp.se/sv/units/energy/Docume ... angare.pdf

Samtidigt redovisar Effecta ett färskt dokument från SP (2009-02-12) att samma solfångare har 596 kWh/år x referensyta samt 1782 kWh/år och solfångare.
http://www.effecta.se/images/testvac.pdf

Öhh, hur ska konsumenterna kunna jämföra om man knappt kan tolka SP:s egna siffror?!?

En sak som jag noterade om Effecta panelen är att den endast har 15 mm anslutningar. Detta kan ge stort strömningsmotstånd om man kopplar ihop flera paneler.
Jag har Ø22 överallt utom rören mellan solfångarna som är Ø20 samt slingorna i tanken där det är Ø18 och tryckfallet där är påtagligt stort. Hade jag byggt igen hade jag haft Ø22 slingor i tanken eller extern värmeväxlare. Man vill ju inte heller sätta upp någon stor stark energikrävande elektrisk pump för att trycka vattnet genom rörsystemet.
Senast redigerad av Johan_F den ons 25 feb, 2009 11:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Med 15 mm:s anslutningar så kan man inte montera allt för många paneler i serie. Kanske 5 eller högst 6 stycken (någon annan kanske har exakt antal). Dossedoss borde ju veta detta då han jobbar på Effecta.....

Med mina paneler, Lesol 5AR, som har 12 mm på anslutningarna får man max ha 4 stycken i serie. Sedan blir motståndet för högt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Wodda skrev:Nä de va en grym anläggning...... 30kW, själv fick jag in 10 på mina 14m² mellan kl 10-15.
Vad har du för rör Johan? Hur stort? Kan du inte lägga in det i din profil?
Så, nu har jag fixat det. Jag ville inte berätta vilken solfångare jag har medan jag väntade på att få dåliga rör utbytta och provade men nu börjar kWh rinna in i tanken.

Jag gjorde en ganska noggrann inventering av marknaden innan jag valde Sfinx solfångare och satte upp 60 rör i augusti. I oktober kompletterade jag med ytterligare 120 rör till 6 st moduler i serie.

Tyvärr är det ganska svårt att jämföra solfångarna rättvist. Även Sfinx har desinformation på sin hemsida där man kan ladda ned manualer. I dessa skriver han att ramprofilerna är tillverkade av rostfritt stål. De är dem inte, de är, liksom många andras, i aluminiumprofiler.

Sen spelar det väl ingen större roll om man har den absolut effektivaste anläggningen. Det är väl inget världsmästerskap vi tävlar i eller? Fast jag gillar själv att ligga i frontlinjen och tänja gränserna ...
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Det står tydligt på första sidan av SP lista:
"Årsutbytena i listan är beräknade utifrån två olika klimat.
i. Syntetiskt klimat för Stockholm enligt Meteonorm 6.0 (enligt: Boverkets föreskrifter och allmänna råd (BFS 2009:2) om stöd för investeringar i solvärme). Dessa solfångares utbyte per modul är markerat med gult
ii. Uppmätt klimat för Stockholm 1986 (enligt: Boverkets föreskrifter och allmänna råd
om bidrag till investeringar i solvärme, BFS 2000:16). Dessa solfångares utbyte per modul är markerat med *) "

Det eftersom boverket har kommit med nya stödregler. Och vädret skiljer sig åt mellan "syntetisk" och uppmätt klimat.
Och "Denna förteckning över godkända solfångare uppdateras i regel sista arbetsdagen varje månad."

Omräkning från tidigare regler till nya regler är helt frivilligt och beställs hos SP. Fler och fler kommer säkert att låta räkna om solfångarna.
Skriv svar