Elektrisk VVB eller solfångare?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Elektrisk VVB eller solfångare?

Inlägg av sirkrille »

Tjenna! tänkte installera ett värmepaket under sommaren. en vedpanna 40kw och 2st 750l ack-tankar. med 120l vvb. men det min fråga är om ja ska investera i solfångare eller elektrisk vvb? att ha och köra med under sommaren när ja inte eldar något. många pratar om att det är så bra med solfångare. men min åsikt är lite att man måste passa dem ifall det blir något fel med dem. att det kan krångla ganska mycket om man har otur. medans en elektrisk vvb är bara att slå på en knapp så har man varmvatten. och behöver inte underhålla den så mycket som solfångarna.. sedan hur lång tid kan det ta innan man börja få gratis varmvatten men solfångarna? när har man tjänat ihop de pengarna? och är det en garanti att det finns varmvatten hela tiden? känns som det är bättre att slänga ut en 3000kr på en elektisk vvb. är ju inte speciellt dyrt heller. och kommer ju inte använda den med än 4 till 5 månader under året kanske. vad tycker ni ja ska köpa? och kom med råd. tack!

Mvh Christian
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Ekonomiskt tar det måånga år att tjäna in solpaneler.
Att de skulle krångla mycket eller kräva underhåll vet jag inte vart du fått ifrån dock..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Köp en elektrisk VVB på 300 liter med solslinga i botten, det kostar ca 2000 kr extra jämfört med en utan solslinga.

Köp sedan solfångare eller bygg själv. Återbetalningstiden blir 6-10 år. Det är väl rätt OK återbetalningstid ? Solvärmda varmvattensystem lönar sig vanligen snabbare än kombisystem.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag kör med en vvb efter acken och är hel nöjd med denna lösning.

Man kan släppa ner tankarna mycket längre utan att behöva panik elda åt frugan. Alltid varmvatten och minimala förluster.Min vvb är på endast 50L.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar