Flöden i solfångarsystem

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Flöden i solfångarsystem

Inlägg av Roli »

Kanske lite sen fråga med avseende på årstiden..

Vad har ni för flöden i era solfångaresystem? Fabrikat? Area?

Håller själv på att trimma in mitt egna system, kanske lite sent på året men jag har inte hunnit tidigare (tiden är som sagt begränsad).

Jag har 7 st moduler av Lesol 5 AR, den senaste utformningen med heldraget 12 mm rör i solfångaren.

Min cirkpump ger bara ett flöde på 2,5-3 liter/min genom varje grupper. Modulerna är grupperade 3 st + 4 st. Varje grupp matas med 15 mm rör och ned kommer vattnet i ett gemensamt 18 mm rör.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Flöden

Inlägg av Anders G »

Jag har sedan 10 år en Lesol-3 anläggning. 6 moduler kopplade på först tre förgreningar, vilka delas upp i två, så varje modul matas separat..
Denna solfångare ger hetast vatten om flödet är lågt. Varje tvågrupp har en flödesmätare som jag ställer in på 2 liter per minut, och så hoppas jag att vattnet fördelas jämnt, 1 liter per modul och minut. Summaflödet blir alltså 6 liter per minut genom samlingsledningarna.

Något är skumt med en tvågrupp. Där bildas ibland luftproppar, varför hela flödet, 6 l/min, tvingas genom de fyra kvarvarande modulerna. Det ser man på att det nedkommande hetvattnet inte håller sina 80-90°C utan på sin höjd 60°C. Då får man gå upp och stänga av de fungerande modulerna ett tag så luftproppen pumpas bort.
Senast redigerad av Anders G den lör 08 jan, 2005 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Poäng ?

Inlägg av snillet »

Det kanske finns en poäng med det som borö rekommenderar ang. de solfångare jag har, nämligen att montera aut. avluftare både till och från solfångarna uppe på taket.

Det SKALL gå att dra ned luften med kraftigt flöde, men det känns inte riktigt självklart med alla böjar å krokar som det är i en solfångare.

Vet själv att det tog ca 2-3 veckor innan jag hade stabilitet i mina 4 solfångare som är uppdelade på 2 paralella kretsar.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar