inkoppling mot pelletspanna

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

inkoppling mot pelletspanna

Inlägg av Fredrik Theander »

Hejsan

har funderat lite på att komplettera min pellets panna med solfångare
Min tanke är att då jag bor själv och har ganska låg varmvattenkonsumtion + en panna med kanske stor vatten volym 250 liter att docka fångarna direkt mot pannan. Alltså pannan kopplas in på ena sidan av en plattvärmeväxlare, jag har två lediga pluggar på pannan en på toppen coh en i botten. andra sidan av värmeväxlaren går då mot solpanelerna.

finns det nån annan som gjort nått liknande ? mitt mål är inte att skapa den optimala solvärme anläggningen utan snarare att ta tillvara på solvärme när den finns som bäst (sommaren) och minska pellets användningen under den delen av året.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du bara har 250 liter vatten så är det väl rätt meningslöst, om du ska ha nytta av solvärme så får du nog ha en ordentlig ack. tank också.

Att använda vattnet i pannan som ack. tank är dessutom ingen bra idé eftersom värmeförlusterna blir rätt så stora.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det ska väl vara för värmeförlusterna är stora från en panna då om man inte skulle kunna göra det, Det finns ju solfångare för tappvattensystem med 300 l beredare/tank som körs med 30 rör t.ex..

Så visst går det köra mot endast pannan oxå men effektiviteten kanske inte blir så bra, Men o andra sidan köra en panna med 250 l vatten mot acktank är ju inte heller att rekomendera..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar