Waste Heat Engine driver generator

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
Skriv svar
lyba
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 06 feb, 2009 14:02
Ort: Lillehammer

Waste Heat Engine driver generator

Inlägg av lyba »

Prototype på steam-maskin som lager strøm av varme fra pannan/fyren. Video her: http://www.youtube.com/watch?v=BLst-kslKio
Noen som har prøvd noe slikt? WHE: Waste Heat Engine.
Senast redigerad av lyba den tis 09 feb, 2010 22:47, redigerad totalt 1 gånger.
25 kW stokerfyr som fyres med pellets. Radiatorer i huset.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Kändes väldigt amerikanskt..
Noterade att pelletsbrännaren var svensk, svenska menyer på den :wink:



Men att kunna göra egen ström är ju ingen dum ide.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

En tanke som funnits länge i min skalle "skapa el av skattefritt bränsle".
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Det ska till ganska hög verkningsgrad för att de ska löna sig o producera egen el i annat syfte än att klara strömavbrott..

Tänk pelletspriset per kg / energiinnehåll i kwh, man hamnar på kanske halva elpriset, sen ska du ha utrustning för att elda den och dra av verkningsgrad på denna osv, i slutändan så blir det inte mycket billigare energi och då ska du dessutom skriva av investeringskostnaden.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Överskottet från solfångare en varm sommardag kanske?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
parhed
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 05 dec, 2010 12:23
Ort: Edsvalla, Karlstad
Kontakt:

Inlägg av parhed »

Förutom att den lät helt förskräckligt så är det ju en spännande tanke.

Tänk om man tex kunde använda rökgaserna till att få lite extra energitillskott? Som en katalysatorfunktion som genererar el.
Vinking Bio -06, Albin Trio 330 -89, Mafa mini ,ingen dragregulator, Thermomatic ERA10
110m² (2 plan) + 55m² anno 1923
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har också funderat på detta.

Jag är inte helt imponerat av att de har byggt en pelletseldat ångmaskin, jag tycker inte att det är så himla unikt men OK, den fungerar.

Min tanke är att har man ett hus och bygger om på det elektriska kan man komma mycket långt.

Ett mindre vindkraftverk kan ge en del, solceller kan vara bra tillskott och till detta har man en solid batteribank som tar hand om inkommande energi.

Jag hade sedan gjort i essens vad dessa snubbar gjorde: en pelletsbrännare som driver en generator, energin som avges vid kondenseringen används till värme i gemen (i pannan helt enkelt).

Ett system som styr det hela med autostart osv. måste till och man får räkna ganska mycket på energibehov, batteribankens storlek osv men totalt kan man byta ut E-On till E-Off, alltså avsluta sitt el-abonnemang.

Det blir en del investering, en del pyssel och ska man klara sig från att bli slaktat av hantverkare får man bygga själv, så det är bara för de händiga och kunniga.

Men då kan man ha ett hus där energin bara kostar avskrivningarna på ingående enheter och på vintern för pelletskostnaden - som man ändå har.

För att kunde få värme nog på vintern ville jag bygga pellets-ång-generator i kanske 9-11kW storlek och då ha möjlighet att låta den generator driva värmepatroner i pannan, detta ger möjlighet att fördela energin variabelt vilket borde räcka.

Effektiviteten borde var samma eller bättre, all värme som inte kommer i pannan eller i elen värmer ju upp huset som sådan via teknikrummet (kan ju knappast kallas pannrum med allt som ska till), evt. med värmeväxlare och aktiv ventilation.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sven69
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 14 jan, 2008 18:41
Ort: Hässleholm

Inlägg av Sven69 »

Vad är detta för något. Någon som vet? http://www.blocket.se/helsingborg/Energ ... a=23_4&w=1
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
Skriv svar