alldeles för hög elförbrukning

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Ni är nog på helt rätt väg.

Om jag vore er så skulle jag nog ändra på turordningen i "felsökandet" jag skulle börja med det enklaste dvs slå av strömmen till elpatronerna.

Detta för att helt utesluta eller bekräfta att det är elvärmen som ligger med.

Har ni kvar samma förbrukning så är inte elpatronerna boven i dramat. Då behöver ni inte rörar termostaterna alls Minskar förbrukningen markant. Då vet ni att det är elpatronerna.Då är det bara att finlira med att hitta rätt gradtal på termostaten.

Genom att börja med termostaten finns det ju risk att det tar längre tid om värdet 40 grader är för högt även det. Nu har ni ju redan börjat med att sänka temperaturen och generellt sätt så bör man bara ändra en sak i taget annars vet man ju till slut inte vad man gjorde som löste problemet.


Tidigare hade jag min elpatron lite för högt ställd så den gick in ibland då jag askade/sotade ur pannan. Gick elen väl in så körde patronen parralelt med brännaren en rejäl tid (för länge för min smak). Men eftersom detta bara skedde vis enstaka tillfällen så påverkade det inte förbrukningen nämnvärt. Skillnad är det ju om det sker varje gång brännaren startar.

Själv har jag två steg på patronerna var av det ena ligger lite högre än det andra. Därför kommer första steget att gå in vid en temperatur som är exempelvis 55grader och nästa steg går in om det inte räcker med en patron- Då kommer ju temperaturen att sjunka ytterligare några grader och slå på vid 50 grader. Jag har med andra ord två termostater att pillra med för att få rätt värden. Mina termostater sitter dessutom under ett lock i änden på elpatronerna och de saknar gradering (själjva vredet har trillat bort så man kan inte lästa av graderingen) det gör ju att det är lite svårare att ställa in rätt värde. Där emot så har jag en lysdiod som tänds när elen är inkopplat så det är ju lätt att se om elen är på eller av.

Men om ni bara har en patron så har ni nog inte mera än en termostat.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Klickar termostaten vid pannans temperatur? Den kanske är trasig?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ett litet påpekande när vi nu använder en massa enheter här på forumet, då är det bra om vi redovisar dem på rätt sätt. Dvs använder storbokstav där det skall vara osv.

watt betecknas med W (och inte med w)
kilowatt - kW
kilowattimmar - kWh

Detta var lite OT men jag och många andra tycker att använder vi oss av standardiserade enhet så skall de betecknas på rätt sätt. :wink: :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

Inlägg av tesso »

ja det kanske hade varit enklast att sänga av elpatronerna.


igår mellan 15-21 hade det gått 6 kWh, då hade vi lagat mat och duschat och dammsugit

var nere och kollade kl 08 imorse då hade det oxå gått 6 kWh på då 11 timmar. från kl 23 stängde vi av alla lampor, tv och dator

låter detta rimligt??

när jag kom ner till pannan imorse var det fullt i brännkoppen, kort därefter började det rassla i brännaren och då började elspiral lampan blinka grönt, det klickade ganska länge i brännaren och pannan liksom susade (?)
så höll det på i kanske 10 minuter och sen började det elda pellets, då slutade elspiralen att blinka.

under den tiden gick lampan på elmätaren från att blinka 2 ggr/10 sek till 4ggr/10sek

säger detta er något?
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Det är förståss svårt att avgöra på siffrorna du nämner om det är rimligt eller ej.

Jag förbrukade i snitt ca 14kWh/dygn november förra året. Det ger en snittförbrukning på 0,58kWh i timman. (12/17=0,70588)

De siffror du nämnt ger ju en förbrukning på ca 0,71kWh i timman. Vilket motsvarar ca 17kWh/dygn. Nu har du förståss mätt 6timmar med "hög" förbrukning och 11 timmar den tid med absolut lägsta förbrukningen så siffran är ju förståss delvis missvisande. Men det visar ju trots allt ca 10kWh/dygn mindre än siffrorna du angav i början så det verkar ju vara ett steg i rätt riktining. Dock bör du förståss göra mätning under en längre tid för att vara säker.

Men även om du under dygnets resterande timmar kommer upp i en förbrukning motsvarande de 6första timmarna du nämner dvs 1kWh/timma så blir ju totalen 19kWh vilket ju även det är en klar förbättring jämfört med 27kWh.

Själva blinkandet i elmätaren har jag inte fått någon klämm på hur jag ska tolka och jag vet inte heller något om tändproceduren i din brännare. Men helt klart kommer det att dra mera ström under tändproceduren än under drift.

Vilken är den lägsta temperaturren som pannan visar? Min panna hinner svalna en del även medan brännaren tänder eftersom det tar ett tag innan det brinner "ordentligt". Beroende på i vilken fas brännaren är när man förbrukar varmvatten så kommer min panna att sjunka olika lågt.

Om pannan närmar sig lägsta temperaturen och ska till att tända precis när duschning påbörjas så kommer pannan att hinna sjunka lägre än om brännaren brinner för fullt och bröjar närma sig maxtemperaturen när duschningen påbörjas.

Det gör ju att vissa gånger skulle pannan teoretiskt kunna klara en tändning utan att elpatronen går in medan andra gånger skulle patronerna hinna gå in innan brännaren börjat värma maximalt.

Så därför kan det vara lite svårt att avgöra om du nått optimalt läge på termostaten för elpatronen. Om pannan som lägst når en temperatur av 55grader måste ju elpatronen ligga en bit under den temperaturen.

Tänk då på att värdena man kan läsa av på termostatrattarna inte är exakta värden.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Vad händer på mätaren om du tar bort de proppar som går till pannan? Testa när inte pelletsbrännaren är igång och se om antal blink (eller hastighet på skíva om du har en gammal mätare) ändras?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Har följt elförbrukningen sedan vi flyttade in för lite mer än en månad se´n och i november har vi hittills gjort av med 570kWh så att under 600 blir det nog totalt i ett direkt uppvärmt litet hus med 2 plan och ca 75m2 med en pelletskamin och pelletsåtgången är ca 8-10kg dygn i snitt.

Vet dock inte hur mycket elnotan hade blivit med samma innetemp utan kamin då huset är nyrenoverat.Nu har ju november varit riktigt kall även här i fjällkedjan så det ser ju lovande ut om bara kaminen håller.

Har endast på golvvärmen ca 400W samt ett element på ovanplan i sovrummet resten sprids ut bra då ytan är liten och öppen.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Ja, det gäller att spara på elen.
http://www.expressen.se/levabo/1.223350 ... inter-igen
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Ja de där ante mig så att efter att ha haft dumt nog rörligt elpris förra vintern så låste jag bägge elmätarna i somras till 97öre totalt exkl. fasta avgifter förstås.

Det jag har reflekterat över är att våran andra lilla stuga ca 10m ifrån där vi bor nu drar nästan dubbelt mot vad vi förbrukar totalt och då är ytan endast 45m2 i underhållsvärme med direkt el, måste försöka skärma av vardags + sovrum.Hyra ut är ju en annan smart grej men det är lite och fixa innan jag vill hyra ut till okända.

Även om vi nu bara förbrukat ca 600 kWh i nov. så tillkommer ju förstås en pelletskostnad på ca 600kr men då har vi det varmare än om vi bara skulle ha använt element.Om inte annat så är vi mindre elberoende alltid nått :)
oskarsvensson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 14:16

Re: alldeles för hög elförbrukning

Inlägg av oskarsvensson »

Har också hat en hel del problem med belysning, så jag kikade lite på olika billiga lågenergilampor. Jag har kikat runt lite i den lokala lampbutiken och tyckte det var alldeles för dyrt. Sen beslutade jag mig för att gå till ikea, tyvärr visade det sig att deras kvalité var riktigt dålig. Jag har kikat lite på https://www.andlight.se som är en dansk verksamhet som verkar ganska bra. Är det någon som har något annat förslag?
Skriv svar