Bygga vattenburen värme i källare

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
Skriv svar
kiixx
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 12:19
Ort: Klippan (skåne)

Bygga vattenburen värme i källare

Inlägg av kiixx »

Vet ej om detta är rätt forumdel, men provar ändå.

Har idag ett vattenburet system i huset som värmer botten+ovanvåning, pannan till det är en olje/el som kör en pelletsbrännare istället för olja.

Problemet är att när värmesystemet blev byggt tänkte dom nog inte använda källaren alls, nu vill jag det, inte som boyta, men ändå hålla en 20-21 grader.

Så frågan är då lite, om man skulle köra beg vattenburna element, sätta i vart av dom 4 rummen i källaren, koppla ihop dom med en cirkulationspump till en varmvattenberedare, jag menar, ett sådant system kräver inte mycket tryck, och borde därför klara som fristående från resten av systemet, borde gå att fylla på med vattenslang från utan i källaren.

Borde gå att få ihop för max 3000:- med allt. vad tror no om det, borde inte det funka eller är jag hel korkat ??
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Du måste ha ett exp. kärl. Jag hade nog satsat på en panna istället för en varmvattenberedare. Eller ännu hellre kopplat på befintligt system. Så slipper du nya kärl och beredare.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
kiixx
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 12:19
Ort: Klippan (skåne)

Inlägg av kiixx »

Jag har redan panna stående i källaren, tänkte mer att jag inte vill belasta det mer än jag redan gör, då där inte är någon tank kopplat i systemet, och att koppla en tank är inte aktuellt just nu av hänsyn till brandcellens storlek.

Så därför undrar jag inte om vad andra hade valt, utan om det är möjligt, kan ett sudant system fungera, idag har jag 16-18 gradar i källaren som inta har några element alls. kan ett sådant system få upp tempen på vintern till 20-21 ?.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Är befintligt system underdimensionerat då?

Varför måste du ha tank? Du syftar på en ack-tank eller?

I vilket fall tycker jag att du ska undvika varmvattenberedaren. Det finns kompakta elpannor som är byggda enbart för att värma värmevatten om du vill åt det.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
kiixx
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 12:19
Ort: Klippan (skåne)

Inlägg av kiixx »

Jag har idag ett hus med byggt system för när oljan var billig, pannan är utbytt på 90 talet, expansionkärlet säkerligen samtidigt, men dom satte inte in några element i källaren som ändå är ca. 60kvm i storlek delat på 4 rum 2 lite större och 2 lite mindre.

Jag har haft lite problem när det regnar som mest extremt att betongen i källaren blöder lite, men annars är det mest att golven är fukthaltiga, ventilationen har inte varit den besta så jag har satt en sån där badrumsventilationsfläkt som är gjort för att gå konstant, och drar lite ström, det hjälper en helt del, men nu behöver jag få upp tempen i källaren, och fick då förslaget att bygga ett värmesystem som jag kan ha på närsom det skulle behövas, t.ex vinter, eller dåliga sommardagar.

Och yes, det är en ack-tank jag menar, jag har inget idag, har dock tänkt mig skaffa en tänkte hur mycket skall man satsa på ?, just nu är vi 2 vuxna, inga barn än :( men det kommer nog :) 500liter är det nog, ?

Sen tänkte jag sätta solpanel till att hjälpa med att hålla värmekostnaden på sommarmånaderna nera, och pannan har jag tänkt mig byta till nåt jag inte behöver aska ur 2 gångar veckan. så därför tänkte jag ett fristående vattenburet system hade varit perfekt, tyst, drar inte mycket ström, och då tempen på vattnet inte behöver över stiga 40 gradar, så trodde jag att jag kanske skulle kunna göra det med en billig vvb och utan exp.kärl

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Hur stor tanken skall vara vågar jag inte svara på. men om du skall installera en tekniktank för solpaneler så skall du ju givetvis koppla radiatorslingan mot den. Då kan du använda solpanelerna att värma källaren med under sommaren istället för direktel. Det är en rejäl skillnad i pris per kWh!
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Är det fukten som är problemet tycker jag du skall satsa på en avfuktare istället. Det blir många gånger effektivare än att bara höja temperaturen med någon grad. Avfuktaren i sig kommer ju också att höja temperaturen något.

Fast egentligen är väl dränering den bästa åtgärden.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
kiixx
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 12:19
Ort: Klippan (skåne)

Inlägg av kiixx »

Nja Micke C, det är väl lite att damen i huset kommit på att hon kan ju då sitta och sy där dernera, och en avfuktare har jag har lånat och provat hela 2009, på vintern är det kylan jag vill åt, på sommaren är den den unkna fuktiga luften man ibland kan känna i en för dåligt ventilerat källare, men det har jag fixat med ventilationsfläkten.

Och avfuktern hjälper på sommaren mot den halfuktiga luft, men det är fixat med fläkten, på vintern är där så pass kallt kollade precis för 30 minuter sen, 15 gradar att luften inte bär lika mycket fukt, speciellt inte då jag eldar med pellets också :) så det är mer värmen jag är efter.
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag undrar hur du har räknat:?: minst 4 radiatorer,rör/slang till varje, cirkpump + nåt att värma vattnet i.
även om du ska köpa allt beg så blir det dyrare tyvärr
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Du är helt ute på fel spår när det gäller källaren.
Ventilerar du en sval källare med varm fuktig sommarluft så ökar fuktproblemen och risken för mögel och allergier.
Du kan inte VÄDRA ut fukten ur källaren. Mögellukten kanske försvinner men fuktigheten ökar. Däremot kan uppvärmning av befintlig luft höja luftens daggpunkt. Avfuktning tar bort en del av fukten.

Det riktiga sättet att gå tillväga om du vill göra en källare byggd för att vara ouppvärmd till att vara uppvärmd bostad är mycket dyrt. Dränering, fuktisolering och värmeisolering på utsidan av alla källarväggar. Dessutom uppbilning av källargolven, urgrävning och iläggning av kanske 60cm kapillärbrytande makadam. Ovanpå detta isolering, golvvärme och golv.

Säkert har du inte planerat någon sådan påkostning men alla andra sätt att värma källaren blir någon form av fusk. Luftavfuktare är den i särklass billigaste genvägen och den klarar du dig knappast undan om damen inte ska få krupp av mögelsporerna.

Förstår för det första inte vad du ska med en acktank till.
För det andra förstår jag inte varför du inte kopplar källarradiatoerna till värmepannan. Går ju att koppla dem direkt på pannan och inte på shunten.

Satsa på en kraftig avfuktare i stället för de dyra solpanelerna så håller du källaren i bättre skick.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Om du är intresserad så har jag en el-panna som ska ut ur vårt pannrum under våren till förmån för ytterliggare en acc-tank.


Elpanna med inbyggd cirk-pump och exp kärl. (Nibe EVC13)

Den får du billigt! :D


Då saknar du bara radiatorer och rör sedan.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

1 för det första ...
helt onödigt och knasigt för dig att värma din källare med elperedare ..elberedare utan expansion utgör risk för explossion..
källarelementen kopplar du till befintlig värmeanläggning..tro mig pelletsbrännaren räcker till det med... egen eller samma shuntgrupp som det andra , beroende på vilken funktion du vill ha..

2 acctank behöver du ingen , av den anledningen.... möjligen skulle tank i ditt fall vara bra för att få längre gång och stopptider på brännaren..

3 fukten på i väggarna. ,,,,dom tar skada i längden..
Finns det bara en lösning på .... gräva upp runt huset och dränera, gräv ned till sulans underkant.
Issolera även utifrån med Isodrän ,, en typ av frigolit som både issolerar och dränerar... då får du värmen kvar bättre i källaren och väggarna där slutar svettas å mår bra, torra och fina, även golvet.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar