Fråga ang Elförbrukning på div.

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
Skriv svar
Jonte9
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 08 jun, 2015 18:53

Fråga ang Elförbrukning på div.

Inlägg av Jonte9 »

Hej!

Jag och min sambo ska flytta till hus nu i slutet av juni. Huset är på kanske 140kv2, 2 våningar. Allt som allt, 4 rum och kök, 2 toaletter.

Hela huset är HELT nyrenoverat, alla vitvaror + Pelletsbrännare å kamin är nytt..

Våran fråga är då hur mycket tror ni att vi får räkna med i el per år? månad, kvartal ?
Vet att om man kör på elpatron att elen drar i väg, men tänkte om man kör mer eller mindre på pellets året om, och knappt kör på elpatron, vad EL priset kan tänkas dra i väg på ?

Vi bor i lägenhet nu och betalar max 500kr i månaden på el nu... vi tänkte försöka fixa en budget så vi
vet vad vi har att röra oss med.

Någon som har lust att dela med sig av sina el kostnader så skulle det vara jätte snällt :)
Jätte tacksam för svar!
Mvh

Ber om ursäkt om jag postade fel. dvs.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Fråga ang Elförbrukning på div.

Inlägg av d_anders »

Hej!
Det första du ska göra är att skaffa "rätt" abonnemang, både gällande förbrukning (fast/rörligt/mix ej tillsvidare) och elnät. När jag flyttade in var huset avsäkrat till 20A. Detta var onödigt högt för oss och genom att säkra ner till 16A så kunde jag spara en del pengar. Dessutom bytte jag till det abonnemang som har lägst månadskostnad. Hos Eon så lönar det sig så länge man förbrukar under 8kWh.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fråga ang Elförbrukning på div.

Inlägg av Roli »

Svårt att säga vad er elkostnad kommer att bli. Allt beror på vad just NI har för "elvanor". Men ett tips är att det inte kommer att skilja speciellt mycket mellan er förbrukning i lägenheten och det blivande huset till att börja med. Möjligen kan tvättkostnaden, dvs el tll tvättmaskin, öka er elförbrukning om ni inte hade egen maskin i lägenheten.... Att se över abbonemanget som d_anders skriver ovan är ett bra tips.

Själv förbrukar vi kring 6000-6300 kWh el per år. Detta på 4 personer, två vuxna och två barn (14+11 år), i ett hus som är större.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Fråga ang Elförbrukning på div.

Inlägg av danei »

Den bör bli hyfsat lik den kostnad du har nu. Går värme och varmvatten på pellets så bli det inte mycket mer för att det är ett hus.
Skriv svar