Elpatron får ej upp tempen

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
Skriv svar
fredrikhelmersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 21 dec, 2014 18:45

Elpatron får ej upp tempen

Inlägg av fredrikhelmersson »

Hej!

Vi har en värmepanna med en pelletsbrännare som vi inte kör så ofta nu förtiden.

Vi har under de två senaste åren bara kört värmepatron.

Jag har inte räknat på vilket som är det dyraste alternativet.

Två anledningar till att vi kört elpatron är för att det är drygt att bära säckarna med pellets från garaget till pannrummet och sedan fylla på samt att pallarna tar för stor plats i garaget (plats som behövs för annat).

För några veckor sedan (innan det blev -15 ute) märkte vi att temperaturen i kran och elementena var lägre. Jag gick ner och kollade på termometern och den visade 40-45 grader trots att termostaten står mycket högre.

Elpatronen står och går hela tiden för att få upp tempen men den går likförbannat inte över 40-45 grader.

Visst om det är -15 ute (eller kallare) och patronen inte orkar värma men nu har det varit lite mildare ute men ändå inte en högre temperatur.

Jag tog kontakt med en elektriker som kom förbi och mätte elen fram till patron men det såg bra ut.

Jag lät elektrikern byta elpatronen som var gammal (4,5 kw) mot en ny på 6 kw.

Ändå går temperaturen inte över 40-45 grader trots att det är mildare ute.

Vi har ju kört elpatron tidigare vintrar och även om det inte varit några vargavintrar har ju temperaturen gått ner mot 10-20 grader kallt förut, utan att temperaturen i pannan har påverkats.

Har ni några tankar och idéer på vad problemet skulle kunna vara?

10 kw dygnet runt kommer ju inte vara så roligt när elräkningen kommer.
fredrikhelmersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 21 dec, 2014 18:45

Re: Elpatron får ej upp tempen

Inlägg av fredrikhelmersson »

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elpatron får ej upp tempen

Inlägg av Stegatorparn »

När jag ser ditt foto blir första frågan: Är inte oljebrännaranslutningen på högersidan proppad?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
davidfredriksson
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 13 jul, 2021 12:56

Re: Elpatron får ej upp tempen

Inlägg av davidfredriksson »

När den väl är påslagen kan uppvärmningsprocessen ta mellan 1,5 och 3 timmar beroende på flaskans storlek och effekten på doppvärmaren. Men du undrar förmodligen varför doppvärmaren inte fungerar. Det raka svaret är att orsaken kan vara allt från en felaktig termostat till skadade element och till och med kalkavlagringar.
Skriv svar