Så tvingar man fram elbilar

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Snapphane »

Staten curlar för övergång till elbilar.
Om man inte har en mack på orten blir det flytta eller köpa elbil.
Raka rör från Per Bolund!
https://samtiden.nu/2021/05/nya-pahitt- ... ndsbygden/
Man får vad man väljer! Tänk på det vid valet 2022.
Senast redigerad av Snapphane den mån 02 aug, 2021 20:41, redigerad totalt 1 gånger.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Andreas Hansson »

Många mackar kommer försvinna om de inte skaffar snabbladdare.

Men det är ju ganska bekvämt att tanka hemma..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av rod02 »

De rika, de kunna... Och få är de.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Becker »

Jag är inte rik, jag kör elbil för att det är mindre dyrt än alternativen. 2 kr per mil i bränsle är intressant.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Snapphane »

Jag vill inte vara otrevlig, men snälla…..
2:-/mil.
Alla kalkyler baseras på helhetsbilden, så hur ser det då ut?
Man får en leksakselbil för 230”. Om det skall vara något som är värt att kallas bil och kan lasta osv, krävs helt andra pengar.
Rikast på gatan här har en vidrig Audi Q5, hybrid. Stor, klumpig, ful, vulgär, sjukt stora hjul, svindyr. Tillför inte miljö eller klimat ett enda dugg. Vem betalar för två drivlinor?!?
Är det sådant skräp vi skall lägga pengar på för att vara PK?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Andreas Hansson »

Snapphane skrev: tis 06 jul, 2021 05:51 Jag vill inte vara otrevlig, men snälla…..
2:-/mil.
Alla kalkyler baseras på helhetsbilden, så hur ser det då ut?
Man får en leksakselbil för 230”. Om det skall vara något som är värt att kallas bil och kan lasta osv, krävs helt andra pengar.
Rikast på gatan här har en vidrig Audi Q5, hybrid. Stor, klumpig, ful, vulgär, sjukt stora hjul, svindyr. Tillför inte miljö eller klimat ett enda dugg. Vem betalar för två drivlinor?!?
Är det sådant skräp vi skall lägga pengar på för att vara PK?
Du verkar vara väldigt sossig. Är det inte lite roligt att ditt moderparti röstar för alla dessa tokigheter som slår mot landsbyggden.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Snapphane »

Ha, ha. Jag tar mig för pannan. Du fick mig att le Andreas! Nej tack, inte med i svetsarens klan. Han har stått i skamvrån i decennier tillsammans med hela vänstergänget. MP-mupparna är också där i handbojor.
Löjligt överdrivna bilar som nämnda Audi samt Q7, XC90 m fl är perverterade cancersvulster i bilparken och borde straffskattas med 50” årligen.
Att inbilla befolkningen att köpa bilar i den storleks- och prisklassen är rena löjan.
Skulle aldrig få för mig att köpa en nyare bil än en tre år gammal. Än mindre en elbil!
Vem betalar 500-800” för att kunna stoltsera med ”bränslepris” 2:- - 3:30 (Ionity snabbladdning - dyrare o sämre täckning än Teslas)? Det finns inte underlag (elbilar har ju inte funnits så länge) för att göra en träffsäker milkostnadskalkyl baserad på stora bilbytesvolymer men 20:-/mil nämndes nyligen vilket var för en elbil i ”nedre” (herregud….) prisklassen.
Ta t ex Audi Q4 40 e-tron. 2 ton PK-klump ( det väger en Cheva Caprice som är megastor..) för 500 papp efter miljöbilsbonus. 11 kW i 7-8 tim för full laddning.
Hyndai och KIA har snart elbilar som laddar snabbare och erbjuder mer innovativ teknik. ”Vorsprung durch technik” är väl dags att skrota som slogan för Audi? Asiaternas mentalitet från barnsben och uppåt kan kritiseras vad gäller stress mm, men bygga bilar kan de. KIA o Hyndai återigen i topp i nylig undersökning om tillförlitlighet/felfrekvens. Det är den typen av bilar som skall uppmuntras att köpa - inte dinosaurierna med hög brackfaktor. Hoppas att KIA kör skiten av bl a Audi, BMW, Mercedes, Volvo och visar var kvalitetsskåpet skall stå.
EON uttalar ” 7:- billigare per mil med en elbil”. Att de kan göra ett så korkat generaliserande uttalande ostraffat, visar på hur naiv och sjukligt följsam vår befolkning är.
https://www.eon.se/elbil/fordelar/kostnad-ladda-elbil
Lite prylar att köpa - rena vrakpriserna! Håller de tre år?
https://www.eon.se/elbil/laddbox. Wow! UV-skyddad och vattensäkrad! ”Lastbalansering”. ”Smarta funktioner” men inte ett ord om det går att effektbegränsa mht effektavgift. Så kul att den ger 11kW. Det gillar elnätsinnehavarna som ligger i startgroparna att ta ut effektavgifter. Så om man laddar sin PK-rätta Q4 40 e-tron över natten på vintern och har t ex Bjärkö Energi, tar de effektavgift 121:-/kW.
Bingo! 11 x 121:- ger ca 1300:-! Effektavgift debiteras fn en gg/månad för timmen med högst effektuttag men det vet man inte hur det blir efter 2025 då alla elmätare skall vara utbytta. Hmm - hur var det nu med EON:s kalkyl…. Om man kör 130 mil/månad höjer effektavgiften milkostnaden med 10:-. Effektavgiften finns inte med i en enda elbilskalkyl. Vilken ”slump” att den akilleshälen utelämnats. Fast grannarna (men ffa elnätsägarna) står förstås och bugar med hatten av när PK-klumpen tyst glider fram. DET är värt en tia/mil eller hur?!

Sinnesjukt att allokera så mycket av familjens ekonomiska resurser på elbilscirkusen. Möjligen blir det bra ekonomi framöver men i detta läget är det klokare att ha en billig dieselbil (beg KIA Ceed Crdi SW - lastar mer än A Q4), investera mellanskillnaden diversifierat, se över sina försäkringar (sjuk-olycksfall osv), pensionsspara, se över sina tänder regelbundet hos tandläkare, skaffa genomtänkt anläggning för uppvärmning samt renovera huset. Satsa på utbildning. T ex vidareutbildning för svetsare - jag vet en som borde hoppa på det. Det lönar sig i inflationstider och när man är nära att förlora jobbet…..
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Andreas Hansson »

Du låter iallafall fall som en ren miljöpartist. Och miljöpartister är hemliga sossar.

Jag har räknat på en tjänstebil och min nuvarande Volvo v60 är dyrare än en Tesla.
11kW räcker långt för hemma laddning. Står inte din bil mer än 7-8 timmar? Är du ute och kör på nätterna?
Man kan dra ner laddning ännu mer.
Står bilen kan man ladda med låg effekt.
Vid snabbladdning laddar teslan med 250kW.

Att du inte vill köpa en bil nyare än 3 år är helt enkelt för du har för lite pengar. Hade du mer hade du köpt en ny bil.
Jag hade oxå köpt en ny bil om jag hade jätte mycket pengar. Kanske en bekväm Q7 för att reta sossar..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Snapphane »

Nja, en MP-soldat hade propagerat för elbil.
Kalkylen V60-Tesla skull jag vilja se utfallet på efter 10 års körning.
En bekant har sin andra Tesla. Vet ej modell men på första bilen förlorades 280” i värdeminskning på knappt 3,5 år. Tror den kostade ca 850” ny. Lite osäkra siffror. Ägaren tyckte emellertid att det var ok att betala den värdeminskningen.
Iofs handlar det om att min börs kanske är för liten (hur vet du det?) men i första hand gäller principen att inte göra dåliga affärer, vilket det i stort sett alltid är att köpa en ny bil.
Inte ens med 20 mille i tillgångar hade jag köpt ny bil eller elbil.
11kW ofta tillräckligt som effekt men förstår du hur effektavgift fungerar? I så fall bör du bli svimfärdig bara av tanken att ladda med 250kW.
Om inte eltaxorna görs om kommer elbilsmupparna att få sitt livs överraskning.
Man kan ju köpa bil för reta sossar men vår familj har gjort något som retar dem ännu mer.
Barnen har fått betalt uppehälle och universitetsstudier. ”Hur har ni råd till det”?? Varvid svaret blir ”vi lägger pengar på rätt saker” - inte bilar, utlandsresor, rökning och annat skräp.
Kunskap och examina är makt. Sossegänget som styr landet kan verkligen inte stoltsera med tunga examina. Sosseklubben kan gärna bracka sig med fullmatade V90, XC90 osv som tecken på ”välstånd och framgång”.
Wallenberg valspråk ”att verka men inte synas”…. smäller högre.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av teufel »

Nu är det inte bara "bränslepriset" för en elbil som är intressant, även om det är en stor anledning till att köpa elbil.
Även servicekostnaden är minimal, eftersom drivlinan i princip är underhållsfri. Återstår saker som ändå behöver bytas på en bil, oavsett bränsle, såsom nya däck, lampor, bromsbelägg (som slits mindre då en elbil kan ladda bilen istället för att frirulla, dvs släpper man gasen så bromsar bilen)

Sedan är skatten (än så länge) lägre också.

Alla kalkyler jag har sett innebär att elbilen vinner när det gäller ekonomin. Förutsatt att man kan ladda hemma och/eller på jobbet, och inte behöver välja snabbladdare längs med vägen.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av rod02 »

Om det är så billigt med elbil, varför har så många inte råd?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Snapphane »

Alltså…
”Alla kalkyler…” visat att elbil är billigare. Kör du 500 eller 3000 mil om året?
Det kunde i vart fall inte KTH-forskarna visa
http://kth.diva-portal.org/smash/record ... swid=-9806
https://www.nyteknik.se/fordon/forskare ... ga-7002856
Elbilar KAN (dvs inte ÄR) vara billigare.
Ingen ska inbilla mig att staten säger bye-bye till fossilbilars bränsle- och fordonsskatt utan att ersätta dem med andra skatter - bl a på elbilar.
Eller är det landets ”rika” och småföretagare som skall betala?
Priset på beg elbilar har gått ner men dieselbilars upp. Hmmm….. Ökande efterfråga ökar priset eller hur?

”Ingen service” på elbilar. Ok, det är bildligt talat. Visst måste bromsar, upphängning, däck osv ha service. Naturligtvis bör en elmotor ha högre driftsäkerhet än traditionell förbränningsmotor.
Men men, i praktiken kan även de senare prestera tämligen ok. Våra två Kia Ceed Crdi SW 2008+2010 har tillsammans gått 38000 mil i vår ägo och endast behövt rep av bromsar. Inget annat. Anskaffningskostnad 145+145”. Värde idag ca 35+55”. Ca 200 papp värdeminskning. 0,45-0,55 l/mil.

Kollade snabbt på Blocket ”Tesla S” och såg denna annons som första träff.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... n/94428702
Obs säljarens kommentar om vanliga och dyra reparationer på dörrhandtag, 12V-batteri och MCU som dör.

Om 3-5 år kommer nybilspriserna på elbilar att ha gått ner i nivå med fossilbilarnas.
Då har vi även en mer balanserad, bredare och större marknad på begagnade elbilar.
Samt facit på batteribyteskostnad.
I det läget kan det kanske -baserat på nuvarande pris på el och nätverksavgifter och ränteläge, vara intressant med elbil om man kör minst ett par tusen mil om året samt lånar till bilen. Att ta av sparade pengar är omdömeslöst.
Elbilsförespråkarna talar om ”totalkostnad” (TCO) men väger inte in vad man kan göra med skillnaden i anskaffningskostnad för elbil och fossilbil.
Den summan kan användas för andra investeringar (hus, värmesystem, kapital osv) som gör den totala lönsamheten i familjen högre än om man enbart ser på TCO/bil.
Om jag köpt en Tesla S 2014 för 7-800” istf att behålla Kiabilarna hade bl a husrenovering och kapitalinvesteringar fått stå tillbaka. För en bil!
Kom igen. Sluta lura i folket att vi skall köpa bilar för minst 400”.

Köpa elbil idag? Nej, jag citerar ur filmen Donnie Brasco med Al Pacino och Johnny Depp: ”Forget about it”.
Senast redigerad av Snapphane den tor 09 sep, 2021 07:07, redigerad totalt 1 gånger.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av rod02 »

Kolla begpriser på finn.no . En inblick i framtiden.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Snapphane »

Japp, norska ”Blocket”. Bra, det tänkte jag inte på.
Men norrmännen är präglade av vansinnigt höga priser och straffavgifter på fossilbilar, så de är redan vana vid att bilar ”skall kosta”.
Danska ”Blocket”: https://www.dba.dk/biler/biler/
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av rod02 »

Om det inte framgick, så är priserna låga i Norge.

Edit: beg priserna.
Senast redigerad av rod02 den mån 02 aug, 2021 21:54, redigerad totalt 1 gånger.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar