Normal förbrukning hushåls el??

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Gamla kyl/frys skall man se upp med, gjorde själv mätningar på vårat gamla frysskåp (som står i förrådet, inomhusförråd alltså), tyckte värdena var riktigt fina, rätt som det var under de 3 veckor mätaren satt å mätte på skåpet hade det dragit 12kWh på ett dygn :lol: , för att sedan dra normalt i en vecka igen när jag fortsatte mäta.

Med andra ord kan gamla kyl/frys ha så svårt att starta upp kompressorn ibland att TROTS att man vid en mätning på några dagar som är ok, ändå har en strömtjuv ibland.

Den frysen rasade i september, vi köpte en nyare större, begagnad, B klassad i energiförbrukningen. Helt plötsligt upptäckte jag att vi förbrukade mycket mindre el under november/december än i juni/juli :lol: :lol: :lol:

Då har ändå julbelysning och en frekvent använd torktumlare tillkommit :shock:

Ligger numera på uppskattningsvis 4600kWh/år, då har jag ändå FTX ventilation där motorerna är på 70watt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Joachim A skrev: Har köpt en liten mätare som jag kollar lite med, men jag hittar inget som skulle kunna vara en stor eltjuv
Börja och mät på vv-beredaren under 1 vecka sedan elementet i friggebod.
Sist men inte minst kyl/frys. Snittvärdet på kyl/frys under 1 vecka (eller dygn) skall vara så nära som möjligt "angiven effekt på märkskylt * 0,16", avviker det för mycket så kan problemet beror på denna.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
miksan
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:54

Inlägg av miksan »

Hushållsel över 10.000 kWh låter helt otroligt. Själv bor jag i ett hus på 140kvm med direktverkande el samt en luft-luft värmepump, el vvb från 1981. Vi är ett hushåll på 4 pers där platt tv:n och torktumlarn går på högvarv och vi hade 2006 en total elförbrukning på 15897 kWh.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

kenhje skrev:
Joachim A skrev: Har köpt en liten mätare som jag kollar lite med, men jag hittar inget som skulle kunna vara en stor eltjuv
Börja och mät på vv-beredaren under 1 vecka sedan elementet i friggebod.
Sist men inte minst kyl/frys. Snittvärdet på kyl/frys under 1 vecka (eller dygn) skall vara så nära som möjligt "angiven effekt på märkskylt * 0,16", avviker det för mycket så kan problemet beror på denna.
X 0.16 ?, du får gärna utveckla den siffran lite :!: , blev nyfiken.

Se mitt inlägg ovan också... kan vara idé att mäta under LÅNG tid på kyl/frys å notera värdet varje vecka.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

snillet skrev:
Se mitt inlägg ovan också... kan vara idé att mäta under LÅNG tid på kyl/frys å notera värdet varje vecka.
Helt riktigt så bör man kolla under längre tid..
Jag fick oxå likande siffror som du med normalt iblan men mycket som f-n ibland, Då kylen inte höll tempen så drog det som mest...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

kenhje skrev: X 0.16 ?, du får gärna utveckla den siffran lite :!: , blev nyfiken.
Skall försöka,
de som kan detta med el och kyla (utbildade elektriker och kyltekniker) säger att utnyttjande graden av kyl/frys är ca 15 -16 %, kompressorn går denna tid, under en längre period, ett dygn, en vecka mm.
Så 16% av effekt på märkskylt skall ungefär motsvara ett snitt som man kan mäta under denna tid.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

kenhje skrev:Skall försöka,
de som kan detta med el och kyla (utbildade elektriker och kyltekniker) säger att utnyttjande graden av kyl/frys är ca 15 -16 %, kompressorn går denna tid, under en längre period, ett dygn, en vecka mm.
Så 16% av effekt på märkskylt skall ungefär motsvara ett snitt som man kan mäta under denna tid.
Men det måste väl då vara vid rumstemperatur, dvs. 20 grader.

Vet du hur det ser ut om den står i exempelvis 10 grader?
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

ABSO skrev: Vet du hur det ser ut om den står i exempelvis 10 grader?
Nej, de har inte diskuterat olika temp i rummet som kyl/frys står i när jag har frågat men rent teoretiskt så borde det påverka men det kanske är så lite så de inte räknar med det utan låter det diffa mer. Om kyl/frys står i ett kallare utrymme borde det bli effektivare eftersom det blir lättare att avge värmen som transporteras bort från skåpet.

De diskuterar tryck, friktion, friktionsvärme, spänningsnivå, potentialskillnad, olika medium och hur detta påverkar varandra och effektiviteten på kompressorn men inte olika omgivningstemperaturer utom när det är jättevarmt som i somras.

Nästa gång skall jag fråga hur olika omgivningstemperaturer påverkar.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
jonasbrot
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 17:30
Ort: Lammhult

Inlägg av jonasbrot »

Någon som vet hur mycket vattenpumpen drar ungefär??

Det är nästan den enda elprylen jag inte har någon koll på. Har djupborrad brunn 80m och använder drygt normalt med vatten.
Drar den oerhört mycket el?? Jag hittar inte vart all min el tar vägen och undrar därför.
Arimax 35 + 1800l tank + 10,5 m2 Aquasol + IBM ThinkPad för övervakning
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

jonasbrot skrev:Någon som vet hur mycket vattenpumpen drar ungefär??

Det är nästan den enda elprylen jag inte har någon koll på. Har djupborrad brunn 80m och använder drygt normalt med vatten.
Drar den oerhört mycket el?? Jag hittar inte vart all min el tar vägen och undrar därför.
Finns ingen märkning på pumpen hur många Watt den är på??

Enligt rinkaby rör så är effekten på den minsta pumpen 550Watt o upp till ett par kW...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

André skrev:
jonasbrot skrev:Någon som vet hur mycket vattenpumpen drar ungefär??

Det är nästan den enda elprylen jag inte har någon koll på. Har djupborrad brunn 80m och använder drygt normalt med vatten.
Drar den oerhört mycket el?? Jag hittar inte vart all min el tar vägen och undrar därför.
Finns ingen märkning på pumpen hur många Watt den är på??

Enligt rinkaby rör så är effekten på den minsta pumpen 550Watt o upp till ett par kW...
Den jobbar med hydropress/hydrofor mot tryckbrytare hoppas jag ?
Jag har sett installationer där djupbrunnspumpar går konstant...... det blir VÄLDIGT dyrt.

Vet du beteckningen på pumpen ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
jonasbrot
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 17:30
Ort: Lammhult

Inlägg av jonasbrot »

snillet skrev: Den jobbar med hydropress/hydrofor mot tryckbrytare hoppas jag ?
Jag har sett installationer där djupbrunnspumpar går konstant...... det blir VÄLDIGT dyrt.

Vet du beteckningen på pumpen ?
Pumpen är dränkbar, ligger långt ner :) så jag har ingen aning om model etc. Har varit igång sedan -87. Har monterat en bilventil i toppen av hydraforer så den alltid har en stor luftbubbla och går med långa intervall. Pumpen är 3fas och går kanske en till två timmar per dygn.
Hur stor effekt brukar pumparna ha?
Arimax 35 + 1800l tank + 10,5 m2 Aquasol + IBM ThinkPad för övervakning
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

jonasbrot skrev:
snillet skrev: Den jobbar med hydropress/hydrofor mot tryckbrytare hoppas jag ?
Jag har sett installationer där djupbrunnspumpar går konstant...... det blir VÄLDIGT dyrt.

Vet du beteckningen på pumpen ?
Pumpen är dränkbar, ligger långt ner :) så jag har ingen aning om model etc. Har varit igång sedan -87. Har monterat en bilventil i toppen av hydraforer så den alltid har en stor luftbubbla och går med långa intervall. Pumpen är 3fas och går kanske en till två timmar per dygn.
Hur stor effekt brukar pumparna ha?
Hur djup är brunnen ?

Gissningsvis ligger du på 0.8 till 2kWh/dygn för den pumpen om den går 2timmar/dygn.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

ABSO skrev:Så Hojta om nån kan eller känner nån som kan Webbprogrammering med PHP och MySQL eller Elektronik. :wink:
Jag kan webbprogrammering med PHP och MySQL !

/Aryan
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Hej vänner.

Jag är också intresserad av loggning elmätare.

btw. Sedan jag flyttade till huset jag bor i för 1,5 år sedan har elförbrukningen varit medel 34 kWh / dygn.
Jag kopplade bort en sk. byggcentral (används inte) som satt inkopplad i en lada och förbrukningen ligger nu på medel 22 kWh / dygn. Där försvann minst 10kWh / dygn.
Efter samtal med min elektriker så framgår att det är helt möjligt att det ligger och kryper ström där.
Hade jag haft jordfelsbrytare skulle det ha märkts på en gång.

Bara lite tips för er andra att finna felkällor.

MVH / Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar