Säkra ner elpatroner

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
StenE
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 10 nov, 2008 23:10

Säkra ner elpatroner

Inlägg av StenE »

Jag har installerat en pelletsbrännare i en äldre kombipanna av märket Albin Ekonom. Den här pannan har två stycken tre-fas Parca Norahammar-elpatroner som är avsäkrade med 20A, vilket också är lika med huvudsäkringarnas märkning(!).
För att sänka min elkostnad så skulle jag vilja gå ner till 16A's huvudsäkring men samtidigt kunna behålla den extra säkerhet som elpatronerna ger, om brännaren stannar.
Jag behöver något bra råd för hur jag ska göra. Ska jag koppla ur den ena elpatronen av de två och hoppas att det räcker eller finns det andra lösningar.
Jag hittar ingen effektmärkning på elpatronerna som kan hjälpa mig att avgöra hur mycket ström de drar.

Tacksam för alla tips.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Varför inte börja med att mäta upp dem (koppla ur och ohm mäta) så kan du räkna ut hur mycket de drar. Observera att strömmen är beroende på hur de är kopplade, dvs fas-fas eller fas-N
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Ohms lag: U=I*R,
Effektlagen: P=I*U

U=Volt (V)
I=Ampere (A)
R=Resistens (motstånd) Ω
P=Effekt (W)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Rayyan
Tips angående säkringens storlek i Amper och hur många Watt den klarar.

Tex 220 Volt 10 Amper klarar 2200 Watt/h = mellan fas / nolla
......380 Volt 10 Amper klarar 3800 Watt/h = mellan fas / fas

Tex 220 Volt 16 Amper klarar 3520 Watt/h = mellan fas / nolla
......380 Volt 16 Amper klarar 6080 Watt/h = mellan fas / fas

Tex 220 Volt 20 Amper klarar 4400 Watt/h = mellan fas / nolla
......380 Volt 20 Amper klarar 7600 Watt/h = mellan fas / fas

Sedan hur det går att koppla om värmelementen beror på
märkspänningen på de enskilda El elementen om de är märkta för 220 eller 380 / st men 1 par i serie koppling halva effekten + ett element med full effekt.

Exempel: 1 elpatron med tre element vardera 1000 Watt = 3 kW/h
med ett par i serie ger 1000/2 = 500Watt/h + 1000Watt/h = 1500Watt/h

Så finns belastningsvakt som kan bryta om lasten överstiger önskat utag
för att klara en nedsäkring i Amper.
Den bygger på att det monteras strömtransformatorer på ingående fasledare som i sin tur känner av Amperen som ledningarna belastas med.
och kan tillfälligt bryta tex en del av lasten till elpatronen när belastningen blir störe än en viss säkring klarar.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Nu blev det lite fel på Olle45:s siffror. De spänningar som han har skrivit är inte de man får ut.
Sedan ett antal år tillbaka så är värdena 230V resp.400V, så man får faktiskt ut lite mer på säkringarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Sant alltihop :lol:

Ohms (och Murphys) lag gäller.

I somliga fall får man även räkna med en massa andra faktorer, men för elvärme (kortslutning) så är ohms lag tillräckligt bra för beräkning.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Olle45,

För det första finns det inget som heter "Watt/h" enheten för effekt heter Watt och förkortas W.

För det andra så gäller inte dina uträkningar för 380V(400V) för en trefaslast (som tex en D-kopplad elpatron). Då gäller:
10A -> 3*2300W
16A -> 3*3680W
20A -> 3*4600W

Om du bara menar ett enda värmeelement kopplad på tvåfas 380V så har du givetvis rätt. Men vid deltakoppling sitter det två element på varje fas. Det är inte lätt med trefas :)


Ryan,

Det är inte så lätt att ohma en trefasbatron heller, om man inte kan ta loss och mäta varje element, men det går. Man får räkna med att man mäter ett element parallellkopplat med de båda andra i serie.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Naturligtvis måste man mäta varje element för sig, bortkopplat alltså.
Annars får man troligen konstiga mätvärden.

Samma sätt som man mäter en motor, typ.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det ger inte ett korrekt resultat ändå. Resitiviteten för elementet ökar när det blir varmt. Dessutom är resistansen i en elpatron såpass låg att det är svårt att få några noggranna mätningar, då anslutningsresistanser i mättrådarna ofta påverkar förhållandevis mycket.

Slå på patronen och mät strömmen med en tångamperemeter istället. Det ger ett pålitligare resultat. När du väl har strömmen kan du lätt räkna ut vilken effekt de har. Se till att inte ha strömmen på när du funderar ut om patronen är Y eller D-kopplad, bara!
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Du har nog rätt i att motståndet ökar med ökad temperatur, men är du verkligen säker på att resistansen i proberna spelar så stor roll? Om jag inte räknat fel så ska ett värmeelement 400V/2kW ha en reistans på 80Ohm, men resistansen i proberna bör ligga på några tiondels Ohm.

Att mäta strömmen per fas, som du föreslår, är det enklaste (dvs om man har tångamperemeter och vet hur man gör). Då behöver man inte heller fundera på om den är Y eller D kopplad. Effekten blir 3*I*230W.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, du har rätt, det blir 80 Ohm, så då är det inte så petigt. Sladdar och anslutningsresistans blir bara någon enstaka.
Uträkningen blir ju enkel också, precis som du säger. Själv tänkte jag på 400 kontra 230 V när jag skrev, men det spelar ju ingen roll.
Får skylla på jetlag. Har nyss kommit hem från USA, nämligen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

För några år sedan gick jag till min elektriker med samma frågeställning som du, kan jag säkra ner till 16A.

Hans första fråga klarar du dig med en elpatron på 6KW?

16A säkring klarar en 6KW elpatron
I=6000/(400*cosFI*kvadratrot i 3)
6000/(400*1*1,73)=8,67A

20A säkring klarar en 9KW elpatron.
9000/(400*1*1.73)=13A

En elpatron på 9KW och en säkring på 16A gör att säkringarna kommer att vara rätt varma och detta gör att de brinner av inom en rätt kort tid.

Samtidigt finns inte mycket att ge till övrig last, lampor, kylskåp mm.

Jag (vi) valde att ha kvar 20A för enligt Murphy så händer allt när det är som kallast, då räcker inte 6KW, och mitt i natten.

Det var tur för klantig :oops: som man är så har ju pelletsen tagit slut när det var -19.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det är väl bara bra om Murphy ordnar så det går sönder/tar slut vid kallt och mitt i natten?

Jag tycker att det vore värre om det skedde vid kallt och klockan 13 på julafton när alla ska duscha/bada, all mat ska kokas klart, ugnen går på fullt, TV måste vara på och naturligtvis 14 km ljusslingor! :-)

Hos mina föräldrar så brann motorn till vattenpumpen sönder en vinter.... den dog strax efter 13 på en lördag och julafton på måndag, det här var dessutom innan det fanns byggvaruhus överallt med stora sortiment! Då var minnsan Murphy i full fart :)

Slutade med att vi efter en intensiv brainstorming kom på att bygdegården var obokad hela julhelgen OCH att det även där var djupborrat. In med stora verktygsväskan i bilen, be snällt att få låna nycklarna till bygdegården (förklarade samt fick godkänt på varför), mätte motorn där och gissade att den skulle passa, skruvade loss den och tog hem.... passade (konstigt nog, Murphy måste ha tagit ledigt då)!!!

Strax före 6 hade vi vatten igen.. pust

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag var lite nyfiken själv på om det gick att mäta så jag testade på en 6kW D-kopplad patron som inte var inkopplad. Resultat tet böev 54 Ohm och det stämmer ju nästan exakt med vad det skulle vara, 80//(80+80).
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Joooo men om det skulle vara så illa att pelletsbrännaren skulle gå sönder när det är som kallast,,,
Så plockar man fram lilla PK-nyckeln å byter bottenkontakterna,å sätter i 20A,
tills man lagat brännnaren.... vilket man gör illa kvickt, för strömmen är ju dyr...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar