Golvvärmefördelaren i källaren

Skriv svar
jman
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 05 jun, 2006 02:14

Golvvärmefördelaren i källaren

Inlägg av jman »

Hej,

Planerar en ombyggnad i huset just nu och vill då även lägga golvvärme i alla rum efterhand som jag renoverar.
Är det möjligt att placera golvvärmefördelaren i källaren för golven som ligger på 1:a plan?
Problemet som jag ser själv är väl att det blir svårt att lufta systemet då fördelaren sitter lägre än golvet istället för högre om det vore placerat på samma plan...
Eller ska jag försöka hitta en lämplig plats i samma plan att placera fördelaren?

/J
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det går utmärkt, Måste ju ändå spola ut all luft oavsett vart fördelaren sitter
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nhl21
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 17 dec, 2009 13:00
Ort: Strax utanför Göteborg

Inlägg av nhl21 »

Funkar kanon, har det i mitt hus. Fördelaren sitter i källaren och slingorna både i källare och 1:a plan. Hade lite luft i systemet men det luftar jag bort på 2:a vån (där jag också har en fördelare)
Hero
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:20
Ort: Tranemo

Inlägg av Hero »

Inga problem! Jag har fördelaren i källaren och den förser golven både på första och andra våning med värme inga problem med luft.
Jag satte upp en "avluftare" på andra våning men det hade jag aldrig behövt det blev ingen luft i den.
Ecotec A3-01 utbytt mot en A4-06 CTC 171B med påbyggd T-matic ERA 10 shuntstyrning veckoförråd
Skriv svar