Golvvärme fråga

Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Golvvärme fråga

Inlägg av FRS05 »

Ja, nu ska vi se om någon kan hjälpa mig, det blir kanske ett ganska långt inlägg men nu kör jag. Hela förra året hade jag lite problem med golvvärmen och det var att den stängdes av/på lite hur som helst vilket var rätt irriterande. Igår drog jag igång värmesystemet och har inte fått igång det alls. Efter lite efterforskande har jag kommit fram till att mitt system tål upp till 70 grader i framledningstemp. Jag har vad jag tyckte var en liten konstig inkoppling av systemet efter jag läst om att framledningstempen på golvvärmen skulle vara mycket lägre än på radiatorer. Golvvärmesystemet: http://www.rotex-heating.com/products/u ... ation.html Gå bara in på pdf filen med system 70.

Såhär är det kopplat hos mig i alla fall:

Bild

Bild



På bild 2 är det vad jag förstår en termostat som vad jag har fått för mig stänger värmen om det blir för varmt. Men det kanske inte är så? Det går en vanlig ståltråd från termostaten på bild 1 till denna. Med tanke på att systemet tål så mycket värme som det går så borde jag väl kunna ta bort den här och bara köra en jämn temp?

Jag har precis skaffat shuntautomatik så min tanke var att sätta termostatvredet på max, klippa av ståltråden och så borde det väl fungera?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Golvvärme fråga

Inlägg av danei »

Jag förstår att den där installationen inte funkar bra. Du behöver en egen shuntgrupp med cirkulationspump till golvvärmen.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Golvvärme fråga

Inlägg av FRS05 »

Jag trodde det också och började titta på det.Men efter lite utforskande efter vilket system jag hade u golvet så verkar det ju som att det inte ska behövas.Det står ju uttrycklingen i foldern att inga egna shuntgrupper/cirkulationspump behövs till det här systemet.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Golvvärme fråga

Inlägg av Jonas O »

Det är ingen ståltråd!!

Det är ett kapillär-rör.
"Burken" på väggen innehåller en behållare med gas, gasen expanderar med värmen och trycker på termostaten innuti termostatvredet.

Vill du ta bort den så måste du ersätta termostatvredet med en vanlig dito.



http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme ... ostater-2/
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Golvvärme fråga

Inlägg av FRS05 »

Frågan är hur du/ni tycker jag ska göra? Ska jag välja art.2956? Dålig på det här med termostater...Jag är i alla fall trött på att det nästan aldrig är varmt på golvet.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Golvvärme fråga

Inlägg av Stegatorparn »

Har du kollat att ventilen öppnar?
Ta av termostaten genom att vrida den svarta fjädrande ringen ett knappt kvarts varv och drag försiktigt utåt.
Det underlättar om du sätter termostaten på max.
Käglan kan fastna i stängt läge sommartid när termostaten stänger hela tiden.
Prova att trycka in stiftet på ventilen. Går det att trycka in ett par mm?
Om inte har det fastnat i intryckt läge.
Drag inte i stiftet med en tång utan tryck in upprepande tills det fjädrar ut av sig själv.
Nu borde cirkulationen komma igång.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Golvvärme fråga

Inlägg av ronald »

Inte behöva egen pump/shunt ?

Hur lång är slingan..Slanggrovlek?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar