Golvvärme i badrum

Skriv svar
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Golvvärme i badrum

Inlägg av xdigger »

Tjena!
Tänkte koppla in min golvvärme i badrummet till min panna.
Jag har idag 2 val.

1. Koppla in golvvärmen på den inbyggda shunten i pannan som är 1".
2. Köpa en ny mindre shunt(cu15) som ny värmebärare och koppla in golvvärmen på den.

Jag kommer styra framledningstempen med en ec home.

Vet att det blir svårare att reglera med 1" men tror ni att det finns risk att jag skickar ut alldeles för varmt på golvet då den blir känslig?


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Golvvärme i badrum

Inlägg av danei »

Jag hänger inte riktigt med på frågan.

Har du en shunt på pannan som du inte använder idag?
Hur ser systemet ut i övrigt?
Vad är det för dimension och längd på slangen?
Hur är den förlagd?

Som värmebärare förutsätter jag att du använder vatten, att skicka runt shunten är inte praktiskt. ;-)
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Golvvärme i badrum

Inlägg av xdigger »

Alltså, frågan är helt enkelt om det skulle funka med den supergrova(den är tom 1 1/2") shunten som sitter direkt i pannan(då denna ändå inte används) så slapp jag köpa en shunt till, kommer ju bygga om till golvvärme i hela kåken på sikt och då blir det nog en annan lösning. Jag vill dock inte riskera att shunta ut för varmt på golvslingan som är i ett golv på ca 2,5kvm, alltså ingen speciellt lång slinga(wirsbo pepex 20).
Slingan är nergjuten i betong och på golvet är det klinkers. Hehe, givetvis vattenburet. ;)

Övriga element har jag på en egen shunt som går mellan mina acktankar och pannan, kommer dock köra pellets nu och kommer inte ladda tankar och pannan kommer ju hålla ca 80 grader.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Golvvärme i badrum

Inlägg av Stegatorparn »

Du får en betydligt bättre reglering med en liten shunt ½".
Att bara köra en liten slinga genom en 1½" shunt fungerar inte.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Golvvärme i badrum

Inlägg av xdigger »

Jag vet att det blir en sämre reglering, men det kommer alltså inte att fungera alls. Okej, det var det jag misstänkte. Då får det bli en ny shunt. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar