Installera separat shuntkrets för liten golvvärmeslinga

Skriv svar
antwes
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 maj, 2016 18:10
Ort: Säffle

Installera separat shuntkrets för liten golvvärmeslinga

Inlägg av antwes »

Jag håller på att renovera ett tvåfamiljshus, där jag ska installera en pelletspanna, ny radiatorkrets samt golvvärmeslingor i husets fyra badrum. Jag vill installera de fyra golvvärmeslingorna på en egen shuntgrupp så att den kan köras under sommaren när elementens pump är avstängd. Min fundering är bara hur jag enklast kopplar detta till pannan.

Jag har en blå Janfire Combifire pelletspanna, som har en fastmonterad shunt för radiatorslingan. Den har jag tänkt använda som tillverkaren föreslår, alltså till radiatorslingan med tillhörande pump. Till det skulle jag alltså vilja koppla en slinga med separat shunt och pump till golvvärmen, kan jag koppla dessa där det är tänkt att koppla ackumulatortank till pannan, alltså framledning från toppen och retur från botten? (Se bifogad skiss) Jag har en 3-vägsshunt liggandes på hyllan, kan jag använda den tillsammans med en mindre cirkulationspump tro? På så vis kunde jag komma undan relativt billigt.
Förslag på anslutning av golvvärmeslingor till panna
Förslag på anslutning av golvvärmeslingor till panna
Anslutningar.png (241.39 KiB) Visad 4031 gånger
Alla synpunkter är välkomna! :)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Installera separat shuntkrets för liten golvvärmeslinga

Inlägg av danei »

Problemet med en sådan lösning är att du kommer att fåväldugt kallt vatten in i botten på pannan. Det medför risk för kondens där när du eldar. Du skulle ju kunna ansluta dig efter den andra shunten och stänga radiatorslingan med en ventil, shunten läcker ändå endel så en ventil kan vara bra i vilket fall.
antwes
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 maj, 2016 18:10
Ort: Säffle

Re: Installera separat shuntkrets för liten golvvärmeslinga

Inlägg av antwes »

Tack för snabbt svar danei! Intressant med kondens, det hade jag ingen koll på. :roll:

Gjorde en ny skiss, är det såhär du menar:
Anslutningar-2.fw.png
Anslutningar-2.fw.png (248.71 KiB) Visad 4024 gånger
Ska jag då stänga radiatorkretsen, stoppa radatorernas cirkulationspump samt öppna radiatorshunten helt när jag bara kör med golvvärmen? Är det säkert att det kommer funka stabilt när jag kör med både element och golvvärme igång?

EDIT: Jag tänker att ett annat alternativ är väl att köpa en färdig shunt med pump, t.ex. M60, men då måste jag väl koppla mig efter radiatorpumpen och därför låta den vara igång alltid, även när radiatorkretsen är strypt? Tänker jag rätt?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Installera separat shuntkrets för liten golvvärmeslinga

Inlägg av danei »

Ja det var så jag menade. Originalshunten kan vara igång med en fast låg framledningtemperatur. Det finns helt klart andra sätt att lösa det på. Men ditt första förslag medför risker.
Skriv svar