Vattenburen golvvärme!

Skriv svar
nola
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 28 okt, 2005 11:24
Ort: Värmland

Vattenburen golvvärme!

Inlägg av nola »

Jag tänkte att jag skulle lägga golvvärme i källaren och behöver lite råd.

Jag är inne på att ha vattenburen värme i och med att vi eldar med pellets.
Hur mycket bygger det på höjden ungefär om jag sen ska lägga klinkers ovan på?

Hur vet man om man måste isolera golvet underifrån?

Ungefärlig kostnad för material avseende bara golvvärmen (rör shuntgrupp m.m), arean är ca 25 m2 ?

Tar tacksamt emot tips vad gäller golvvärme!

Mvh Niclas
CTC 1100 -94 med en TB Mini -06
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Hej

Inlägg av mackee »

Har du någon mail så har jag lite mer info. Jag räknade lite lätt på samma yta och fick det till ca 7500kr. Detta var för att installeras i befintligt golvbjälklag. Då var det golvvärmaplåt,slang och en push 12 pump från wirsbo. Jag kan ha missat nåt, så någon som kan mer får fylla i.

Om du går in på http://www.uponor.se och sen väljer
"Broschyrer och monteringsanvisningar" och sen "Golvvärmesystem"
och klickar på "Rörläggning- och installationsprinciper"
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vet du hur det står till med isolering i källargolvet..?

Är det oisolerat (vilket är mer än vanligt på äldre hus) så finns det risk med ökad fuktvandring om du tillför mer värme. Likaså kommer ju en hel del av effekten gå förlorad "neråt".

Tänker du det som att golvvärmen ensam skall svara för totala uppvärmningen, eller är det bara som komfortvärme (för mindre kalla klinkers)..?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

När jag lade golvvärme i köket använde jag en annorlunda metod.
den går kortfattat ut på att man lägger värmeslangen _under_ golvskivorna med reflekterande folie under. Det bildas på så sätt ett hålrum med varm luft som värmer golvet underifrån och man får jämn värme över hela golvet.
Exempelbilder här:
http://www.swebo.com/_galleri/album/46

Eftersom jag ändå rev upp golvet för att lägga nytt så passade det utmärkt för mig och jag är nöjd med resultatet.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Är det oisolerat (vilket är mer än vanligt på äldre hus) så finns det risk med ökad fuktvandring om du tillför mer värme. Likaså kommer ju en hel del av effekten gå förlorad "neråt".

Bara om något för bort värmen där nere.

Däremot kan det vara svårt att värma upp moder jord innan hon börjar ge tillbaka, men det handlar mycket om vilken typ av grundläggning man har. Lite isolering är att rekomendera, ju mer desto bättre.

Tester med värmekabel lagd i torr sand visar att värmen vänder efter ca 12cm och börjar då avge till rummet igen.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jo man skall bygga ut 2 sovrum +större kök till sommaren ca 30 m2
blir golvvärme till det...hmm...fast tänkte bygga med torpargrund...
Är det nåt man skall tänka x-tra på då??....var och läste lite konsument upplysning men blev inte klokare av det....
Det lär väl bli upnor wirsbos prylar tror jag i alla fall ...

Kanon med utökning av forumet..... :D :D

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
nino
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 12 aug, 2006 13:32

Inlägg av nino »

Ronald: Jag skulle satsa på platta på mark om jag skulle bygga nytt.

Dels blir det stadig, man kan isolera ordentligt min 30cm, inga problem med fukt, man gjuter in slangen, kan bara se fördelar med platta på mark men det är min personliga uppfattning

Nola: Om du vill göra det riktigt så är det bästa att blia upp, gräva ur, isolera, armera, lägga slang och gjuta, annars skulle nog jag välja komfort elvärme kostar iof några tusen för kabeln och några tusen för flytspackel men mycket mindre jobb.

Lägger du slang 16mm och gjuter på det så bygger det nog runt 6cm tror det ska vara min 3cm över slangen och sen klinkers ca 10mm
1hus med IVT jordvärme 140m2
2hus med fjärrvärme 250m2 + 350m2
1hus med CTCBio 20Kw 300m2
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Tänk på att ju högre man lägger rören desto snabbare blir systemet vilket kan vara bra för ekonomin.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Wodda skrev:Tänk på att ju högre man lägger rören desto snabbare blir systemet vilket kan vara bra för ekonomin.
Tänkte lägga trägolv eller variant av laminatgolv...

Menar du slingorna inte så djupt ,med högre Wooda?

Nino det blir torpargrund troligast blir snyggast med det befintliga liggande panelen på övriga huset....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
nino
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 12 aug, 2006 13:32

Inlägg av nino »

ronald om du gör det smart så kan man inte se skillnad, märkte att det var både krypgrund och platta på mitt hus, krypgrund under huset och platta på garaget, när jag renoverade badrummet
1hus med IVT jordvärme 140m2
2hus med fjärrvärme 250m2 + 350m2
1hus med CTCBio 20Kw 300m2
Skriv svar