jackofoam

ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

jackofoam

Inlägg av ronald »

Funderar på att använda denna isolering,,,är det nån som har erfarenhet av den?verkar ju kunna användas både vid nybygge och tilläggsisolering
http://www.jackon.se/eway/default.aspx? ... 85:1:::0:0

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Inte som spårad skiva. Däremot som "vanlig" skiva. Har 200 mm under min bottenplatta, kommer inte ihåg den exakta typbeteckningen men den erfordrades pga hög trycktålighet.
Har inget att invända mot produkten, är nog precis lika bra som någon annan skiva.
Gick bra att såga när kapning erfordrades, smulade inte så mycket som en del skivor kan göra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Spårningen är ju för golvvärmeslangen som sagt ,den måste isolera kanon tycker jag..borde kunna lägga det befintliga golvet uppepå sedan?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jo, jag förstod att du var intresserad av den spårade skivan. Den är säkert bra, kolla priset och jämför med andra tillverkare. Jackon är som sagt inte ensam tillverkare av sådana skivor. De "stora" svenska tillverkarna Paroc och Isover har liknade skivor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Skall kolla genast.. tack för tipsen...Svenskt är ju alltid bra kvalitet.... :wink:

uppdat .hittade ingen spårad foamfrigolit på paroc och isover?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Denna typ av skivor har jag aldrig riktigt förstått mig på. Golvvärmeslangen skall leverera värme från alla sina sidor (möjligtvis inte undertill). Med denna typ av skiva avges värme endast från ovansidan på slangen :shock:
Från början när dessa skivor kom var dom beklädda med en alu folie som skulle hjälpa till att sprida värmen. Dock har man kommit på att cement och aluminium inte är någon bra kombination(vid plattsättning).
Den här skivan kommer sannolikt kräva en högre framledningstemp än ett värmegolv med värmeledande material runt om slangen. Vilket givetvis ger en högre retur temperatur osv osv.

4 kriterier jag skulle vilja ställa på värmegolv:

1)Ytnära = snabba reaktionstider.
2)Omgivande material skall vara värmespridande= här vill du ha förluster :lol:
3)Tunna konstruktioner= svalnar fort
4)Vattenburna med liten vattenmängd
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jag som tyckte den verkade så bra :( ..
En tröstefråge? stiger inte värmen uppåt ..ähhm mindre förlust neråt med den skivan..

Wooda jag skall inte gjuta in den i cement tänkte lägga den uppe på spångolvet sen typ laminat....Blir det lika dåligt ändå??

(Skall förståss även ha ca 300 mm vanlig isolering mellan åsarna också)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du har rätt, det verkar som jag var ute på djupt vatten när jag påstod att Paroc och Isover har sådana skivor.... :cry: Men det måste finnas andra tillverkare än Jackon, jag har sett andra skivor frågan är bara var jag såg det.....

Skulle du använda dessa så får du nog räkna med att det tillkommer en "värmeavledningsplåt" annars blir det ingen bra värmeavgivning från slangen (det som Wodda skrev om).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Att dom (jackofoam alltså) inte rekommenderar eller tillhandar plåt eller folie =skriver på sin hemsida ,rekomenderar att köp till denna plåt eller folie, så man får ett mera helhetsperspektiv på det hela ..hmm synd .. :(
Uppdat:Från början var tanken var ju tanken upnor ..men frigolit är ju frigolit isolerar så bra tänkte man...Så det är inte för att komma billigare undan....varma fötter får kosta 8)

http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=1743

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ronald skrev:Jag som tyckte den verkade så bra :( ..
En tröstefråge? stiger inte värmen uppåt ..ähhm mindre förlust neråt med den skivan..

Wooda jag skall inte gjuta in den i cement tänkte lägga den uppe på spångolvet sen typ laminat....Blir det lika dåligt ändå??

(Skall förståss även ha ca 300 mm vanlig isolering mellan åsarna också)

Mvh ronald
Dessa skivor är mycket bra.. :D
En kompis hade det i huset som brann o även en som har huset kvar kör med det, Det är en fd affär från -90 men ville ha golvvärme så valet blev lätt.. 32-33° framledningstemp hade han då det va drygt -30° ute..
Det är ett mycket snabbt golv (inte värmetrögt som ingjutet) samt att det krävs låg framledningstemp då man inte har mer än 15-20 mm golv på slangen..
Man gör på samma sätt som med golvvärme i bjälklag, Man använder värmefördelningsplåtar o cc måttet är 30 cm..

Villavarm kör med det o det finns en undersökning på nätet nånstans om att det är 25-30% effektivare än ingjuten golvvärme..
Så här ser det ut iaf http://www.villavarm.com/showPage.asp?pageId=9
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Det där såg ju kanooon..ut Andre! :bounce: :)
Skall man ha platonmattan underst även om man tänkte ha spångolv?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Andre´
Var det jackofoam dina kompisar hade? Eller var det den varianten med aluminium plåtar?

Om det nu är plåtar så tro mig det är ingen bra lösning om du vill ha ett keramisk golv (klinker). Men funkar det bra utan plåtar så är det ju bra (har svårt att tro det dock då tre sidor är isolerade).
Plåt problemet eller rättare sagt aluminium problemet är att tillsammans med cement produkter så har du risken att ettringiter bildas. Ettringiter är utfällningar som bildas när aluminium, cement och fukt kommer i kontakt med varandra. Vid bildningen av ettringiten så får man en volym ökning som sedan knäpper bort klinkern man limmat dit.
Aluminiumet behövs oftast p.g.a. att golvvärme rören ligger så långt ifrån varandra och plåten motsvarar ca 3 cm betong i värmespridning.
Plåtvarianten fungerar om cementen åtskiljs från aluminiumet eller att väta hindras från att nå kombinationen.

Ta en kik på den här varianten:
http://www.jovilou.se/sv/pdf/folder_raccoon.pdf
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev:Andre´
Var det jackofoam dina kompisar hade? Eller var det den varianten med aluminium plåtar?

Om det nu är plåtar så tro mig det är ingen bra lösning om du vill ha ett keramisk golv (klinker). Men funkar det bra utan plåtar så är det ju bra (har svårt att tro det dock då tre sidor är isolerade).
Tja om det va just jackofoam vet jag inte men dom såg ut likadana iaf (spårad friggolit) o med vanlig fördelningsplåt samt 20 mm slang, Där det ska va klinkers gjuter man in slingorna o använder inte spårade skivan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ronald skrev:Det där såg ju kanooon..ut Andre! :bounce: :)
Skall man ha platonmattan underst även om man tänkte ha spångolv?

Mvh ronald
Kompisen som byggde om affären hade ingen platon under, Han hade bra kapilärbrytande skickt under plattan plus att huset står rätt högt med god dränering..

Han tror jag körde med 70+50 mm spårade skivan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Känner mig som en idiot....såg nu att du ska ha laminat. Men då tillägger jag att maxtemp på golvet skall vara 27° även under mattor,soffor och liknande.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar