Stirlingmotor eller annan värmemaskin för elgenerering ???

Här diskuteras allt kring ny teknik som bränsleceller, nanoteknik etc
Användarvisningsbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen » fre 04 feb, 2011 21:13

Kall fusion har man påstått sig ha hittat nyckeln till så många gånger de senaste 50 åren, att när den dag upprinner då man verkligen klarar av det, så kommer inte en ända kotte att tro på det.

Kall fusion är en fascinerande tanke, men vi är inte där än - om vi någonsin kommer dit. Vad vi behöver, är inte ny energi, men metoder för att kunna utnyttja den vi redan har bättre. Vi har pannor som klarar av 90 % verkningsgrad eller bättre. De flesta pelletsbrännare har en verkningsgrad på 90 - 94 %. Problemet är bara att många hus har en energiprestanda som är katastrofalt dålig. Om vi kunde efterisolera våra hus så att de blev lika effektiva som pannorna och pelletsbrännarna, så skulle vi kunna dra ner energibehovet så mycket att pelletsmarknaden skulle komma att brådvakna och upptäcka att stora försäljningsvolymer inte längre var någon självklarhet.

Det vi verkligen skulle behöva, var förståndiga politiker som skulle kunna styra utvecklingen i en riktning som gynnar samhället i stort. Det är dock att begära för mycket - tror jag.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25

karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff » lör 05 feb, 2011 11:02

Har man ett lågenergihus som de experimenterat med så är det nog knappast lönt att sätta in en pelletsbrännare, om man inte ska ha den för varmvatten då..

Men jag är skeptisk till de superisolerade husen, det brukar dröja innan man ser riskerna med helt nya byggmetoder, som dessutom innefattar många syntetiska material med alla dess kemiska beståndsdelar som läcker ut med oklar påverkan på levande organismer.

Jag hade helt klart kunnat tänka mig o ha en mini-kärnreaktor i källaren, byggd som en passiv modul som konstant har en viss effekt, man kan ladda accar med varmvatten och driva en stirlingmotor t ex :)

Olika marina farkoster med reaktordrift har gått hela sin livslängd utan tankning, perfekt o ladda när man bygger huset ;)
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))

Användarvisningsbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen » lör 05 feb, 2011 18:58

Det finns en kille borta i USA som är kärnfysiker och som anser att varje hus borde ha sin kärnreaktor. Det faller på att det för det första är vansinnigt dyrt, och för det andra att avfallet efter det hela kom att förbli att vara ett problem i millenier framöver. Men visst vore det skönt att slippa ångestattacken varje gång el räkningen kommer. :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25

Skriv svar