Vad kostar de ingående delarna i en "180000Kr anl"? Vilka delar kan man pressa med beg och GDS?
Att ge sig ner på djupet är dyrt(en stor post i ovan) och nog inget man kan göra själv. Men kanske ytjordvärme. I teorin borde det gå med spade. Man tjänar mycket på att undvika skattmasen... Eller kanske L/V VP. Hur mycket sämre är en sådan(meg och mycket GDS)?
VP budget
En bergvärmepump är billig !
För 50 000 kr får du en 12kw Nibe 1225 värmepump med inbyggd varmvattenberedning och inbyggd elpatron för tillskott och backup.
Den ersätter 6m3 olja vilket är väääldigt mycket. typ hyrehus på 350 m2.
Den behöver en energibrunn på närmare 200 meter. http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmep ... HTER-1225/
Borrning kostar 250 kr / meter
Container för borrkax kostar ca 3000 kr
Foderrör 3 meter in i fast berg (dock minst 6 meter) kostar 600 kr metern
En energibrunn på 200 meter kostar således 56 600+moms varav ca 30% kan dras av i ROT avdrag. (man får bara ta bort ca 30% på brunnsborrning)
En minigrävare för att gräva slangarna till huset kostar 1500 kr /dygn att hyra. (en yrkesgrävmaskinist med 3,5 tons maskin gräver upp schaktet på 15 minuter) Jag hade lejt en kille, men det är smaksak.
Rörmaterial för att koppla in värmepumpen kostar ca 4-7 tusen. (7 tusen får man myyyycket material för på Rinkaby rör)
120 000 så har du en anläggning som kostar ca 240 000 för korkade eller bekväma människor.
_____________________________________________________________
En villa anläggning för en stor villa kostar ungefär:
Nibe 1225 8 Kw = 43500 kr
150 meter energibrunn ca 38000 kr
Rördelar ca 5000 kr
Summa ca 85000 kr
_____________________________________________________--
Villa anläggning för liten villa:
Nibe 1225 5kw = 35 375 kr
100 meter energibrunn ca 29 000 kr.
Rördelar ca 5000 kr
Summa ca 69000 kr
________________________________________________________
Väljer du plöja eller gräva jordvärme istället för att borra så kostar det ca 40% mindre än att borra för motsavarande energiuttag.
Gräver du sjäv med lånad maskin så blir det uppskattningvis ned emot 70% mindre kostnad än att borra.
.
För 50 000 kr får du en 12kw Nibe 1225 värmepump med inbyggd varmvattenberedning och inbyggd elpatron för tillskott och backup.
Den ersätter 6m3 olja vilket är väääldigt mycket. typ hyrehus på 350 m2.
Den behöver en energibrunn på närmare 200 meter. http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmep ... HTER-1225/
Borrning kostar 250 kr / meter
Container för borrkax kostar ca 3000 kr
Foderrör 3 meter in i fast berg (dock minst 6 meter) kostar 600 kr metern
En energibrunn på 200 meter kostar således 56 600+moms varav ca 30% kan dras av i ROT avdrag. (man får bara ta bort ca 30% på brunnsborrning)
En minigrävare för att gräva slangarna till huset kostar 1500 kr /dygn att hyra. (en yrkesgrävmaskinist med 3,5 tons maskin gräver upp schaktet på 15 minuter) Jag hade lejt en kille, men det är smaksak.
Rörmaterial för att koppla in värmepumpen kostar ca 4-7 tusen. (7 tusen får man myyyycket material för på Rinkaby rör)
120 000 så har du en anläggning som kostar ca 240 000 för korkade eller bekväma människor.
_____________________________________________________________
En villa anläggning för en stor villa kostar ungefär:
Nibe 1225 8 Kw = 43500 kr
150 meter energibrunn ca 38000 kr
Rördelar ca 5000 kr
Summa ca 85000 kr
_____________________________________________________--
Villa anläggning för liten villa:
Nibe 1225 5kw = 35 375 kr
100 meter energibrunn ca 29 000 kr.
Rördelar ca 5000 kr
Summa ca 69000 kr
________________________________________________________
Väljer du plöja eller gräva jordvärme istället för att borra så kostar det ca 40% mindre än att borra för motsavarande energiuttag.
Gräver du sjäv med lånad maskin så blir det uppskattningvis ned emot 70% mindre kostnad än att borra.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Denna vinter har ju varit optimal för den som funderar på byte av värmesystem o hur anläggningen ska dimesioneras, Har ju varit riktigt kallt i hela landet o har man då varit intresserad o hållit koll på förbrukning/behov o framför allt framledningstempen till radiatorerna så finn mkt bra förutsättningar för att få ett riktigt bra system om det så är pellets/ved/VP
Man bör inte ha mer än max 50° framledningstemp kallaste dagen med VP, Sen tycker jag att man ska se vad VP ger för effekt vid 0/50° om man har radiatorer el behöver 50° framledningstemp..
En storlek större pump tas snabbt igen då den bara kostar nån tusenlapp extra..
T.ex ger en Nibe 1245 8 kW "bara" 6,9 kW vid 0/50, 1245-10 ger 8,5 kW o 1245-12 ger 11,2 kW..
Kräver ett hus ca 3 kW vid 0° så drar det 9-10 kW kallaste dagen o då bör man ha en 1245-10 iaf, Dom stunder den gör vv så gör den ingen värme så lite extra effekt är inte fel o då bör man installera en volymtank på 200-300 L så man får längre gångtider o färre start/stopp..
Man ågrar sej inte om man har 100% täckning
Finns möjlighet att plöja/gräva ner slangen ska detta naturligtvis göras då det är billigare, Till en en 1245-12 bör man lägga ner 2x400 m slang på 1 meters djup o minst 1,5 meter mellan.. Kostar ca 20-25000:- här att få ner 800 m slang nergrävd inkl slangen
Man bör inte ha mer än max 50° framledningstemp kallaste dagen med VP, Sen tycker jag att man ska se vad VP ger för effekt vid 0/50° om man har radiatorer el behöver 50° framledningstemp..
En storlek större pump tas snabbt igen då den bara kostar nån tusenlapp extra..
T.ex ger en Nibe 1245 8 kW "bara" 6,9 kW vid 0/50, 1245-10 ger 8,5 kW o 1245-12 ger 11,2 kW..
Kräver ett hus ca 3 kW vid 0° så drar det 9-10 kW kallaste dagen o då bör man ha en 1245-10 iaf, Dom stunder den gör vv så gör den ingen värme så lite extra effekt är inte fel o då bör man installera en volymtank på 200-300 L så man får längre gångtider o färre start/stopp..
Man ågrar sej inte om man har 100% täckning
Finns möjlighet att plöja/gräva ner slangen ska detta naturligtvis göras då det är billigare, Till en en 1245-12 bör man lägga ner 2x400 m slang på 1 meters djup o minst 1,5 meter mellan.. Kostar ca 20-25000:- här att få ner 800 m slang nergrävd inkl slangen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andre:
Om man väljer en värmepump som ger 100% täckning så får man problem med många starter och korta driftstider.
Om man däremot tar en mindre pump så får man längre driftstider och färre starter.
Man brukar inte sträva efter att 100% täckning av maximalt effektbehov av den anledningen.
Men det är samt som du säger att det skiljer väldigt lite pengar mellan de olika effektstorlekarna om man anskaffar materialet själv.
.
Om man väljer en värmepump som ger 100% täckning så får man problem med många starter och korta driftstider.
Om man däremot tar en mindre pump så får man längre driftstider och färre starter.
Man brukar inte sträva efter att 100% täckning av maximalt effektbehov av den anledningen.
Men det är samt som du säger att det skiljer väldigt lite pengar mellan de olika effektstorlekarna om man anskaffar materialet själv.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Du är installatör hör jag
Väldigt många som har VP med 100% täckning ligger på betydligt färre starter/dygn än vad tillverkarna tycker är lämpligt...
En riktigt duktig kille som jag vet av har sin anläggning dimensionerad för 100% täckning o har en start ca var 4:e tim vid 0° ute..
Han skrattade då jag sa till om vad rekomendationerna från pumptillverkarna är på min 10-15 min mellan starterna..
Inga problem med större pump förutsatt att man har rätt vattenvolym som pumpen får jobba mot va rekomendationerna från honom när han hjälpte till att dimensionera pumpen till en kompis nybygge..
206 m2 med extremt mycket fönster installerades en Ivt 11 kW pump med extern beredare både pga bubbelbadet o att få bättre driftstid på pumpen, Volymtank på 200 (el va de 300 L) o 2x400 m slang..
Pumpen har 0 tim eltillskott sedan dec -07 o ligger runt 7-8 starter/dygn, Inga termostater utan pumpen med innegivaren styr..
Väldigt många som har VP med 100% täckning ligger på betydligt färre starter/dygn än vad tillverkarna tycker är lämpligt...
En riktigt duktig kille som jag vet av har sin anläggning dimensionerad för 100% täckning o har en start ca var 4:e tim vid 0° ute..
Han skrattade då jag sa till om vad rekomendationerna från pumptillverkarna är på min 10-15 min mellan starterna..
Inga problem med större pump förutsatt att man har rätt vattenvolym som pumpen får jobba mot va rekomendationerna från honom när han hjälpte till att dimensionera pumpen till en kompis nybygge..
206 m2 med extremt mycket fönster installerades en Ivt 11 kW pump med extern beredare både pga bubbelbadet o att få bättre driftstid på pumpen, Volymtank på 200 (el va de 300 L) o 2x400 m slang..
Pumpen har 0 tim eltillskott sedan dec -07 o ligger runt 7-8 starter/dygn, Inga termostater utan pumpen med innegivaren styr..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vet inte om man ska ge sig in i en sådan gammal diskution. Men...
Är det inte så att värmepumparna är varvtalstyrda för att undvika massa start och stopp. Dvs att den ska ge den värme som behövs.
Har planer för att skaffa mig en värmepump. Så man slipper pelletsen. Är så jäkla trött på det.
Bra tråd att titta in i när man ska räkna på vad det kostar. Oftast så vill ju installatörerna ta lite extra mycket.. O jag har ingen lust att bli lurad en massa.
Är det inte så att värmepumparna är varvtalstyrda för att undvika massa start och stopp. Dvs att den ska ge den värme som behövs.
Har planer för att skaffa mig en värmepump. Så man slipper pelletsen. Är så jäkla trött på det.
Bra tråd att titta in i när man ska räkna på vad det kostar. Oftast så vill ju installatörerna ta lite extra mycket.. O jag har ingen lust att bli lurad en massa.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Re: VP budget
200m borrhål kostade för mig 39000kr med rotbidrag. 190m aktivt, borrade häromdagen, slang ända in i pannrummet+ en 25l. dunk med sprit att efterfylla med mellan pannrum och borrhål. Köpte jag en 10 år gammal Nibe 1210-7kW för 3000kr som jag skall koppla in på den övre halvan av den kvarvarande acktanken om 800l. Tanken kommer att få samsas om vedpanna, bergvärmepump och solpaneler. Vid -15gr så är husets värmebehov knappt 3kW (vilket jag klarar med min ful llvp från Citcop), tillkommer gör tappvarmvatten och grundvärme i garaget. Vid -20gr så är framledningstempen max 40gr i huset som är byggt 1929 och moderniserat, tillbyggt litegranna med tilläggsisolering, 3-glasrutor, ventilation FTX-aggregat. Som polaren säger, är du ute efter någe, kolla blocket, det dyker upp förr eller senare till bra pris...rod02 skrev:Vad kostar de ingående delarna i en "180000Kr anl"? Vilka delar kan man pressa med beg och GDS?
Vill du ha en ännu bättre tråd att titta in på när det gäller värmepumpar så ska du titta in på varmepumpsforum.com
Ändrat, "en nolla för lite"
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.