vad är det här, bra eller?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
kukkolapeter
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 01:54
Ort: Haparanda Norrbotten

vad är det här, bra eller?

Inlägg av kukkolapeter »

Bor i nordligaste norrbotten och går i husbyggar tankar.

http://server8.serverdrift.com/~siriusab/pdf/S2.pdf

Kan det här vara nå att satsa på???
www.siriusab.se är tydligen tillverkare

Det brukar finnas pålästa människor på det här forumet som kan ta fram både för o nackdelar. Kommentera gärna, ni som vet hur man ska tyda siffrorna.

Jordvärme är nåt jag fått för mig att kan vara bra?

Det är gott om tomtyta (ca.4000m2) där jag planerar på att bygga så det är inget hinder, slang får jag billigt.
viadrus V8D-07(40 kw gjutjärn), Viking bio-06, mafa mini, 2,5m matarrör, tigex 25, 1200l acctank med vv-slinga, CBJ Thermomatic,
Värmer alltså med Pellets, ved + Planerar för solfångare.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Du är inne på rätt väg,har själv jordvärme sen 13år tillbaka och en Thermia Villa 90 som tickar och går i källaren,har 440m slang och hus bygggt -58 på 290m² och har gjort åt i snitt 9800kWh under dessa år.Bygger du nytt med golvvärme så skulle jag tro att du hamnar på c:a 5000kWh om året för då kan du hålla en låg framledningstemperatur, vilket ger ett bra cop. Viktig att du inte tar en för liten pump och delar upp slangen på t.ex 2x 300m så får du en bra anläggning ihop med luftåtervinning som du måste ha på ett nytt hus.Kolla också att cirkulationspumparna är medräknade i redovisningen av cop,för en del fabrikat har högt cop och då är inte dessa medräknade.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Evald
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 19:09

Inlägg av Evald »

Har haft en nu i tio år, Har S2 med direkt förångning i marken (R407C).
INgen hit alls tomten ser ut som ett månlandskap riktigt mycket kälresning,dåligt med varm vatten räcker knappt till en person. Klarar bara att sjunta ut 40-47grader på radiatorerna med en 6kw elpatron + värmepump.
Nä jag hade lagt upp några slantar till och köpt något annat fabrikat typ... Nibe IVT CTC Termia ja vad som helst utom Sirius. :wink:
Sirius M2 Värmepump
500 liters acktank
Värmer ca 140 i boyta.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Direktförångning är väldigt passé idag. Det är väl bara Sirus som erbjuder det nuförtiden.
Det har sin plats hos dem som har liten tomt och inte bryr sig om tjälproblemet. Med 200m2 tomt får man billig värme i alla fall.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Skriv svar