Luft-vattenvärmepump

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
Figur
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 15:43
Ort: Småland & 08

Luft-vattenvärmepump

Inlägg av Figur »

En fundering.
Är det någon större skillnad på effektivitet etc. etc. om man installerar en värmepump* på husets ventilationsutgång mot att bara sätta den på utsidan av huset?
*I det här fallet avser jag konvektorn, heter det så? I alla fall den enhet som skall ta värmen ur luften. Själva pumpen får stå i källaren.
I huset, en 2-vånings villa finns 3 ventiler + köksfläkt där själva utsugsfläkten sitter uppe på kallvinden under taket. Huset är sent 40-tal så det finns några flera rum med ventiler, men dom är anslutna till skorstenspipan och går inte att använda i det här tankeexemplet. Några ventiler sitter också direkt ut genom väggen, toaletterna.
Jag eldar med pellets men tänkte om det är någon idé att komplettera med en värmepump som värmer vattnet. Årskostnad för pellets omkring 20 000 kr.
Om man försöker prata om tiotusenlappar, hur många ungefär går det åt för en sådan här anläggning?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Luft-vattenvärmepump

Inlägg av Icecap »

Jag är inte speciellt kunnig i detta men min logik säger att du såklart kan återvinna lite - men att det du suger ut av varm luft ju måste värmas upp när det ersätts i huset så vinsten är väl som bäst noll - men mest sannolikt rör det sig om en förlust.

Om det rör sig om den ventilation som ändå sker och du bara "fångar upp" den delen som kommer ut utan tvång är det dock ren vinst - men hur stor del är det tror du? 1% av husets värmebehov kanske? Eller mindre?

Men det finns ju anläggningar som kör med forcerat ventilation med värmeväxlare men då är det hela ju i en ganska annan klass, båda fysisk och ekonomisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Luft-vattenvärmepump

Inlägg av GoForIt Pellets »

Mina kalkyler i samma tankar (luft/vatten pump) har hittills pekat på allt för lång tid för återbetalning av investeringen. En tid som vida överstiger bl.a. garantier på kompressor m.m.

Har du funderat på en luft/luft?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Luft-vattenvärmepump

Inlägg av karaff »

Det som avgör lönsamhet är hur kalla vintrar du har där du bor etc.

Bor du i norra lappland och har -35grader i 3 månader en vinter så står din l/v bara och vilar, bor du i syd och vintern är mild så kanske den presterar i stort sett hela vintern med god ekonomi.

Själv skulle jag aldrig vilja byta bort bergvärmen mot något annat alternativ, om inte fjärrvärmen vore lika billig t ex.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Luft-vattenvärmepump

Inlägg av André »

Finns redan men då heter den Comfortzone som är en frånluftsvärmepump som kyler ner frånluften till -15° o har ett årscop på drygt 3 mot en vanlig frånluftsvp som kyler ner luften till +8-10°, Finns i 5 o 6,5 kW..
http://www.comfortzone.se/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Luft-vattenvärmepump

Inlägg av karaff »

Morsan o farsan hade en bostadsrätt med FLVP, man bör dock inte ha ett sovrum vägg i vägg..

Den första värmde bara VV, den byttes dock ut mot en nyare som även kunde värma radiatorslingan, varmvatten var dock prio..

Ingen aning om effekt dock men den sparade nog rätt mycket pengar mot ren elvärme.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Figur
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 15:43
Ort: Småland & 08

Re: Luft-vattenvärmepump

Inlägg av Figur »

Tack för era råd och åsikter. Jag börjar förstå att den minimala värmemängd som vi släpper ut genom ventilerna är nog i minsta laget. Jag har inte mätt hur mycket luft det strömmar ut. Men om man tänker så här att värmen från från köksfläkten (som sitter uppe på kallvinden) borde synas nu på vintern med tunnare snötäcke runt utblåset. Det gör det inte. Vi har plåttak med sådan tegelpanneimitation. Just nu minns jag inte hur det är isolerat på undersidan, om det ens är det?
GoForIt Pellets, du frågar om jag har funderat på en luft-luftpump. Det har jag, men då har jag jämfört med en bekant som har luft-luft. Han har en sådan hall i huset där värmeutblåset sitter så det sprider sig till ett vardagsrum och något mindre till köket men framförallt upp på övervåningen. Och han beräknar att han har halverat pelletsåtgången med det. Han fick allt ikl. installation för 17 000 kr.
Vårat hus är däremot lite "konstigt" byggt med korridorer i vinklar och sick-sack, så jag känner på mig att värmen skulle sprida sig dåligt i huset. Den skulle inte komma så långt som man hade tänkt sig. I alla fall inte till rimliga kostnader.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Luft-vattenvärmepump

Inlägg av André »

Ca 20% åker ut via ventilation..

En "vanlig" flvp ger väl ca 2 kW o drar typ 1 kW så den är ingen höjdare
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar