Gammal panna som arbetstank?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Gammal panna som arbetstank?

Inlägg av JensH »

Har blivit övertalad om att det är en god ide att köra en bergvärmepump mot en arbetstank för att få ner antal starter och därmed öka livslängden på både kompressor och pump avsevärt.
Vad tror ni om att använda pelletspannan som arbetstank, seriekoppla den mot bergvärmepumpen? Pannan är ju från 2009 så den bör väl vara välisolerad och 205 liter är nog en ganska lagom volymförstorare.
Jag har ju två alternativ i dagsläget och det är ju att sälja pannan då den är ganska ny och få en slant för den, eller att använda den som arbetstank.
Vad hade ni gjort?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Gammal panna som arbetstank?

Inlägg av danei »

Skaffa en inverterpump som kan arbeta på rätt effekt och sälj pannan.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Gammal panna som arbetstank?

Inlägg av Roli »

Om du måste ha en "arbetstank" så använd inte pannan, det blir aldrig bra. Dels är den dåligt isolerad vid jämförelse mot en tekniktank/acktank samt har förbränningsrum och rökrör som klart försämrar värmehållningen.

Sälj pannan och köp en renodlad acktank/tekniktank som klarar att behålla värmen mycket bättre.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Gammal panna som arbetstank?

Inlägg av JensH »

Ok. Det var något snille som sa att min nya panna är förmodligen bättre isolerad än min 60 år gamla acktank om jag proppar igen alla hål i pannan med glasull.
Så det är bättre att spara en av mina 700liters acktankar, föreslagsvis den utan vvb, och kör mot? De har 1dm tjock isolering runt sig och bergvärmegubben som var här sa att de är nog lika bra som nya acktankar, lite onödigt stora bara. Vi pratade dock aldrig om att köra med arbetstank men nu har fler och fler börjat predika om att det är mycket dumt att slänga ut en fullt fungerande arbetstank som kanske förlänger livslängden på pumpen med kanske upp till 10 år.

Pratade med installatören nu och han säger att jag inte ska köra mot acktank eftersom jag har så pass många radiatorer och inte tänkt reglera värmen med termostaterna. Arbetstank kör man bara med så man tänkt strypa systemet och/eller jobba mot små vattenvolymer.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Gammal panna som arbetstank?

Inlägg av karaff »

Om du inte har väldigt mycket start och stopp så behövs ingen tank.

Annars använder man det ibland för att slippa knäppningar i rören när pannan värmer eller för att få upp gångtiden något.

Om man har kondenserande drift (räknar gradminuter för start/stopp) så kan man öka gradminuterna för start något för att få längre gångtider om man vill.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Gammal panna som arbetstank?

Inlägg av André »

Använd inte pannan som arbetstank men acktanken kan du använda, Volymtanken seriekopplas o om man leder in värmen så du använder ca översta 1/3 av tanken så får du drygt 200 l tank..
Ett alt är ju en flervägs kran/ventil så du kan leda in vattnet i olika nivåer i tanken så är det bara testa olika volymer, Vår/sommar/höst med lågt värmeuttag så skulle 700 l kunna bli riktigt bra.. Pumpen höjer ju tempen 7-8 grader då den går vilket gör 5,5-6,5 kWh på 700 liter så då kommer pumpen måsta gå minst 40 min även vid minimalt uttag/comfortvärme, De jag varit i kontakt med som har riktigt optimerade vp anläggningar anser att pumpen inte aka starta mer än max 8-12 ggr/dygn = gå 1 tim stå i 2-3 tim..
Nu kanske du behöver spillvärme i pannrummet ändå men annars kan du ju isolera tanken bättre

Om det är slingor i tanken går det utmärkt att använda dessa som förvärmningsslingor innan vattnet går in i vp beredare, Då jobbar vp ändå mer mot lågtemp vilket gynnar cop o beredaren blir inte lika utkyld vilket gör färre starter.. Tappar du vv så beredaren blir tom kommer pumpen måsta göra flera starter innan hela beredaren är varm, Går snabbt att värma yttermanteln o pumpen stannar sen kyls manteln av o vp måste starta igen vilket kan bli 3-4 ggr innan beredaren är varm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gammal panna som arbetstank?

Inlägg av rod02 »

Om pannan står "på plats" och mycket dyrt röris jobb är på köpet, skulle jag nog provat. Det kostar multum att få rör dragna, rör och kopplingar är dyyyrt. Fyll invändigt med isolering. Och även kanske utvändigt. Känns inte som det skulle bli så dyrt att prova.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Gammal panna som arbetstank?

Inlägg av karaff »

Jag hade haft kvar den med ett minimalt veckoförråd pellets som backup till befintligt värmepump.

Kör så i mitt hus och det är väldigt bra att ha redundans på värmesystemet...

Om bvp rasar så är det i 3e veckan i januari när det är -27, då är det bra o kunna tuffa igång pelletsen.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Skriv svar