Biomatic 20+ & Luft/vatten värmepump

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Biomatic 20+ & Luft/vatten värmepump

Inlägg av hc77 »

Hej,

Har en Biomatic 20+ pelletspanna som jag funderar lite på om det vore en möjlig lösning att komplettera med en luft/vatten värmepump.

Manual: https://www.pelletvarmevast.se/pdf/dos_ ... _20_30.pdf

Det går ställa in pelletsbrännaren på valfri temperatur så att den går igång inställd temperatur. På så vis så kan man ställa den på så pass låg temperatur så att den enbart går in när värmepumpen inte orkar hålla uppe förvald temperatur.

Det jag främst funderar på är vattentemperaturen. Om jag inte är helt fel ute så har ju min Biomatic-panna bara en enda 140 liters tank med varmvatten som används både till tappvatten och värmesystemet. Detta värms upp till inställd temperatur (börvärde panntemp 80 grader idag) och blandas givetvis i separata ledningar med kallvatten för rätt temperatur gällande tappvatten respektive värmesystemet. Kan ju dock som sagt ställa valfri temp när den skall starta och givetvis börvärde också.

Funkar det att köra en värmepump när man har samma vattentank för både tappvatten och värmesystemet. Tappvattnet måste ju hållas på en högre temperatur för att hålla det legionellafritt om jag fattar det rätt. Denna temp är väll oftast högre än vad pumpen mäktar med? Måste man då hålla temperaturen så pass högt så kommer ju aldrig värmepumpen att gå eller tänker jag helt fel?

Värmepumpen kommer att kunna hålla tillräcklig framledningstemperatur till värmesystemet respektive tappvattnet större delen av tiden måste tempen hela tiden ligga på legionellafri temperatur blir det väll krångligt för då måste den väll upp i högre temperatur?

/Henke
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Biomatic 20+ & Luft/vatten värmepump

Inlägg av nyman »

Har haft samma funderingar. Varmvattnet produceras av en plattvärmeväxlare utanför pannan.
Man kan lämpligast sätta en elberedare efter pannan som för upp tvättvattnet till en högre temperatur.
De nyare luftvattenpumparna ska ha en massa tillbehör och styrsystem så de passar knappast till att ansluta till en pelletspanna.
Daikin och Panasonic har pumpar som ansluts direkt till pannvattnet som då cirkulerar genom l-vpumpen. Nibe och CTC säljer fortfarande sina äldre modeller men någon form av innerdel behövt tydligen ändå.
Tycker det blir så dyrt med l-vpump så jag kompletterar med vanliga luftvärmepumpar så får pelletspannan hjälpa till med varmvatten och källarvärme. Har bytt till begagnade större värmeelement men ändå större borde nog till för att få l-vvärme eller bergvärme riktigt bra.
Bäst funktion med en direktkopplad l-vpump får man om returvattnet från elementen går direkt ut till l-vpumpen (så kallad flytande kondensering).
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Biomatic 20+ & Luft/vatten värmepump

Inlägg av André »

Ja en elberedare i serie med pelletspannans vd och sedan vp och att pelletspannan hjälper till om inte pumpen orkar är nog simplaste lösningen förutom att köra pelletspannan på el för vv och att pelletsen startar om pumpen inte orkar med.
Pumparna har ju styrning för stödvärme som går ha tex olja/Pellets/el.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar